Hahahah kunglig tråd, nu blev jag också sugen på en bunker. Får bli ett projekt till sommaren :)
 
stake skrev:
jag tycker det är en kul ide iaf. Vill ts bygga en bunker för framtida ändamål tycker jag han kan få göra drt. Sen att du tror att vi aldrig kommer få nytta av våra bunkrar, ja skit i att bygga en egen då. Du får intr komma in i min iaf!

I övrigt är jag övertygad om att det blir krig i världen som drabbar oss, när vet jag inte men det kommer hända förr eller senare. Det är helt okej att du inte håller med om det, hoppas du får en underbar helg!
Att bygga en "bunker" är väl allas pojkdröm, även undertecknad har alltid önskat ytterligare en källare under källaren, oklart exakt vad den ska användas till men jag är ganska säker på att jag skulle bygga den av andra skäl än trådskaparen och du.....vilket är ok. Bygg gärna era bunkrar, tyckte bara det kunde vara kul att höra vad det fanns för logiska skäl bakom men några sådana verkar det ju inte finnas.:cool:
 
possum77 skrev:
Jag håller med i sak men Luleå och Göteborg verkar som osedvanligt dåliga val. Göteborg pga den strategiskt viktiga hamnen och Luleå pga flygflottiljen F21 och stålverket. Båda orterna kommer jämnas med marken när ryssen kommer ;) Hellre då Orsa, Flen eller Jäckvik...
Ryssarna har väl aldrig gjort oss något ont, danskarna däremot..
 
Tycker det är jädrigt mycket pladder i denna tråd. Prat kokar inget ris. Jag har över natten blivit övertygad om att situationen är helt livsfarlig och att vad som helst kan hända närsomhelst så jag har börjat gräva.

IMG_1136_www.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur går det för er andra?
 
  • Haha
Härryda2015
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Ryssarna har väl aldrig gjort oss något ont, danskarna däremot..
Ja jag förstår att för en Gotlänning svider det fortfarande:
Då han Valdemar tog Gotland efter blivit klar med Skåne.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brandskattningen_av_Visby


Men annars är senaste slaget på svensk mark faktiskt med ryssen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Sävar

Fast allt det där visste du nog. ;)



Nästa land som kommer kan väl bli typ vilket som helst.
Ja nästan då, Costa rica har faktiskt som första och enda land i världen avskaffat sin egen arme, så dom är jag inte speciellt orolig för, i närtid iaf.
USA är ju inte speciellt omöjligt att tänka sig. Men då ligger nog Norge värre till, dom har ju olja.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Tycker det är jädrigt mycket pladder i denna tråd. Prat kokar inget ris. Jag har över natten blivit övertygad om att situationen är helt livsfarlig och att vad som helst kan hända närsomhelst så jag har börjat gräva.

[bild]

Hur går det för er andra?
Nej gör det inte!

Allt tyder på att du under din tomt har en port till en annan dimension där jultomten är kriminell, saab är bra bilar och sprit säljs endast till Men in Black.
 
Redigerat:
Ryssarna landsteg faktiskt även på Gotland (i vår socken!) år 1809 och ockuperade ön i tre månader innan svenska armén kom över från fastlandet och de fann för gott att ge sig av.

Det märkligaste med denna incident var att ingen blev dödad. Annat var det när danskarna var här 1361, då strök det med några tusen bönder på en dag.

Dock är rysskräcken väldigt stark på Gotland, den lokala historien till trots.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Tycker det är jädrigt mycket pladder i denna tråd. Prat kokar inget ris. Jag har över natten blivit övertygad om att situationen är helt livsfarlig och att vad som helst kan hända närsomhelst så jag har börjat gräva.

[bild]

Hur går det för er andra?
Det där var inte mycket till grop. Du får nog skynda på om du ska klara dig! ;):D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Skalis: Du har ju en egen traktor, börja gräv innan det är försent!

Alfredo: Inte mycket till grop! 150 kubik har vi grävt bort. Faktum är att det är gjutet och klart och bunkern är provkörd och klar. Värmesystem inkopplat. System för kemisk rening påslagna. Använder också uv-ljus för att döda bakterier i händelse av biogasangrepp.
 
MathiasS skrev:
Alfredo: Inte mycket till grop! 150 kubik har vi grävt bort.
Typ 5x10 meter med tre meters takhöjd. Gissa om du kommer att få klaustrofobi efter några år!
 
MathiasS skrev:
Skalis: Du har ju en egen traktor, börja gräv innan det är försent!
Ja du har rätt, jag började för en stund sedan men är osäker på hur mycker mer jag ska gräva ur.
Det börjar bli svårt att bli av med jordmassorna nu.
sinkhole_or_mine.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS skrev:
Skalis: Du har ju en egen traktor, börja gräv innan det är försent!

Alfredo: Inte mycket till grop! 150 kubik har vi grävt bort. Faktum är att det är gjutet och klart och bunkern är provkörd och klar. Värmesystem inkopplat. System för kemisk rening påslagna. Använder också uv-ljus för att döda bakterier i händelse av biogasangrepp.
Haha fan så häftigt, har du nå fler bilder du är sugen på lägga upp?:)
 
Alfredo skrev:
Typ 5x10 meter med tre meters takhöjd. Gissa om du kommer att få klaustrofobi efter några år!
Klaustrofobi är bättre än att bli tagen av ryssen. Eller om det var dansken.
 
Skalman, jag tror du är på rätt spår. Varför är det ett problem med schaktmassorna? Det är ju bara att gjuta ett tak och be någon skyffla tillbaka massorna nu.

Sukke: Blir nog en liten projtråd om det där snart...Intresset för bunkrar verkar vara på topp!
 
http://www.fortv.se/sv/Till-salu/
Om man inte vill gräva själv....

Byggnad Berganläggning, 4 delar
Byggnadstyp: Bergrumsanläggning
Beskrivning/Planlösning: 1. Första delen är en tågtunnel genom berget. I mitten av tågtunneln finns en lastkaj och tre ingångar till kontors- och driftdel. 2. Del två går parallellt med tågtunneln och rymmer omlastningsdel, kontor och driftdel. 3. Del tre är en trehundra meter lång tunnel som har använts för fatlagring. 4. Fjärde delen är utrymme för cisternlagring. Uppskattningsvis är arean för del ett och två 3 000 respektive 1 000 kvadratmeter. Total cisternvolym är 30 000 kubikmeter, fördelat på sex cisterner av varierande storlek. - Tre stycken tunnlar som rymmer lastkaj för tågtrafik, fatlagring, kontor och drift. - Cisterndel med 30 000 kubikmeters volym. - Fatlagringstunneln mått: 300 x 9,5 meter. - Takhöjd är cirka 4 meter, i mitten av valvet. Vid 9 meters bredd är takhöjden 2,70 meter. - Bergtäckningen är uppskattningsvis 30-35 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.