MathiasS skrev:
Skalman, jag tror du är på rätt spår. Varför är det ett problem med schaktmassorna? Det är ju bara att gjuta ett tak och be någon skyffla tillbaka massorna nu.

Just det, tänkte inte på det.
Har fixat det under dagen så det blev en liten kulle över bunkern.
AnconHill-1024x694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ringde även ett par samtal så att en firma började montera ihop motorn till elverket.
wartsila-sulzer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hela blir väl kanske lite dyrare än vad som känns rimligt men det är det värt när norska bävrar, ryska hamstrar och skåningarna bildar en arme för att överta Sverige.

Då kommer jag att sitta i trygghet nere i min bunker, och ni andra som valde att inte bygga någon kommer att ångra er... ångra er........ångra er..........ångra er................. ångra er................ångr...e...r.........
 
Även om mitt projekt nu känns litet och betydelselöst och den allmänna uppfattningen antagligen är att du bygger din bunker lite väl stadigt så vill jag ge dig credit för att du verkligen har jobbat bra under dagen. Alla borde ha en egen traktor med grävaggregat!
 
skalman1 skrev:
Ringde även ett par samtal så att en firma började montera ihop motorn till elverket.
Elverket?! Ska du bara ha ett?? Jag tror du kommer att ångra dig... ångra dig........ångra dig..........ångra dig................. ångra dig................ångr...e...r.........
 
Det hela gjordes faktiskt med min Bobcat 1.6T minigrävare.
Fick dock serva den vid lunchtid då jag körde över 100 timmar bara på förmiddagen.

Alfredo; Jag turbomatar motorn och viktjusterad den vilket höjer varvtalet nog för att det ska räcka med bara ett elverk.

För säkerhets skull ska jag beställa en komplett uppsättning till och ha som reserv.
 
skalman1 skrev:
För säkerhets skull ska jag beställa en komplett uppsättning till och ha som reserv.
Skönt att höra. Du verkar inte vara typen som slarvar men jag blev lite orolig. Nu kan jag sova lugnt i natt!
 
Alfredo skrev:
Skönt att höra. Du verkar inte vara typen som slarvar men jag blev lite orolig. Nu kan jag sova lugnt i natt!
Sov gott!


MathiasS; hur går det med ditt projekt, har du några smaskiga byggbilder?
 
Jodå, det finns några hundra byggbilder från helgens arbete men nu när du visat ditt skrytbygge känns det inte lika roligt att visa dom längre. Känns ju lite pluttigt med ett hål man kan hoppa ner i utan fallskärm.
 
Fördelen med ditt bygge är väl att du inte behöver stanna och tanka halvvägs ner till bunkern.
 
skalman1 skrev:
Det hela gjordes faktiskt med min Bobcat 1.6T minigrävare.
Fick dock serva den vid lunchtid då jag körde över 100 timmar bara på förmiddagen.

Alfredo; Jag turbomatar motorn och viktjusterad den vilket höjer varvtalet nog för att det ska räcka med bara ett elverk.

För säkerhets skull ska jag beställa en komplett uppsättning till och ha som reserv.
Ever met the Doctor?
 
Kattvovven skrev:
Ever met the Doctor?
Yes, he made some tests.
But then he looked kind of sad......
 
skalman1 skrev:
Yes, he made some tests.
But then he looked kind of sad......
That would be the wrong doctor. Ever been to Gallafrey?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Haha, perfekt forum för bunkerbyggaren. Jag loggar ur bh för gott.....!
 
Locke skrev:
Här finns det fler som förbereder sig för dagen då skiten når takfläkten:
[länk]
Haha!
 
SOCKEPLAST: du verkar vara en vettig människa med öppna ögon.
För det första kommer bunkern under civila förhållanden att tjänstgöra som mancave. En lugn vrå att dra sig undan till. Inget buller från grannar, flygplan, barn m.m.

Men som skyddskonfiguration så är dess största fördel att ingen vet om den. Som sagt, inte så att jag kommer att måla ett kryss och sätta upp en skylt där det står något i stil med "Bunker bust me please!"

Och för övrigt ska man inte tro att pappa staten kommer att ta hand om sina invånare som sin käraste ägodel. Förvisso är sverige ett tämligen skyddsrumtätt område. Men om man jämför med länder som Schweiz och Ryssland så är Sverige skrattretande. Ryssland har dessutom all sin viktigaste industri och kraftförsörjning nedsprängd utom fara för atomvapen.
En personlig fråga till var och en: Vet du vart ditt närmaste skyddsrum
finns?
Troligtvis inte. Men om så, grattis!
Vet du däremot vad som finns i skyddsrummet? Hur många det kan hysa etc?
Människan behöver mer än bara ett tak som inte rasar in över huvudet.

Den kommer att ligga avisedes inom 5 minuters avstånd. Därför undrar jag hur långt man kan dra en vanlig standard 230v 50hz kabel. Detta för att kunna ha lite ström till en tv och sammtidigt underhållsladda ett gäng 12v batterier.
Så om saker skulle skita sig har jag strömm så att jag klara ledar ventialationspump och en radio. Kanske övrigt andvändbart.

Att sätta in en generator som drivs av en förbränningsmotor är lockande. Men avgaserna måste ju ta vägen någon stans. Människor tenderar att reagera paradoxalt mot våra annars fredliga värderingar och skulle utan problem få för sig att slå ihjäl sin närmaste granne över en burk köttfärssås om det skulle komma till det.
Då vet dem ju exakt var jag befinner mig genom ljud och lukt.

Komm just på en riktigt galen idee. Vad tros om en bergvärme driven sterlingmotor för fortsatt energitillgång?

Vad jag mest av allt egentligen vill veta är vad för dimensioner som krävs för att klara av ett jordtryck på ca 1,5 meter med fuktspärr och hele fiddeluttet?

Det jag tänkt hittills är att gräva ur djupet. Lägga ett lager på ca 20cm singel i botten. på med cellplast och gjuta platta över det. Sedan mura upp med lecablock/betonglock som förstärks med armeringsjärn i lod- och vågrät riktning. Svetsa ihop dessa där dem går ihop.
Ett lecablock ska enligt dem tabeller jag sett klara av många tusen kilo per cm2 vad jag förstår.

Hur ligger det till med sidotryck? klarar konstrutktionen det?

Och sen kommer vi till det mest kritiska. Taket. Hur bygger jag lättast ett välvt tak med 180 graders valv som klarar av belastningen?

Har inte läst igenom alla svaren än. Men tack på förhand alla hjälpsamma!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.