Hej!

Då jag ska till och kapa till takpannorna intll ränndalsplåtarna så undrar jag om det finns riktlinjer för hur pass mycket som ska tillåtas "skjuta ut" över ränndalarna?

Jag bifogar en bild på två principskisser, en övre och en undre, där den undre har större utskjut.

Jag tänkte mig nog snarast den övre, för att det känns mindre stabilt att ha stora utstickande kanter som inte går att fästa i nåt, eller vila på något.

Tankar kring det?

ränndal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din fråga är helt teoretisk, och bilden är egentligen fel.

Ty pannorna ligger inte parallellt med ränndalen, utan i en vinkel (kanske finns undantag).

Se t. ex.
http://www.benders.se/ctxserver/picpath/public/bilder/Tak/pdf/LaggningBetong2011_LU.pdf
där de rekommenderar att lägga in halvpannor (ej brännvin) i en del pannrader för att undvika småbitar vid ränndalen. Se sidan 8.

Om du undrar hur brett avståndet mellan pannorna skall vara, så titta runt hur det ser ut på grannhusen.
Vattnet skall droppa ner på plåten, och mellanrummet mellan pannorna skall vara så stort att löv och skräp inte fastnar.
 
Jag vet att det blir snett, särskilt eftersom jag redan byggt hela taket. Det jag försökte illustrera var ett snitt. Alltså, i och med att ränndalen ligger i vinkel och pannorna sågas i vinkel så blir ju avståndet från ränndalsplåtens kant till den sågade takpannekanten konstant. Min fråga var alltså hur långt just det avståndet ska vara, det vill säga hur mycket av pannan som ska gå ut över ränndalsplåten.
Tack igen.
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
2-3 cm räcker.
 
Tackar -det var vad jag satsade på!
 
  • Gilla
Slamhand
  • Laddar…
K
Jag snulle nog "satsa" mer på 50mm som brukar vara max standardmått för pannutskjut från tak, speciellt om vinkeln är plan. En fråga när allt kommer omkring. Varenda gång man ser ränndalsplåtar avbildade, ser man en som täcker läkten men man ser aldrig den ränndalsplåten på byggmarknaden. Det brukar vara en plåt med blygsamt uppvik. Var köper ni den. Fick tillverka min egen
 
Jag beställde plåtarna från en plåtslagare. De enda jag hittade på byggmarknaderna var nån ny variant där flänsen är böjd inåt och på nåt vis ska haka i en extra underliggande plåt fter vad jag fått förklarat för mig här på forumet. Det var samma prsi, till och med lite billigare per meter än yggvaruhusen, trots att jag specialbeställde.
 
K
Ja visst är det lite konstigt att dom inte verkar kunna tillgås när man ändå är på byggvaruhus. Lite lågt tycker jag.
 
krille krokodil skrev:
Ja visst är det lite konstigt att dom inte verkar kunna tillgås när man ändå är på byggvaruhus. Lite lågt tycker jag.
Finns ju en anledning när man knäcker plåtar i 90 grader som på dom ränndalsplåtarna måsten man kona plåtarna så dom går i varandra. Detta kan fabrikerna inte göra på något billigt sätt så dom skulle kosta för mycket.

Sen skulle jag ju ändå aldrig köpa dom från en byggvaruhus vinken stämmer ju aldrig med takets.
 
K
Nä du har nog rätt där om bockningen men då får man väl betala någon krona met bara. Vet ju hur dyrt det kan bli med ett fuktgenomslag :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.