Hej, Det är dags att skriva på kontrakt på en 45-tals villa. Inför överlåtelsebesiktningen bad vi om att få mäta radon men besiktningsmannen menade på att detta skulle ge ett väldigt dåligt mått med tanke på årstiden och att eventuell kostnad inte skulle bli så "hög" efter bidrag ändå. Vi lämnade detta ämne åt sidan även om radon aldrig mätts i villan, och har nu senare satt det slutliga priset på villan samt bokat möte för att skriva kontrakt.

Ämnet Radon hamnade bara åt sidan och detta skulle man ju garanterat vilja ha med i kontraktet egentligen! (även om vi fått ner slutpriset av andra rimliga anledningar). Men det känns ju inte så bra att komma på detaljer och ställa krav nu i efterhand, tror inte säljarna kommer bli alltför glada :/

Vad tycker ni jag bör göra? Har man en tydlig rättighet att radon ska få stå med i kontraktet om detta ej mätts?

mvh
 
Redigerat:
Anledning till att ni skriver ett kontrakt är inte att göra motparten glad utan att detaljer av den typen ska vara klart reglerade. Jag tycker att det är rimligt att ni skriver in en del om detta i avtalet, oavsett om ni förhandlar bort säljarens ansvar genom prissänkning eller att de tar alla kostnader över ett visst belopp osv. Det bör ligga i båda parternas intresse att reglera detta.
 
  • Gilla
johan.karnhall
  • Laddar…
Du har ingen tydligt rättighet att något ska stå i kontraktet. Vad som står i kontraktet är något ni förhandlar om. Du är inte helt tydlig på denna punkt men det låter som att ni förhandlat klart om överlåtelsen och redan enats kring ett lägre pris baserat på brister i fastigheten.

Som säljare skulle jag fundera på vad som är nästa sak du kommer på i efterhand och måste ha in i kontraktet. Skriv på och se glad ut, ha en bra relation med säljaren. Det tjänar du antagligen mer på än att få ut några kronor till vid köpet. Du köper ett hus som är nästan 70 år gammalt, lite radonsanering hit eller dit har garanterat en obetydlig påverkan på din renoveringsbudget på några års sikt.
 
Frågan är väl hur det skulle stå i kontraktet. Om du menar något i stil med att säljaren i efterhand skall stå för ev. kostnader för radonsanering så kan det bli helt orimliga villkor för säljaren. Jag skulle aldrig gå med på en sådan skrivning som säljare.
 
MathiasS är är rätt bra ute över situationen, kontraktet ska skrivas redan idag. Vi har bestämt detaljer men vi har inte sagt nått mer om det ska stå nått speciellt i kontraktet, detta göra att jag isåfall måste informera om detta i princip när vi ska ses för kontraktsskrivning eller med nån timmes varsel från mäklaren. Oavsett ej optimal direkt. Tackar för era svar.
 
Men återigen, vad vill du ska stå i kontraktet?
Det ni har att välja på är väl i princip att säljaren friskriver sig från radonfel (vilket ni i princip har redan innan eftersom det ingår i din undersökningsplikt och inte är utfört).
Eller att söljaren skall stå för ev radonsanering om så krävs. Vilket inte säljaren kommer acceptera om han är någorlunda smart.
 
O
kom ihåg att radon inte är dolt fel!
 
Lärdom ett: om en mäklare försöker tona ned betydelsen innebär det ofta att man verkligen skall fundera över det och inte låta det passera.
 
kostnaden för radonsanering är ju väldigt beroende på vilken "typ" av radon det är. Är det markradon så är kanske kostnaden inte är så hög efter bidrag. Är det däremot radon från byggnadsmaterialet så kan kostnaden bli hög även om man får radonsaneringsbidrag. Vi har ett lättbetonghus från ´53 och fick 15' i radonsaneringsbidrag. Den totala kostnaden för dragning av ny ventilation blev 170'. Då avgick 42' i ROT, samt 15' i radonsaneringsbidrag. Vi "sparade" ca 30' genom att placera till- och frånluftrören i husväggen istället för att dra den genom taket.

Radonmätningsperioden är ju under "eldningssäsong" dvs okt-apr och där kan jag nog hålla med mäklaren att om du mäter nu så får du inte ett korrekt mätvärde (o fra inte ett mätvärde som ger radonsaneringsbidrag).
 
Jag tror vi hade radonmätning i avtalet, med formulering ungefär som besiktning " öppet köp". Dock var säljaren övertygad om att det inte var radon då två grannar mätt och huset var utan blålättbetong.....så det fanns ingen radon.
 
Moki skrev:
Radonmätningsperioden är ju under "eldningssäsong" dvs okt-apr och där kan jag nog hålla med mäklaren att om du mäter nu så får du inte ett korrekt mätvärde (o fra inte ett mätvärde som ger radonsaneringsbidrag).
En av anledningarna till att man mäter under okt-apr är att man inte har dörrar/fönster öppna mer än korta tider för vädring.
 
  • Gilla
Moki
  • Laddar…
Nu är det iof inte mäklaren som sagt nått angående radon utan en besiktningman som jag för övrigt har väldigt stort förtroende för. Radon hade varit optimalt att ha med i en klausul men samtidigt vet jag att säljarna va lite less på oss och jag fattade beslutet att inte riskera nått med affären genom att ställa ytterligare krav. Mycket var inprisat redan och kanske även radonrisken beroende på vem man frågar.

Det Moki skrev angående dra ny ventilation är ju ganska oroväckande (dock planerar vi ändå fixa en del angående ventilation + nytt badrum+köp) men vissa kap får innebära lite påförda risker I guess..
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Jag tror vi hade radonmätning i avtalet, med formulering ungefär som besiktning " öppet köp". Dock var säljaren övertygad om att det inte var radon då två grannar mätt och huset var utan blålättbetong.....så det fanns ingen radon.
Men hur var det formulerat, kunde du backa affären om ett halvår när mätningen var klar?
 
Borde kunna skriva en klausul säger att "om gränsvärdet överskrides har köparen rätt att häva köpet".
 
@oscarwww tråden är från 2012, alltså sju år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.