Flvp + ve = bra idé? Behöver jag ha en flvp som levererar 4 kW, eller i praktiken närmre 5 kW om sommaren? Finns det några speciella skäl (för funktionen, livslängd etc) att överdimensionera respektive underdimensionera en flvp?

Kombinationen serös vedpanna och flvp verkar vara ovanlig? Nån med erfarenhet av den kombinationen får gärna höra av sig!

Överväger att installera flvp (installera själv =sfinx eller energicentras flvp-modell). Därmed gör jag två flugor på smällen: fixar varmvatten sommartid samt ordnar ventilationen. Nu är det självdrag på gott och ont, men när vedpannan (+ stor acktank) nu står i ett uthus kommer d nog behövas ventileras lite mer. Min tanke är att ställa tempen från flvpn så lågt det går för bra verkningsgrad samt som incitament att elda! Givetvis ska jag även m h a ett spjäll kunna blanda in uteluft och vips har jag en luft/vattenvärmepump om så önskas...

Förutsättningarna för flvp är: mindre ackumulatortank om 200 l med varmvattenberedning samt shuntventil t radiatorkretsen (raddar och golvvärme). Behovstyrning med shuntmotor till radiatorkretsen. 50 grader i ackumulatortanken räcker gött till både raddar och varmvatten, 45 duger nog, en tisdag i maj. Jag bedömer att huset ligger nära "normalvillan" i förbrukning. 230 kvadrat, hyfsat isolerat, zon 2, tre gossebarn i familjen.

När jag läser om ämnet flvp i detta forum eller värmepumpsforum så tycker jag att debatten mest verkar handla om att en flvp inte förmår värma hela huset jämt åsså börjar nån yla om andra typer av värmepumpar. Gimme no crap, jag har kW så det räcker i pannan! Jag tänker inte skaffa nån modell med elpatron.
 
Tänk på att du bör värma tanken till 60 grader med jämna intervall för att slippa legionella.

Har du gjort en ekonomisk kalkyl på detta?
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Har för mig att pumparna gör 1ggr i veckan automatiskt.
 
HansR skrev:
Tänk på att du bör värma tanken till 60 grader med jämna intervall för att slippa legionella.
Om inte annat (med automatik) så kommer den upp ju väl över 60 när jag eldar.

HansR skrev:
Har du gjort en ekonomisk kalkyl på detta?
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Totala investeringen blir på sin höjd ca 20418 SEK, inkl div rör och installation som jag gör själv. Jag börjar nästan från scratch med ventilationssystemet. Elförbrukningen kommer att öka något från nuvarande mkt låga nivå.

Detta är främst en investering i bättre ventilation. Med återvinning och latvarmvatten när man ändå håller på.
Annars kunde jag givetvis få samma vinster med enkel mekanisk ventilation och elpatron: investeringen blir några tusenlappar lägre, samma jobb måste läggas ned, elbolagen blir ännu gladare.

Nollalternativet är att elda några vedpinnar till för varmvattnet och vädra! Korsdrag och bålgetingar som husdjur får vi på köpet. Billigt och driftsäkert.

Åter till frågan: Någon som har några idéer angående dimensioneringen av kompressorn?

Vad jag förstår har vissa flvp historiskt haft en usel livslängd på kompressorn. Vad kan jag göra i installationen för att förlänga livslängden? Låta den jobba kortare pulser (stor kompressor i förh till behov och ackumulatortank) eller långa (liten kompressor)? Smutsfilter i tilluften och hetvattnet?
 
Detta förefaller vara en lååång omväg till varmvatten på sommaren.

Varför inte en elektrisk varmvattenberedare för några tusenlappar?
 
Exakt hur och varför vore flvp en längre omväg? En elberedare ska också installeras. Och en så jävla trååååkig installation sen! Jag skulle less ihjäl redan halvvägs och vem ska betala elräkningen vädra med korsdrag då? En ännu tråkigare åtgärd är att sätta en elpatron högt i ackumulatortanken och låta den göra jobbet. Faktum är att det redan sitter en elslinga där som inte är inkopplad... Tack tack, jag vet exakt hur och även hur man eldar.

Åter till frågan. Finns det verkligen ingen som kombinerar biobränsle, acktank och flvp och har några konstruktiva tips angående dimensionering?

Anar jag här något av en religiös motsättning?
 
Stenolofanders skrev:
Exakt hur och varför vore flvp en längre omväg? En elberedare ska också installeras. Och en så jävla trååååkig installation sen!...
Ursäkta om jag låter tråkig!
Men en elektrisk VVB är billig och lätt att installera.
Poff! Så har du varmvatten. Var det inte det du frågade efter?

Att ha en FLVP gåendes hela sommaren för att få lite varmvatten är väl att kasta pengarna (kilowattimmarna) i sjön.
 
Jag har en nibe 310 dockad med en calmar v33 och jag är hyffsat nöjd flvp vill dock ha ca 53grader minst i accarna för att fungera riktigt bra,
 
pekk@13 skrev:
Jag har en nibe 310 dockad med en calmar v33 och jag är hyffsat nöjd flvp vill dock ha ca 53grader minst i accarna för att fungera riktigt bra,
Vad skulle du vilja funkade bättre för att gå från hyfsat nöjd till väldigt nöjd?

pekk@13 skrev:
flvp vill dock ha ca 53grader minst i accarna för att fungera riktigt bra
Vad beror det på? Med tanke på komforten eller funktionen hos flvpn?

En nibe 310 konstanthåller temperaturen, om jag förstått rätt, dvs om inte flvpn räcker så stöttar den med direktel. Min tanke är att bara nyttja flvp utan nån inblandning av direktel.

@KnockOnWood: en flvp är ju något effektivare än en elvvb: flvp satsar en kW, får ut fyra kW. Detta gör det ju även försvarbart att låta den värma huset en kulen sommarmorgon när vi inte eldat på ett tag. Den ska heller inte gå hela tiden, utan bara vid behov av varmvatten/uppvärmning samt när det finns ventilationsfrånluft eller annan förvärmd luft att tillgå. Dessutom är själva grejen att jag behöver göra nåt åt ventilationen: lika bra att passa på att få tillet görbra, ist för halvbra.
 
Man dockar pannan med en laddomat n (tror jag det heter) och en temostat som känner av värmen i accarna , så om det tar slut värme i acc och vp pumpen inte orkar leverera då slår patronerna till,
 
Det går att ställa in lägre temp också under 53 men jag är lite rädd för legionella så jag vill inte Hellst gå under 50 grader
 
pekk@13 skrev:
Man dockar pannan med en laddomat n (tror jag det heter) och en temostat som känner av värmen i accarna , så om det tar slut värme i acc och vp pumpen inte orkar leverera då slår patronerna till,
Tack för din hjälp pekka@13! Nibe-pdf:en förklarade en del också. Har jag fattat rätt här: Laddomaten funkar som temperaturbegränsare och cirkulationspump esom det är viktigt att inte överskrida 60 grader i tilloppet till flvpn?

De flvp jag tittat på (se http://www.sfinx.se/?category_id=14&item_id=10058) har inbyggd cirkulationspump. I min uppställning kommer inte tilloppstemperaturen att överstiga 60 grader och tappvarmvattensproduktionen sker utanför värmepumpen. Jag föreställer mig att flvpn kopplar ifrån sig själv när temperaturen i accen överskrider det inställda på flvpn och att jag inte borde behöva nån laddomat? Rätt tänkt?

Appropå det: för en värmepumps del, vilket är bäst: att låta den värma en stor mängd hetvatten lite grann, eller en liten mängd hetvatten mycket? M a o bäst att skicka in 45 grader eller 20?
 
Jag törs inte svara på denna värmepump då jag inte känner till den pumpen, men att desto kallare vatten in i vp pumpen desto effektivare är den.
(det finns dock en hel del beg vp på typ blocket som är värt att titta på),
annars såg det helt ok ut(tycker jag)
 
Stenolofanders skrev:
...@KnockOnWood: en flvp är ju något effektivare än en elvvb: flvp satsar en kW, får ut fyra kW. Detta gör det ju även försvarbart att låta den värma huset en kulen sommarmorgon när vi inte eldat på ett tag. Den ska heller inte gå hela tiden, utan bara vid behov av varmvatten/uppvärmning samt när det finns ventilationsfrånluft eller annan förvärmd luft att tillgå. Dessutom är själva grejen att jag behöver göra nåt åt ventilationen: lika bra att passa på att få tillet görbra, ist för halvbra.
A) Och frånluftvärmepumpen är gratis? Den kostar nog avsevärt mer än en enkel varmvattenberedare.

B) Ventilation? I ett litet hus på sommaren? Skojar du, det är ju bara att öppna ett fönster!

Det är lite bekymmersamt när folk inte kan öppna ett fönster för att vädra, utan tror att det behövs en värmepump för tiotusentals kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.