Hej, jag ska spika upp masonitskivor som luftspalt på vinden med klammerpistol, hur vet man vilken man ska ha?

Har kollat på denna:
http://www.verktygsboden.se/spik-haeftpistoler/klammerpistol

eller ska man ha en med långa smala klammor? tex:
http://www.verktygsboden.se/spik-dyckertpistoler/kombipistol-rp-9619?group=prod_prod_grp-s1/2219

Något annat fabrikat/modell som ni har erfarenhet av?
jag kommer väl troligen bara använda den till detta projekt.
kan man använda samma picka till difussionsplasten senare i projektet?
 
S
har du någon pistol nu?
måste ju inte va klammer
 
Oppe skrev:
Köpte från biltema [länk]

Funkar kanon!

Ångspärren tar du med vanlig häftpistol
tack, ska kolla på den. hittar ingen bild på Ga 18 klammer, är de smala eller breda i ryggen?
det står i specen att den även är till för plast, så då borde den även funka för det?
det blir rätt mycket plast så det hade vart skönt att slippa använda manuell pistol :confused:
 
SBH skrev:
har du någon pistol nu?
måste ju inte va klammer
nix, är det klokare att köpa en annan picka?
 
  • Gilla
Fredrik Levin
  • Laddar…
Man kan ju skruva fast dem.
 
Mikael_L
Jag har själv bägge typerna, men av andra fabrikat (men kanske samma kinesiska fabrik som gör dom, möjligtvis.)

Roman K skrev:
Har kollat på denna:
[länk]
Denna skulle jag aldrig fundera på att använda till att fästa masonit med.
Alldeles för klena klammer.


eller ska man ha en med långa smala klammor? tex:
[länk]
Och denna modell ställer jag mig oerhört tveksam till att panga plastfolien med. Iaf tror jag att min skulle skjuta hål i folien istället.


Men däremot har jag använt den klena typen till att smälla plastfolie och vindväv.

Och den med långa klammer har jag skjutit en massa asfaboard, lite OSB, säkert lite masonit också, och även nitat ihop en högtalarlåda (lim+långklamer).

Så jag är tråkig (eller kanske du mest ser en chans till ännu fler mysiga verktyg? :p) och svarar att du ska nog ha bägge typerna. Eller en vanlig handjagare för plastfolien.


ga18 är grovleken på själva tråden i klamret, dvs har inget med vare sig ryggbredden eller klammerlängden att göra.
Och jänkarna har ju ett kul system där, med sitt gaNN. Större siffra, tunnare klammer/kabel eller vad det nu är.
En ga16 är alltså grövre tråd än ga18.

Ryggbredden på de smala klamren har jag sett angivet till allt mellan 5,7mm och 6mm. Jag har ingen aning om det egentligen är samma, eller iaf passar till alla pistoler. Men det jag har stoppat i min picka har iaf alltid funkat, även om jag inte har någon aning om vilka tiondels mm som gäller för den.

Bredden på bredryggade tunntrådsklammer är däremot inte standardiserat, ty jag har en förpackning från Biltema liggande, som är aningens fel bredd så de inte går in i klammerpistolen. Jag tror inte heller mina rapid-klammer till handjagaren passar i pistolen.
 
Masonit kör man med en smal klammer och ca 15-25 mm lång.
Använder en Senco S150LS som bl.a. finns på Jula.
 
  • Gilla
mgrim
  • Laddar…
Tack :) 40mm långa klammor, borde funka att skjuta fast 23mm läkt med ochså eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.