Mikael_L skrev:
Tar det 50 år att projektera och färdigställa en bunker?
Så det är dags att börja nu, menar du?
Nja jag personligen skulle inte bygga en bunker men om den "rådande samhällsnormen" för mindre än femtio år sedan var att dylika bunkrar behövdes, så kan jag ha acceptans för att en och annan fortfarande känner ett sådant behov. Sen kan det nog ta en stund om man vill ha en modern bunker med alla bekvämligheter som golvvärme, hemautomation, robotgräsklippare och allt annat som hör ett modernt boende till.:D;)
 
SOCKEPLAST skrev:
Iden med det hela är att vara dold. Stugan på landet eller fly upp i bergen - varken dolt eller nära tillhands. På 60 sek kan man vara dold och inlåst. Dessutom slipper du hålla koll på en stuga långt borta som kan eldas upp, invaderas eller länsas när du inte är där. Finns heller inget som säger att du inte kan fly landet för att du har en bunker på din mark. Det kan däremot finnas miljoner skäl till att det inte just nu är möjligt att fly landet, men väl ner i din lilla bunker. Osv, osv.
Och vad är det som sker runt oss som gör att känslan av att behöva kunna gömma sig i en bunker är påträngande? Galna danskar med storhetsvansinne? Finnar som vill ge igen för gammal ost (vi har ju blivit infiltrerade i stadig takt sedan 70 talet). Ryssen är sugen på lite oförstörd skärgård?

Nog för att det finns många oroshärdar runt om i världen men vad är det vi ska skydda oss emot?
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Nja jag personligen skulle inte bygga en bunker men om den "rådande samhällsnormen" för mindre än femtio år sedan var att dylika bunkrar behövdes, så kan jag ha acceptans för att en och annan fortfarande känner ett sådant behov.
Ja då förstår jag vad du menade.
Att jag missförstod var ju dock inte konstigt, då du skrev om, något om 50 år i framtiden men egentligen tänkte på nutid samt 50 år bakåt ... jaja...

Sen kan det nog ta en stund om man vill ha en modern bunker med alla bekvämligheter som golvvärme, hemautomation, robotgräsklippare och allt annat som hör ett modernt boende till.:D;)
Men inte 50 år väl?
Att projektera mot en riskhorisont på något mellan 1 och 5 år kan jag köpa, men inte 50 år.
Precis som du själv skrev, vad vet vi om hur världen ser ut om 50 år? Vilka är de reella hoten då?
 
Mikael_L
SOCKEPLAST skrev:
Kul ide! :)

Jag visste direkt när jag läste TS inlägg att han skulle få diverse halvskeptiska svar här. Vad ska du med en sån till? Varför då? Vem vill sitta i en jordhåla? Det håller ju ändå inte för en direktträff av en kanon, osv, osv.
Skumma frågor får väl skeptiska svar. ;)


Men för mig själv är det nog inte en helt otänkbar tanke att bygga en bunker.
Inte egentligen för att skydda mig mot något halvt osynligt hot, utan bara för att det nog vore lite coolt att bygga, lite coolt att använda och lite coolt att visa upp.

Man kan väl säga såhär, jag är betydligt mer intresserad av att bygga mig en egen bunker än ett badrum med italienskt kakel med bladguld på, på väggarna.
För jag vet vilket jag hellre skulle vilja skryta med inom min bekantskapskrets. :cool:

Både bladguldsbadrummet likväl som bunkern är ju exempel på totalt onödiga saker, så varför det ena verkar mer accepterat kan man ju spekulera i.

Jag har försökt svara någorlunda allvarligt, och har väl bara raljerat lite.
Att man får en massa knäppa svar och en massa olika åsikter, på en sådan här fråga måste man nog som frågeställare både vara medveten om och acceptera.


Och om frågeställaren är verkligt intresserad av det hela (dvs inte ett rent tankeexperiment eller en trolltråd) så skulle TS nog få mer handfasta svar och råd om vi som ska tänkas svara kan få lite mer hum om vad syftet är. Vad det hela ska konstrueras för, och dimensioneras mot.
 
MathiasS skrev:
Och vad är det som sker runt oss som gör att känslan av att behöva kunna gömma sig i en bunker är påträngande? Galna danskar med storhetsvansinne? Finnar som vill ge igen för gammal ost (vi har ju blivit infiltrerade i stadig takt sedan 70 talet). Ryssen är sugen på lite oförstörd skärgård?

Nog för att det finns många oroshärdar runt om i världen men vad är det vi ska skydda oss emot?
Topic var hur man byggde en bunker inte vad matiass anser om hot.

Det finns hundra saker som kan hända vad sägs om att muslimerna bestämmer sig för att döda otrogna? Att eu anser att vi vill gå vår egen väg? Att usa vill ge oss lite demokrati? Att ryssland känner för att skaffa sig mer land?

Vad som helst kan hända, vi står inför en enorm ekonomisk där EUs länder går in i en ekonomisk kris ett efter ett , nazister har 12% i grekiska undersökningar. Vad hände sist europas länder var nere i en djup ekonomisk kris?

Som min vän Mario som flydde från bosnien sa : allt kan hända!

Jag vill också ha en bunker men de blir om ett par år när jag bor på landet!
 
MathiasS skrev:
Och vad är det som sker runt oss som gör att känslan av att behöva kunna gömma sig i en bunker är påträngande? Galna danskar med storhetsvansinne? Finnar som vill ge igen för gammal ost (vi har ju blivit infiltrerade i stadig takt sedan 70 talet). Ryssen är sugen på lite oförstörd skärgård?

Nog för att det finns många oroshärdar runt om i världen men vad är det vi ska skydda oss emot?
Javisst ja, det glömde jag. Den eviga freden och det eviga välståndet har ju anlänt. Precis som det gjorde 1913, 1938 och 1929. :rolleyes:
 
  • Gilla
stake
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Skumma frågor får väl skeptiska svar. ;)


Men för mig själv är det nog inte en helt otänkbar tanke att bygga en bunker.
Inte egentligen för att skydda mig mot något halvt osynligt hot, utan bara för att det nog vore lite coolt att bygga, lite coolt att använda och lite coolt att visa upp.

Man kan väl säga såhär, jag är betydligt mer intresserad av att bygga mig en egen bunker än ett badrum med italienskt kakel med bladguld på, på väggarna.
För jag vet vilket jag hellre skulle vilja skryta med inom min bekantskapskrets. :cool:

Både bladguldsbadrummet likväl som bunkern är ju exempel på totalt onödiga saker, så varför det ena verkar mer accepterat kan man ju spekulera i.

Jag har försökt svara någorlunda allvarligt, och har väl bara raljerat lite.
Att man får en massa knäppa svar och en massa olika åsikter, på en sådan här fråga måste man nog som frågeställare både vara medveten om och acceptera.


Och om frågeställaren är verkligt intresserad av det hela (dvs inte ett rent tankeexperiment eller en trolltråd) så skulle TS nog få mer handfasta svar och råd om vi som ska tänkas svara kan få lite mer hum om vad syftet är. Vad det hela ska konstrueras för, och dimensioneras mot.
Håller faktiskt helt med. Jag går absolut igång på hemliga rum, lönndörrar, och mest av allt - en hel cool bunker! Terminator, zombies, fallout och nukleär kärnvinter etc. Jättecoolt. I teorin, hehe. Men skämt åsido finns det anser jag ett stråk av sundhet i tanken att se om sitt eget hus, så som den existerar i USA t.ex.

Nåja, får se om TS återkommer med detaljer.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Korvgubbe
En del av mitt liv spenderades med en tysk kvinna, och i den släkten fanns det en sommarstuga som hade en bunker i trädgården. Jag erkänner villigt att det inte tog många sekunder innan den inre åttaåriga pojken kom fram, för det är häftigt. Däremot inser man snabbt att man inte vill sitta där någon längre tid, mörkt och litet, väldigt litet. I verkligheten var den rätt stor med tre rum, men den psykiska påfrestningen av att vara "instängd" fick väggarna att krypa närmre och närmre.
Nu var den här bunkern byggd strax efter kriget så den klassas nog inte som modern längre.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har själv funderat på samma sak. Mest under mina studier till ingenjör då jag gjorde en och annan ritning över en bunker. Man springer dock alltid på samma problem. Om du ska göra en bunker á la Fallout-serien, dvs. en självförsörjande anläggning som skyddar mot allt mänsligheten öser över dig så blir det något så fruktansvärt dyrt. Vi pratar då om en anläggning i stil med NORADs anläggning vid Raven Rock. Om du skalar ner det för att passa din familj skulle det fortfarande kosta mer än vad en vanlig människa tjänar under sin livstid.

För en privatperson skulle nog det bästa vara ett vanligt nedgrävt skyddsrum i stil med en friliggande källare som endast är dimensionerad för att hysa gäster i ca. 24 timmar och som skyddar mot tryckvågor, den värsta strålningen samt en och annan zombie.
 
SOCKEPLAST skrev:
Javisst ja, det glömde jag. Den eviga freden och det eviga välståndet har ju anlänt. Precis som det gjorde 1913, 1938 och 1929. :rolleyes:
Det har jag inte sagt, jag har frågat vad det är för hot i närtid som är så påträngande att man måste bygga en bunker som lösning på problemet. Du har säkert bättre koll på världsläget än vad jag har och kan ge mig några tips?
 
stake skrev:
Topic var hur man byggde en bunker inte vad matiass anser om hot.

Det finns hundra saker som kan hända vad sägs om att muslimerna bestämmer sig för att döda otrogna? Att eu anser att vi vill gå vår egen väg? Att usa vill ge oss lite demokrati? Att ryssland känner för att skaffa sig mer land?

Vad som helst kan hända, vi står inför en enorm ekonomisk där EUs länder går in i en ekonomisk kris ett efter ett , nazister har 12% i grekiska undersökningar. Vad hände sist europas länder var nere i en djup ekonomisk kris?

Som min vän Mario som flydde från bosnien sa : allt kan hända!

Jag vill också ha en bunker men de blir om ett par år när jag bor på landet!
Nej, ts vill inte bygga en bunker, han vill bara ha ett rum att gömma sig i men verkar inte vilja avslöja vilket scenarie han vill skydda sig mot.

Det finns många saker som *kan* hända men det är ju rätt irrelevant eller hur? Vill man agera för att minska konsekvensen för den egna personen för något tänkt scenarie har man säkert vägt sannoliketen för de olika möjliga händelserna mot varandra och har en tanke kring vad man vill skydds sig mot?

Hur bedömmer du själv sannolikheten för det du räknar upp inom säg en tioårsperiod? Att det finns många konspiratoriskt lagda ute i stugorna är ju rätt uppenbart men att tex EU invaderar sverige bara för att vi vill snusa och sälja sprit i statligt kontrollerade affärer..... oj vad jobbigt livet måste vara om man tror att det är en så pass reell risk att man behöver oroa sig för det. Mario hade fel. I praktiken, verkliga livet där vi alla existerar, händer inte vad som helst. För det mesta händer ingenting som vi inte personligen klantat till själva. Och rätt få av de saker du själv kan klanta till kräver att du gömmer dig i en bunker tills läget lugnat ner sig....
 
MathiasS skrev:
Det har jag inte sagt, jag har frågat vad det är för hot i närtid som är så påträngande att man måste bygga en bunker som lösning på problemet. Du har säkert bättre koll på världsläget än vad jag har och kan ge mig några tips?
Om jag vetat det hade vi kunnat lägga ner försvarets planerings och strategiavdelning för omvärldsanalys. Grejen är just att man ALDRIG vet vilka framtidens hot blir. Det är därför man måste planera för sånt som inte är omedelbart förestående och framför allt INTE se sig om och tänka att mej mrn nu finns inga hot mer. Allt är lugnt så jag smider om mina vapen till plogbillar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
.....ok. För egen del tycker jag det mer liknar paranojja än något annat om man inte har en endaste aning av vad som kunde gå snett men ändå tycker man behöver förbereda sig för "det". Men om vi antar att det faktiskt finns något att oroa sig för, då är alltså det vettigaste man kan göra att bygga sig en bunker man kan sitta å häcka i?

Angående försvaret så är det väl också precis vad man gjort med de senaste årets nedmontering av den försvarsapparat som var ordnad för ett invasionsförsvar. När man inte längre i sin vildaste fantasi kunde tänka sig att vi blir storskaligt invaderade av ryssen eller vem det nu är så lägger man om strategin.
 
MathiasS skrev:
Nej, ts vill inte bygga en bunker, han vill bara ha ett rum att gömma sig i men verkar inte vilja avslöja vilket scenarie han vill skydda sig mot.

Det finns många saker som *kan* hända men det är ju rätt irrelevant eller hur? Vill man agera för att minska konsekvensen för den egna personen för något tänkt scenarie har man säkert vägt sannoliketen för de olika möjliga händelserna mot varandra och har en tanke kring vad man vill skydds sig mot?

Hur bedömmer du själv sannolikheten för det du räknar upp inom säg en tioårsperiod? Att det finns många konspiratoriskt lagda ute i stugorna är ju rätt uppenbart men att tex EU invaderar sverige bara för att vi vill snusa och sälja sprit i statligt kontrollerade affärer..... oj vad jobbigt livet måste vara om man tror att det är en så pass reell risk att man behöver oroa sig för det. Mario hade fel. I praktiken, verkliga livet där vi alla existerar, händer inte vad som helst. För det mesta händer ingenting som vi inte personligen klantat till själva. Och rätt få av de saker du själv kan klanta till kräver att du gömmer dig i en bunker tills läget lugnat ner sig....
jag tycker det är en kul ide iaf. Vill ts bygga en bunker för framtida ändamål tycker jag han kan få göra drt. Sen att du tror att vi aldrig kommer få nytta av våra bunkrar, ja skit i att bygga en egen då. Du får intr komma in i min iaf!

I övrigt är jag övertygad om att det blir krig i världen som drabbar oss, när vet jag inte men det kommer hända förr eller senare. Det är helt okej att du inte håller med om det, hoppas du får en underbar helg!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag tycker att det är en jättekul idé att bygga en bunker! Halva bekantskapskretsen skulle tycka.att det är otroligt coolt och resten skulle tycka att det är idiotiskt.

Man behöver väl inget bygglov för att gräva ner saker som inte syns sen va?

Själv har jag en sanerad gammal oljetank under gräsmattan. Man kanske skulle gräva fram manluckan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.