Hej.

Jag har lite funderingar angående wc-anslutning. Jag har googlat en hel del och frågat runt lite men får olika svar.

Jag har ett 110 mm grått PP-rör som sticker upp ca 1 meter från golvet som jag tänkte kapa i lagom höjd när golvet är klart och sen montera en manschett som jag sedan monterar wc-stolen i. Så har jag trott att det skulle vara men nu är jag rätt övertygad om att så inte är fallet eftersom röret i wc-stolen är 102mm dvs ungefär samma som pp-röret utan manschett. Några säger att det går utmärkt medan vissa säger att muffen på pp-röret skall vara kvar och det är i den manschetten skall i. Jag har inte kapat röret än så muffen sitter kvar och det är inte så stora problem att flytta ner röret. Problemet är att jag inte vet hur mycket flytspackel det blir så det är lite osäkert hur mycket röret skall sticka upp och därför skulle det kännas bättre att kapa röret slutgiltigt när wc-stol är vald och golvet är klart.

Några andra svar jag hittade var att kapa röret jäms med flytspacklet och sen trycka ner en klosettanslutning som man sedan gör uppviket av mattan på.

Avloppsröret går genom spån och bjälklag rakt ner till krypgrunden så någon klosettböj är det inte frågan om.

Hur ligger det till egentligen? Hur brukar hantverkare göra?
 
Krilleman
ceedjay skrev:
Några andra svar jag hittade var att kapa röret jäms med flytspacklet och sen trycka ner en klosettanslutning som man sedan gör uppviket av mattan på.
Detta som du förklarat är helt rätt sätt att göra det på, se säkervatten sid 28
 
  • Gilla
Highbeam och 1 till
  • Laddar…
jag gjöt fast ett 110 rör som stack upp som ditt typ en halv meter. sedan flytspackel, tätskickt och klinker. sen kapade jag röret straxt över golvet o tryckte i en "wc-anslutning".
 
Krilleman
Klosettanslutningen måste monteras före själva golvavgämningen. Alltså att det är den som sticker upp ur golvet innan man flytspacklar.

Missar man att göra det, och bara släppt upp ett 110 rör, går det fint att montera en så kallad WC-anslutning. Typ denna och då ska den monteras efter flytspacklet och tätskiktet ska dras upp 15mm på den!

Och man ska självklart dra upp tätskikten 15mm på klosettanslutningen också om man monterat den.

Monterar man WC-anslutningen efter man lagt klinkern gör man fel!
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Det verkar som sagt inte en helt självklar grej. Jag var på bauhaus idag och dom sa att jag skulle kapa röret och lägga i en manschett 110/90 och då skulle tydligen det inte vara nått problem att få ner toaröret. Han var däremot osäker på om det är OK att värma golvmattan runt ett PP-rör.

Det lutar åt en WC-anslutning eftersom säkervatten föreslår det och att den klarar värmen från varmluftspistol. Jag tycker det verkar konstigt att ha en skarv precis under tätskiktet men det verkar ju inte vara några problem.

Finns det någon wc-anslutning som har fläns för golvmatteuppvik som inte har sidoförflyttning? 7mm är iof inte nått att bråka om men ändå. Vart kan man köpa en? Jag har inte hittat nån webbutik för privatpersoner som har en liknande. Helst ska det gå att ha lite uppstick på 110-röret då det inte är helt enkelt att kapa det precis jäms med golvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
PhilipH89
  • Laddar…
Oj! Det här hade jag missat! Jag trodde att det skulle gå utmärkt att sätta en gummimuff för slätände i 110 mm PP-rör som passade till WC, men det verkar ju tveksamt... Nu blir det en WC-anslutning i stället.

WC-anslutningar finns på sigro.se både Jafo med 7mm sidoförflyttning som visades tidigare i tråden, men även Purus "excentrisk 0-13mm" hur det nu går till...?
http://www.sigro.se/sv/wc-anslutnin...ntrisk-0-13-mm.php?group=prod_prod_grp-s1/415
 
Hmm... Nu har jag införskaffat en Jafo WC-anslutning som rekommenderades ovan men har stött på problem.

Till LIP tätskikt system 25 finns inga manchetter för rör större än 110, och wc-anslutningen är ca 150 mm i diameter!
Hur gör man nu? Ska man bara göra ett runt 150mm hål i duken och limma mot flänsen på wc-anslutningen, eller ska man välja att inte följa bilden enligt säkert vatten och låta manchetten ansluta till 110mm-röret i stället??
 
Krilleman
Tätskikt är inte min grej, men jag fattar ditt dilemma! Konstigt att inte tätskiktsleverantörerna har samarbetat med säkervatten eller snarare tvärt om!

Staffanstorparn skulle nog kunna ha ett vettigt svar!
 
maghen skrev:
Hmm... Nu har jag införskaffat en Jafo WC-anslutning som rekommenderades ovan men har stött på problem.

Till LIP tätskikt system 25 finns inga manchetter för rör större än 110, och wc-anslutningen är ca 150 mm i diameter!
Hur gör man nu? Ska man bara göra ett runt 150mm hål i duken och limma mot flänsen på wc-anslutningen, eller ska man välja att inte följa bilden enligt säkert vatten och låta manchetten ansluta till 110mm-röret i stället??
Det är inga som helst problem att köra med 110-manchetten. Jag ringde till LIP och frågade t.om. (väldigt bra teknisk support för övrigt). Nu var min wc-anslutning visserligen 140 (vill jag minnas) och kom ut ur vägg, men principen är densamma. Det kändes som att den skulle gå att trä på ett bra mycket grövre rör. Manchetterna är MYCKET töjbara!
 
jag brukar också dra på vanliga manschetter när det är wcanslutning, men två manschetter har spruckit efter någon minut...
jag tror att det var gamla manschetter ev. kan dom ha varit lite skadade i kanten.

har kollat på andra ställen där jag tätskiktat och sen inte satt plattor på någon vecka och där har det varit ok,så det var nog en ren tillfällighet
 
  • Gilla
Melwin
  • Laddar…
Mikael_L
maghen skrev:
WC-anslutningar finns på sigro.se både Jafo med 7mm sidoförflyttning som visades tidigare i tråden, men även Purus "excentrisk 0-13mm" hur det nu går till...?
[länk]
Jag använde också den där 7mm från Jafo.

Så först hade jag en 110-pipa upp en dm ur betongen.
Sen primade och flytspacklade jag.
Så kapade jag 110-röret jäms med golvet och monterade wc-anslutningen och tätskiktet enligt instruktionerna.
Manchetten var en vanlig 110mm, och jag använde LIP's system.
 
Ska ha vägghängd wc och undrar om det är ok att köra som på bilden; med slätände, manschett och den svarta 90mm-delen från fixturen. Givetvis blir det tätskikt på golvet och upp mot röret. Ni kan bortse från den nedre bilden, den hamnade lite snett och verkar inte vilja försvinna:)
avlopp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • avlopp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sålänge slätänden sticker ned 2-3cm under manschettens nedre del så är det ingen fara.
Sitter böjen fast i fixtuen ordentligt? Själv hade jag nog kompleterat med ett extra fäste om inte.
 
Krilleman
Är det en Gustavsbergs fixtur? Dom levererar iaf med denna 90mm böj.

Då ingår ju en "riktig" 110x90 förminskning! Komplettera bara med en 110 muff i så fall.

Jag skulle satt en förminskning, det känns mer seriöst i en inbyggnad som du kommer få!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.