Ja fy...
 
Mycket tråkigt, men det är inte för inte som säkerhetsreglerna för heta arbeten inte tillåter brännare med öppen låga vid takläggningsarbete. Detta scenario har nämligen varit allt för vanligt. Heta arbeten reglerna som bl.a. Försäkringsbolagen ligger bakom har kommit att bli en defacto standard som tom åberopats i domstolar som branschpraxis. Inte för att strö salt i såren, men har husägaren otur nu så kommer försäkringsbolaget hävda oaktsamhet och minska ersättningen.
 
Undrar varför de inte satsade på ett valsat plåttak i stället, hade varit snyggare. Inte för att det har något med branden att göra, men ändå. Tråkigt för dem, en riktig tragedi. Undrar om de hade hyrt in "billiga" takläggare?
 
Ludwig skrev:
Undrar varför de inte satsade på ett valsat plåttak i stället, hade varit snyggare. Inte för att det har något med branden att göra, men ändå. Tråkigt för dem, en riktig tragedi. Undrar om de hade hyrt in "billiga" takläggare?
Fattar jag det hela rätt så skulle ägaren lägga om taket själv..

Om det så är, undrar hur försäkringen täcker misstaget..
 
Ludwig skrev:
Undrar varför de inte satsade på ett valsat plåttak i stället, hade varit snyggare. Inte för att det har något med branden att göra, men ändå. Tråkigt för dem, en riktig tragedi. Undrar om de hade hyrt in "billiga" takläggare?
Kanske för att takpapp kostar i storleksordningen 100:-/kvm och falsat plåttak kostar det tiodubbla. I texten står det att dom gjorde jobbet själva.
 
Ok, då är jag med på banan, kikade mest på bilderna och skummade texten. Plåt är ju dyrare och den typen av tak de nu lade är ju tänkt att efterlikna ett valsat tak så därav min fundering. Plåt är ju rätt mycket dyrare, helt klart, men inte 1000kr/m2 väl?

Jajja, nu har de annat att tänka på än vilken taktäckning de skulle ha :(
 
Usch vilken mardröm. :(
 
Inkl arbete så får du säkert räkna med ca 1000/kvm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.