N1XV 3G1,5 - 1500:-
N1XV 3G2,5 - 2400:-
N1XV 5G1,5 - 2850
N1XV 5G2,5 - 3900
N1XV 5G6 - 7950
Kabelskydd - 179:-

Priser från elbutik.se, valet är solklart nu.
 
Hm nybörjare som jag är vet jag inte om solen är helt klar ;) men antar du syftar på att N1XV 3G2,5 - 2400:- är den mest prisvärda?
 
Ps: Behöver den ligga i skyddsrör då den grävs ner 80-90cm ?
 
N1XV är i godkänd för förläggning i mark, du kan lägga den i rör men det blir mycket dyrare och det kan bli svårt att byta kabeln en så lång sträcka om det finns några böjar. Däremot är det bra att lägga fina massor runt kabeln, helst fin sand, annars matjord men inte vassa flintastenar osv.. Och sen ett gult band en decimeter ovan.

Vilken kabel som är mest prisvärd styrs av dina behov, försökte bara upplysa situationen genom att visa på prisskillnader, sen kan du kanske hitta det billigare på andra ställen också.

Trefassystemet är bra ifall det misstänks finna ökade framtida behov, större area medger större säkring och mindre spänningsfall, inte fel att skydda med JFB så det löser så det ska om du ligger på gränsen. Finns , kolla program i den klistrade tråden högst upp hur mycket du kan belasta olika kablar, kolla på det om du hinner.
 
Proton skrev:
Kan ju vara fint att plugga i en högtryckstvätt för att spola av båten nån gång med ;)
Låter som att det finns gott om idéer för framtida användning ;) Då får du också bita i det sura äpplet och lägga en 5G6 mm². 2.5 mm² räcker inte långt till en högtryckstvätt - du får ett spänningsfall på över 10 %.
 
ok tack för allt intresse. lutar åt att bita i det sura äpplet :) men så slipper man iaf ångra sig
 
Vad är konsumentpriset för 150 m 5G10mm2? Känns som att man får ett fint vedaggregat för dom pengarna...
 
Runt hundralappen per m skulle jag tro.
 
vojma skrev:
Vad är konsumentpriset för 150 m 5G10mm2? Känns som att man får ett fint vedaggregat för dom pengarna...
Känner du nån elektriker så kan du kanske köpa genom den.
Då blir det vettigt pris .
Betalar ca 25-45 kr exkl moms/ m beroende på vilket fabrikat.
Dock köper mitt företag stora volymer / år.
 
Redigerat:
Vill man snåla så kan man istället ta N1XV 4G10 och sätta en central i bastun (det bör man ändå göra).

Jag för övrigt en bit sådan liggandes, fast den är nog bara 100 m..
 
Pratade med elektriker som ska hjäpa mig med el till garaget invändigt. Han var säker på att en 3-ledare på 2,5mm2 och 10A säkring ska fungera bra för belysningen. Uttag med jordfelsbrytare nere vid brygga/bastu.
Bestämt att det inte kommer bli någon el-bastu utan en riktigt bra vedeldad sådan :D Lägger pengarna på bastu och brygga än på större diam på el-kabeln.

Får se när det blir skarpt läge hur det funkar.
 
mycke_nu skrev:
Vill man snåla så kan man istället ta N1XV 4G10 och sätta en central i bastun (det bör man ändå göra).

Jag för övrigt en bit sådan liggandes, fast den är nog bara 100 m..
Bara o skarva 😊
 
kanske skulle ta en funderare på att köpa solceller + kanske ett litet elverk till tvätt mm. blir förmodligen mycket billigare än att köpa kabel o gräva?
 
daugaard skrev:
kanske skulle ta en funderare på att köpa solceller + kanske ett litet elverk till tvätt mm. blir förmodligen mycket billigare än att köpa kabel o gräva?
Men har du väl grävt ner en kabel kan du förmodligen glömma den för en väldigt lång framtid, den bara finns där och fungerar.

Ett elverk kräver drivmedel och underhåll. Och de bullrar rätt ordentligt! Kanske inte så trevligt intill en mysig bastu vid strandkanten en ljum sommarkväll.
 
Alfredo skrev:
Men har du väl grävt ner en kabel kan du förmodligen glömma den för en väldigt lång framtid, den bara finns där och fungerar.

Ett elverk kräver drivmedel och underhåll. Och de bullrar rätt ordentligt! Kanske inte så trevligt intill en mysig bastu vid strandkanten en ljum sommarkväll.
Elverket va mera tänkt dom gångerna det skulle användas typ högtryckstvätt, förmodligen så stör inte elverket så mycket vid sånna tillfällen.
Och för att driva några lampor o lite musik när man bastar så krävs det inte så många watt solcell!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.