Solvärme är en dyrare investering såklart - men det är inte ett alternativ?
 
KnockOnWood skrev:
A) Och frånluftvärmepumpen är gratis? Den kostar nog avsevärt mer än en enkel varmvattenberedare.

B) Ventilation? I ett litet hus på sommaren? Skojar du, det är ju bara att öppna ett fönster!

Det är lite bekymmersamt när folk inte kan öppna ett fönster för att vädra, utan tror att det behövs en värmepump för tiotusentals kronor.
Jag tycker att det är en bra idè att ventilera, få billigt varmvatten, mindre vedeldning på samma gång.
 
mariatherese skrev:
Solvärme är en dyrare investering såklart - men det är inte ett alternativ?
Solvärme är helt klart intressant och förutsättningarna finns. I denna tråd vill jag ventilera ämnet frånluftsvärmepump/vedpanna via ackumulatortank.

Solvärme har ju förstås en indirekt roll här, via passiv solvärme, men jag funderar på hur jag skulle kunna nyttja en sån här: http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg8.htm . Denna gdsvariant ger enl pularn själv 2 kW soliga vinterdagar. Att förvärma inluft eller skicka solvärmd luft direkt till flvp vore ju inte coolt, eller hur?
 
KnockOnWood skrev:
A) Och frånluftvärmepumpen är gratis? Den kostar nog avsevärt mer än en enkel varmvattenberedare.

B) Ventilation? I ett litet hus på sommaren? Skojar du, det är ju bara att öppna ett fönster!

Det är lite bekymmersamt när folk inte kan öppna ett fönster för att vädra, utan tror att det behövs en värmepump för tiotusentals kronor.
Tack för dina synpunkter. Jag tror att jag själv kan avgöra när det behövs ordnad ventilation.

Som sagt: 230 kvadrat under renovering, tilläggsisolerat och tätt. Tre svettiga ungar, tvätt, disk och dusch i massor. Fönstren står redan öppna. Givetvis frånfläktar i badrum och kök. Ventileras i övrigt via murstocken vilket funkar bra när det eldas, mindre bra annars och ännu sämre (troligen) när nu vedpannan flyttar ut i uthuset.
 
Stenolofanders, jag tycker du skall sätta dig ned och tänka igenom vad du verkligen vill ha och hur du skall nå dit.

Rubriken på den här tråden är
"Frånluftsvärmepump för varmvatten sommartid i veduppvärmd villa?"
men nu kryper det fram att det inte alls är "sommarvarmvatten" du är ute efter,
utan ett komplett värme/ventilations-system.

Och då verkar det inte meningsfullt att plocka med en massa smådelar, som "frånfläktar i badrum och kök".
Och när du skriver "Ventileras i övrigt via murstocken" så framgår det rätt tydligt att du inte har tagit ett helhetsgrepp på värme/ventilationsproblematiken.

Men dra in taggarna, för annars är det inte trevligt att resonera med dig.

Du har inte redovisat hur uppvärmningen fungerar i huset. Är det golvvärme eller radiatorer?
Har du en plan för hur ventilationen skall fungera med till- och frånluft, och vilka luftflöden som behövs?

Att installera en FLVP bara för att generera varmvatten, och just på sommaren verkar, om du ursäktar, som overkill.
Men du vill tydligen få en bra ventilationslösning också. Funderat på FTX?
Eftersom du har satsat på en vedeldad värmepanna så är det väl där som värmen skall genereras.
Då är det väl inte meningsfullt att bygga upp sekundära värmesystem för sommarbruk, när värmebehovet är noll.
 
@KnockOnWood: I mitt första inlägg redogör jag för nuläget, det väntade utfallet och de frågor jag ville ha hjälp med. Rubriken till tråden kan ju omöjligt täcka in hela frågeställningen. Jag kan ju komplettera info med att 60 kvadrat värms med golvvärme, resten med radiatorer. Vattenburet, vedeldat nu och framöver. En LV pump är installerad, används sparsamt. Huset är gammalt och tillbyggt i etapper och jo, faktiskt, som alla äldre hus, ventilerat med självdrag genom den gamla murstocken från ca 1900. Detta genom ventiler på kakelugnar och andra eldstäder.

Och, även om jag känner familjens behov och mitt hus nu efter några år: Självklart har jag inte gjort en fullständig utredning om alla behov och möjligheter, varför skulle jag isåfall starta en tråd där jag vill rådfråga andra vettiga människor om deras erfarenheter av flvp?

Ok lets talk about feekings: Mina taggar kommer fram när jag upplever att du dumförklarar mig genom att föreslå självklarheter. Som att jag inte skulle tänkt på att öppna fönstret eller en vanlig elvvb... Behöver jag starta en tråd för en j-la elvvb? FTX... Kanske det. Sol... Kanske det. Men inte i denna tråd. Jag uppskattar att du tar dig tid men jag måste väl få dra en gräns när inläggen slirar iväg från ämnet?

Det är alltså en renodlad enkel värmepump för återvinning av värmen i den utgående ventilationen jag är intresserad av samt hur man kan lämpligast kopplar en sån mot ett vedeldat ackumulatorsystem.
 
Det är alltså en renodlad enkel värmepump (utan elpatron eller tappvarmvattenberedare) för återvinning av värmen i den utgående ventilationen jag är intresserad av, samt hur man kan lämpligast kopplar en sån mot ett vedeldat värmesystem med radiatorkrets och varmvatten som utgår från resp bereds i ackumulatortank, en tekniktank om 200 liter.

Du som har erfarenheter av liknande system hör gärna av dig! Även om jag inte vet mycket om värmepumpar så borde problemen och lösningarna vara desamma som för andra värmepumpar, särskilt lvvp?

Behöver jag en temperaturbegränsning på ingående vatten till värmepumpen? Antar att detta är funktionen hos din mystiska laddomat N, pekk@13? Viktigt att inte inkommande vatten till flvpn är för varmt har jag lärt mig... Finns det en sådan risk? Som jag fattat ställer jag in ett börvärde på flvpn: om tempen i tanken är högre än inställt värde går den väl helt enkelt inte igång?
 
Redigerat:
Bra Stenolofanders, vi konstaterar väl båda två att vi talar förbi varandra.

Men det är ju bra att du har full koll på det som är "självklarheter".
Ofta har man inte full insikt i det som ligger mitt framför näsan, utan kan behöva en ögonöppnare.

Jag säger hej då och lycka till!
 
När jag monterade in vedpannan tänkte jag att mer cirkulation i flvp desto snabbare v.v (3 läges cirkutationspump)
men detta gjorde bara att flvp slog i från (för det vart för varmt)+ att det gick betydligt mer ved,
har justerat ned hastigheten (till 1an) och har då fått mycket bättre gång på flvp (mindre start och stopp)

laddomaten n ska då begränsa flöde och temperatur.
(kan tilläggas att jag eldar inte för än det är under 6 grader +)
Den pumpen som du tittar på (om jag förstår rätt) verkar laddar acken medans min gör tvärt om.
Jag tror fördelen med den du tittar på är att du behöver inte ha så varmt i acken gämfört med min
 
Glömde säga att patron går enkelt att koppla ur eller göra en "begränsning" men jag tycker att det är skönt med lite back up utifall
 
pekk@13 skrev:
När jag monterade in vedpannan tänkte jag att mer cirkulation i flvp desto snabbare v.v (3 läges cirkutationspump)
men detta gjorde bara att flvp slog i från (för det vart för varmt)+ att det gick betydligt mer ved,
har justerat ned hastigheten (till 1an) och har då fått mycket bättre gång på flvp (mindre start och stopp)
Kan detta ha med skiktningen i tanken (att den stördes av för högt flöde) att göra eller har du nån annan idé vad detta beror på?

pekk@13 skrev:
laddomaten n ska då begränsa flöde och temperatur.
Priciss... jag får ordna detta på nåt fiffigt sätt så att inte flvp får i sig för hett vatten.

pekk@13 skrev:
l(kan tilläggas att jag eldar inte för än det är under 6 grader +)
gött! Även om vi gillar att elda här hemma så vore det fint att ha den bufferten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.