Tjena! Ställer frågan åt en bekant. I höstas dränerade dom runt huset (med källare). Allt enligt konstens regler. Satte isodränskivor också. Nu har det börjat krypa upp vatten i golvplattan, ändå. Nån nämnde att plattan kan ha gjorts på en "åder" för länge sedan.
Kan detta stämma eller finns det fler rimliga förklaringar?

Min bekante blir tacksam för svar, han känns inte stabil i humöret just nu...
 
Provar igen...

Har någon haft nåt liknande problem och i så fall vad gjorde ni åt det?

Eller vad skulle ni gjort?
 
Har en granne som tagit upp ett hål i källargolvet som extra säkerhet och satt ned en länspump. Skulle kunna fungera även här. Sedan får man se hur mycket vatten som rinner till och om man väljer pumpstart med automatik eller någon form av larm att vattnet stiger. Vet inte vart han pumpar vattnet men då pumpen finns inomför ytterdörren i källartrappan så misstänker jag att det går ett rör till brunnen ute i källartrappan. Sedan får man fixa en snygg lucka som passar i golvet.
 
Jag har ett liknande problem. Mitt hus står direkt på berg och det lutar något lite mot huset. Därför "sipprar" det fram lite vatten när det regnat mycket ett tag. Jag har endast källaren som förråd och har oglaserat klinkers utan någon tätning eller liknande, så det torkar upp väldigt snabbt igen. det är däremot torrt i väggarna...

Har man tänkt sig annan användning av källaren så är inte detta något alternativ dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.