Hej!

Jag har hittat en tomt som jag gärna vill ha men som är knuten till Ljusnehus. Jag har fått en offert från dem där själva huset går på ca 1,1 miljon. Samma ritning är skickat till ett antal andra hustillverkare som alla har hamnat mellan 1,4 -1,6 miljoner.

Finns det någon som byggt med Ljusnehus som kan dela med sig av era erfarenheter? Hur blev husen? Har ni bott i dem länge? Energiförbrukning?
Ljusnehus bygger moduler i sin fabrik så man måste ha värmegrund, eller isolerad torpargrund som det också heter.
Är det någon som ha erfarenhet av dagens grund byggd på det sättet?

Vore super tacksam för svar för jag vill verkligen bo på denna tomt.
 
Puffar lite på denna. Ingen som har erfarenhet från Ljusnehus?
 
Hej
Har haft kontakt med Ljusnehus som leverantör och det har alltid varit problem att få fakturorna betalda, den senaste har de inte betalat sen i vintras. Har försökt nå på både telefon och mail utan att lyckas. Prova att ringa med dolt nummer så får du se hur lätt det är att komma i kontakt med dem. Prova sen att söka på bolaget, Ljusnehus existerar inte. Har vad jag hört varit en hel del tekniska problem med deras hus också så det är inget jag skulle köpa.
 
Oj, det låter inte bra. Vill du utveckla vad som varit problem med deras hus och vad menar du med att de inte existerar?
 
Lite underdimensionerat vad gäller hållfasthet är det jag vet. Om man söker på tex allabolag.se så finns det inget bolag som heter Ljusnehus. Inkasso har inte lyckats få tag på något organisationsnummer.
 
Nej, jag har sett att de inte finns så mycket om dem. Vad jag har förstått är att de tillhör Svenska husfabriken. Vet inte om de stämmer. Själv har jag kontakt med EkoHus som bygger med dem.
Vad menar du med hållfastheten? Jag lämnade leveransbeskrivningen till en byggingenjör och han tyckte det såg ok ut. Vad är det som är under dimensionerat?
Det vore jätte snällt om du ville berätta om din koppling till dem och vart dina erfarenheter kommer ifrån?
Jag skall på visning i 2 av deras hus i morgon så jag skall kolla det där med orgnr.
 
Det som jag såg var underdimensionerat var bjälklaget, det allvarligaste var i bjälklaget under ett badrum vilket kan medföra sprickor i tätskiktet. De hade helt enkelt lagt bjälkarna åt fel håll.
Jag var leverantör åt Ljusnehus, efter att samtliga fakturor under ett år blev betalda månader för sent så upphörde betalningarna helt och det går inte att få tag på dem. Ringer jag med mitt eget nummer så ser han vem det är och svarar inte därför och han svarar inte heller om man ringer med skyddat nr. Mail är bara att glömma det med så jag antar att en kund som får problem möts av samma behandling. Och problem blir det alltid när man bygger hus, stora som små.
Meddela gärna om du får tag på något organisationsnummer så kanske inkasso kan använda det.
 
Klas klättermus skrev:
Det som jag såg var underdimensionerat var bjälklaget, det allvarligaste var i bjälklaget under ett badrum vilket kan medföra sprickor i tätskiktet. De hade helt enkelt lagt bjälkarna åt fel håll.
Jag var leverantör åt Ljusnehus, efter att samtliga fakturor under ett år blev betalda månader för sent så upphörde betalningarna helt och det går inte att få tag på dem. Ringer jag med mitt eget nummer så ser han vem det är och svarar inte därför och han svarar inte heller om man ringer med skyddat nr. Mail är bara att glömma det med så jag antar att en kund som får problem möts av samma behandling. Och problem blir det alltid när man bygger hus, stora som små.
Meddela gärna om du får tag på något organisationsnummer så kanske inkasso kan använda det.
Intressant inlägg, Klas Klättermus!

Men jag blir lite konfunderad.
Du har levererat till Ljusnehus under minst ett år enligt vad du skriver, och har fått betalt, om än sent,
men vet fortfarande inte vad företaget har för organisationsnummer.
Det framgår väl av fakturorna?
Och hur gör du med momsrapporterna om du inte vet identiteten på din kund?

Här är något som inte stämmer!
Är det svartjobb/svarta betalningar du skriver om så kan jag förstå anonymiteten.
 
Absolut inte, man behöver inget organisationsnummer för att fakturera så länge allt går bra. Det enda som behövs är en adress. Vi kan ju leverera till privatkunder också.
Det har varit ett himla strul hela tiden med Ljusnehus och nu är det slutlekt, man vill ha betalt i tid och inget tjafs. Har man betalningssvårigheter kan man höra av sig och förklara sig innan fakturan går ut.
 
En tanke bara, kolla upp företagets ekonomi. I dessa tider när husleverantörer går på knäna är än mer viktigt.
 
Jo vi visste att det var riskabelt men tänkte att funkar det så kan det bli en bra kund. Lite som att köpa en lott, den här gången var det en nit :(
 
Ljusnehus tillhör Svenska Husfabriken bara så du vet. Det är ett varumärke inte ett företag.
Jag var och kollade på ett av deras hus där man kunde se stommen och konstruktionen. Jätte intressant.
Skall kolla ordentligt när konstruktionsritningen kommer.
Om jag köper hus från dem köper jag av en byggherre. Så levererar de inget hus eller något tokigt så är det hans ansvar.
 
Om du ska bygga hus så är det du som är byggherre, ingen annan... Och jag tror inte att du kan skjuta ifrån dig ansvar så lättvindigt, men det beror ju helt på vad avtal säger.
 
Nja, det jag menar är att Entreprenören som skall bygga mitt hus har jag bara 1 kontrakt med. Han skall köpa hussatsen, bygga och ordna allt med el, VA mm. Vilket betyder att när jag skriver på så skriver jag kontrakt för ett nyckelfärdigt hus och då måste ansvaret för att leverera det ligga hos honom.
Nu kan jag säga att jag inte tror det skulle bli något bekymmer med Ljusnehus eftersom jag kollat upp dem ordentligt och har fått referenser och skall upp till fabriken och titta.
Om jag misstänker något eller det känns otryckt så skulle jag aldrig ta ett hus från dem.

Nu tycker jag iofs att vi kommit från ämnet då diskussionen helt plötsligt handlar om Klas obetalda fakturor.
 
Hum, jag har inte hört talas om en sådan lösning (att du bara skriver ett enda avtal och det med entreprenören/byggfirman och att de i sin tur köper byggsatsen) men om det är möjligt så blir det ju tryggt för dig.

I så fall behöver du ju egentligen inte bry dig om att kolla upp Ljusnehus utan du borde snarare kolla upp entreprenören...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.