Hej
Min granne behöver hjälp
De ska sätta upp ett staket på en redan byggd träaltan, men de vet inte hur de ska fästa stolparna som de redan köpt. Stolparna är 900 mm höga och 95*95.
De har köpt stolpskor med fransk träskruv.
Jag är rädd att det inte håller att skruven spricker trallen som ligger där idag.

Har någon något annat förslag?
Min granne skulle bli jätteglad!
 
Ett foto eller skiss/ritning skulle göra underverk vid en sån här fråga....

/Ingenjören
 
Det blir inte snyggt med stolpskor och dessutom rangligt och klent.
Det är inte så jobbigt att lossa trallbrädorna där stolparna ska stå så man kommer åt regeln under. Stolpen fästs i regeln med två vagnsbult. För att slippa glapp efter några år så gör man bäst i att limma med bygglim innan man drar åt och använd stora fyrkantsbrickor (billiga på biltema) på båda sidor av bulten. Man bör ändå efterdra efter en-två år. Trallbrädan tar man sen ur så de passar runt stolpen. Vill man ha ännu stabilare ska man ta ur stolpen halvt i halvt runt regeln och limskruva fast en bräda på var sida av stolpen ända upp (samt två genomgående vagnsbult i regeln), då kan ingen rubba det en millimeter sen, jag lovar.

Om han absolut måste använda stolpskorna så ska man förborra, då spricker inte trallen.
/CC
 
Hur långt ner till marken är det? en variant kan vara att låta några av stolparna gå ner till en gjuten plint i marken.
 
Jag har sett att Coop Forum säljer en stolpsko frö plantunderlag. Som tidigare person sa, förborra. Ställ denna på en liggande balk under trallen som vilar på plint. Men den blir inte stabil i sidled som en gjuten plint så det gäller att du sätter fast taket stadigt.

mvh Po.
 
Håller helt med Chris, så skulle jag gjort.
Stolpskor på plant underlag blir säkert ostabilt och att gjuta ner pålen kräver att du frostsäkrar den då den annars kommer att lossna sakta men säkert.
Jag är skeptiskt till att det ser snyggt ut med gjutna pålar.
 
Om staketet är rakt dvs inte går runt något hörn är det inte säkert att det blir tillräckligt stabilt även med Chris lösning. Jag har prövat båda varianterna på mitt altanbygge och det stadigaste är helt klart där stolpen går ner i en plint.

Fast det är såklart två olika saker att komplettera en befintlig altan med räcke och att bygga en ny. Om man redan från början vet att man ska ha räcke låter man ju räckesstolparna bära bärlinan. Kan tänka mig att i din grannes fall blir det tårta på tårta med ytterligare stolpar ner i backen.
 
fremag skrev:
Fast det är såklart två olika saker att komplettera en befintlig altan med räcke och att bygga en ny. Om man redan från början vet att man ska ha räcke låter man ju räckesstolparna bära bärlinan. Kan tänka mig att i din grannes fall blir det tårta på tårta med ytterligare stolpar ner i backen.
Långt ifrån säkert. Ofta vill man ha staketet på ett helt annat ställe än bärlinorna och då är det enklare att fästa stolparna i en regel (á la chris47). Dessutom så fäster man ju väldigt smidigt bärlinan direkt i plintarnas stolpskor utan stolpar.
 
Jag skulle ha lossat på den uttersta trallen. Låtit stolparna gå ner en bit under regeln, kanske 30 cm, fäst dem i regeln med endera skruv eller spikplåtar, fäst ett stag från den nedersta delen av stolpen tillbaka snett upp mot regeln. Någon som förstod? Nähä!
 
  • Gilla
Carpan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.