En del tomter jag tittat på, där ligger berget 70-100cm under ytan. På vissa tomter är det antagligen naturligt osprängt berg, på vissa är det sprängt berg där man fyllt upp med jord osv.

Hur gör man på sådana tomter, händer det ibland att man murar upp direkt mot berget, eller rättare sagt att man gjuter plattan mot berget på något sätt ? Jag har ju sett lite bilder på när man gör så. Man måste ju ändå gräva ur och dränera, och då är man på vissa tomter riktigt nära berget, låter man plattan flyta ovanpå, eller förankras i berget ?

Tomterna jag sett, där finns inget berg som ligger på en högre nivå än den nivå under ytan, så risken att det tränger upp extra mycket vatten kanske är låg.

Vilka fördelar och nackdelar finns det med att "fästa plattan" i berget ? Och hur gör man, och varför ? :)

Ursäkta om det är lite luddigt frågat, men jag har ingen tidigare erfarenhet sedan tidigare när det gäller tomt med berg som inte är speciellt långt under ytan.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Kul att höra om nån där det blev bättre än förväntat med markarbetena, får man fråga vad grundarbetet gick på? Coolt med panoramabilderna föresten!
 
Kul att hitta denna tråd, det är nämligen jag som har www.villabygget.com! Brukar läsa lite i forumet och blev förvånad när jag såg detta, så nu var det dags att registrera sig för att kunna svara.

Vi köpte tomten aningen efter att alla grannar köpte sina tomter, och då hade alla gjort en varsin geoteknisk undersökning. Det blev kostsam pålning för allihopa, och vår grävmaskinist sa att vi skulle vänta med att undersöka så skulle han gräva lite först och se. Som tur var låg berget mellan 20cm och ca 150cm under grundens nivå, och det sluttade perfekt ut mot gatan där alla rör och kablar ska ligga. Så nu är det påfyllt med X antal ton stenkross och grus, och jag tror att de svept in allt i en markduk. Ovanpå detta så placeras grundelementen ut innan det är dags för gjutning. Så grunden i sig kommer inte att sitta fast i berget, utan står bara på stenkrossen.

Vi har ej fått fakturan ännu, men vi räknar med att det kommer att kosta en hel del med all sten men att det inte blir lika dyrt som pålning.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Man behöver ju 10-20 cm under planerad boten på plattan för att få plats med dränering osv så berg på 30-40 cm djup är kalas.
En millt sagt stenhård grund som inte rör sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.