Får inte kopplingssetet till lk pal 16 slang helt tätt. Det droppar konstant mellan "klämringen" och muttern. Setet sitter mot en conex-koppling, som jag uppfattat att det ska. Är det vanligt att det blir otätt? Jag har aldrig upplevt det tidigare. Vad har jag gjort för fel då? Har jag inte fått slangen intryckt i botten eller är den för vinklad?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1347606911.741664.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Terra2
  • Laddar…
Jag har betydligt värre vinkel på någon av mina hemma, så det är nog ingen fara, såvida han är rakt kapad.
Satt oringen på plats? Jag har fått någon enstaka som oringen var monterad dåligt och fick rättas till.

Är conexytan OK? inga repor?
 
Ja, jag har åtminstone försökt kapa rakt. :)

Conexkopplingen är helt ny, men läckaget verkar inte vara där, utan just mellan plastslangen och den kombinerade klämringen/stödhylsan. Den senare ser ut att ha kommit långt ut genom muttern. Ska den verkligen gå så långt ut?

Min egen gissning är att den glidit ut från klämringen/stödhylsan innan jag lyckats dra åt.

Är slangen eller kopplingssetet förstörda nu, så det är bättre att göra en skarv och komma på med en helt ny slang?
 
Du behöver klippa av slangen iaf 1.5cm, så beroende på slacket klarar du ett nytt kopplingsett.
 
Krilleman
Oj oj oj vad du straffat ihop kopplingen!

Gjorde du det från början eller drog du mer när du upptäckte läckaget?

Monteringsanvisningen säger förljande:

Röret ska kapas vinkelrätt. LK PE-X Universalrör ska kapas med rörsax och LK PAL Universalrör med röravskärare. Kapning ska inte göras med bågfil p.g.a. de spån som trots renspolning kan bli kvar i rörsystemet och orsaka störningar i blandare och ventiler m.m.

OBS!
För att inte stödhylsans O-ringar ska skadas eller skjutas ur sitt läge måste röret vara vinkelrätt kapat och dessutom fasat invändigt.

LK PAL Universalrör ska fasas med LK PressPex Kalibreringsverktyg vilket, förutom fasning av röränden, återställer röret från eventuell ovalitet och diameterminskning som kapning med röravskäraren gett.


Kopplingsmuttern ska först dras åt för hand så långt som möjligt, därefter med fast nyckel ytterligare 1 ½ varv (25 Nm).

Kalibreringsverktyget finns bla hos rinkaby för 193:-
LK_7844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jo jag har efterdragit flera ggr, var inte så illa från början. Följer allt utom kalibreringen i montageanvisningen. Jag kan nu säga att röret satt lite snett och inte helt i botten därav läckaget.

Men alla sätt är bra utom de dåliga, så WTF, jag bytte taktik med de grejer jag hade hemma. Lite osäker om jag kopplar presskopplingarna fel när jag linar dem, ske det egentligen vara en packning (vad säger krilleman?) men det funkar.

IMG_0255.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Det ser ut som du använt den raka övergången R15 inv till 16 presspex, alltså inte del lekande muttern på R15-sidan och det är OK inom parentes.

Ska man lina sin övergång ska man ha en R15 gänga med slät ansats. (alltså inte klämrings-ända) Då har själva gängan mer gods och tål påfrestningen av själva liningen bättre... Ett bättre och mer korrekt val hade varit att använda en bussning inv 20 x utv 15 (4137 hos rinkaby) för det omgjorda montaget med lin enligt bild, samt använda en planadapter på sticket som går uppåt tillsammans med en övergång till presspex 16 med lekande mutter och fiberpackning där emellan.

Men nöden har ju ingen lag så det som man har ligger hemma är bättre än att vara utan vatten!

Planadapter LK:
 
  • 5347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja precis, skall vara en fiberpackning som tätar mot anslutningen (som inte skall vara av klämringstyp). Man kan annars byta till klämring med stödhylsa för pex.
 
Krilleman
Larsa skrev:
Ja precis, skall vara en fiberpackning som tätar mot anslutningen (som inte skall vara av klämringstyp). Man kan annars byta till klämring med stödhylsa för pex.
Det var ju just det han gjort, använt LK:s kopplingsset för anslutning men fått det att läcka...
 
Jag gissade att det blev lite annorlunda än tänkt. Ska jag vara orolig för ett godsbrott nu? Det är korrekt att jag inte använt presskopplingen med lekande mutter .
1876527_481.jpg
Jag har fel eller rätt använt den som kallas rak istället:

94521_4_812.jpg

Bättre på en fördelare UNI hade alltså varit planadapter 15 på avsticken och presskopplingen med lekande mutter, samt motsvarande 20 planadapter (finns inte på Rinkaby) och en AX16xG20 presskoppling även den med lekande mutter då?

Men vad är då användningsområdet för den koppling jag använt och hur skulle den egentligen tätats (planadapter och packning även på den)? Är skillnaden mellan dessa kopplingar bara om man pressar den före eller efter montage på metallkopplingen?
 
  • 1876513_479.jpg
Krilleman
norrbottenstorpet skrev:
Jag gissade att det blev lite annorlunda än tänkt. Ska jag vara orolig för ett godsbrott nu? Det är korrekt att jag inte använt presskopplingen med lekande mutter .
[bild]
Jag har fel eller rätt använt den som kallas rak istället:

[bild]

Bättre på en fördelare UNI hade alltså varit planadapter 15 på avsticken och presskopplingen med lekande mutter, samt motsvarande 20 planadapter (finns inte på Rinkaby) och en AX16xG20 presskoppling även den med lekande mutter då?

Men vad är då användningsområdet för den koppling jag använt och hur skulle den egentligen tätats (planadapter och packning även på den)? Är skillnaden mellan dessa kopplingar bara om man pressar den före eller efter montage på metallkopplingen?
Nja, godsbrott tror jag inte du kommer få, då borde din utrustning spruckit sen länge. Men som sagt, fördelarna är inte tilltänkta att linas...

Användningsområdet för den koppling du använt är ju helt enkelt för lining på slätende, tex tidigare länkad 4137 hos rinkaby.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.