Nimajneb skrev:
Slingan kan du nog räkna med att den ingår i fastigheten som byggnadstillbehör, och om inget annat avtalats så är det nog väldigt korkat att riva upp den.
Knappast, det avgör man själv, som Fludde skriver kan man ju ta bort hela installationen innan man går till försäljning.
 
Jovisst, men du kan ju plocka bort vad du vill innan du säljer, vattenledningar och takstolar t.ex., och du kan avtala om vad som ska ingå i köpet hur du vill, men vad gäller om man inte säger något innan köpet?

Jag tror fortfarande att roboten är fastighetstillbehör eftersom den är monterad och anpassad efter fastigheten.
 
Slingan borde väl gå att jämföra med exempelvis en nergrävd jordkabel som förser ett uthus med el och därmed ses som ett fastighetstillbehör. Roboten som sådan känns inte helt självklar.
 
MBygga skrev:
Knappast, det avgör man själv, som Fludde skriver kan man ju ta bort hela installationen innan man går till försäljning.
Om man inget säger och den finns med där under visningen, så får man nog följa lagen ang. fastighetstillbehör. Precis som takstegen. :)
 
-MH- skrev:
Om man inget säger och den finns med där under visningen, så får man nog följa lagen ang. fastighetstillbehör. Precis som takstegen. :)
Jag vet inte vad som gäller och antagligen vet ingen säkert eftersom det antagligen inte har hunnit skapas någon direkt praxis kring detta. Jag tycker dock inte att man utan vidare kan jämföra med takstegen. Då tycker jag det är minst lika naturligt att jämför med en vanlig gräsklippare eller med en damsugarrobot, och dessa är knappast att klassa som fastighetstillbehör.

Sen blir problemet att man kanske ska se slinga, robot och laddstation som en enhet. Om slingan då är ett fastighetstillbehör så kanske den "smittar" roboten, så att även den kommer att bedömas som ett fastighetstillbehör.
 
Nu läste du in saker jag inte skrev, Alfredo. Man skall följa lagen vad som avgör tillbehör eller ej. Man kan alltså inte välja fritt, bara för att inget sagts innan.
 
-MH- skrev:
Nu läste du in saker jag inte skrev, Alfredo. Man skall följa lagen vad som avgör tillbehör eller ej. Man kan alltså inte välja fritt, bara för att inget sagts innan.
Sorry, då misstolkade jag dig. Jag trodde att du menade att det är lika självklart att roboten ska ses som ett fastighetstillbehör som att takstegen är det.

Och naturligtvis ska man följa lagen, men var i lagen får man ett uttryckligt stöd för att avgör om en gräsklipparrobot är ett fastighetstillbehör eller ej?
 
Man får väl göra en tolkning, och om man är oense så drar man det till tings. Vore inte första målet om vad som är fastighetstillbehör.:)
 
-MH- skrev:
Man får väl göra en tolkning, och om man är oense så drar man det till tings. Vore inte första målet om vad som är fastighetstillbehör.:)
He, He, Nej det har du nog rätt i. Och tolka är väl vad som görs i den här tråden. Om vi stryker inläggen kring att man naturligtvis får avtala vad man vill och tittar på inläggen som behandlar hur man ska se på det om inget annat avtalats, så tycker jag mig se en viss övervikt till att man bör se hela robotinstallationen inklusive robot som ett fastighetstillbehör. Vad resultatet skulle bli om man "drar det till tings" känns dock alls inte självklart.

Kan ingen prova? ;):p
 
Fred vom Jupiter skrev:
Den är ju mycket mer fastmonterad än exempelvis ett kylskåp.
Ja, fast just kylskåp är ett mindre bra exempel då kylskåp uttryckligen tas upp som tillbehör i jordabalken.
 
Jadu, jag vet inte jag. Jag lutar nog åt tillbehör. I och med att det blitt så vanligt, lär väl första målet komma snart.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jovisst, men du kan ju plocka bort vad du vill innan du säljer, vattenledningar och takstolar t.ex., och du kan avtala om vad som ska ingå i köpet hur du vill, men vad gäller om man inte säger något innan köpet?

Jag tror fortfarande att roboten är fastighetstillbehör eftersom den är monterad och anpassad efter fastigheten.
Lite långsökt att jämföra med byggnadstillbehör som är nödvändiga för funktion och säkerhet och som därmed tydligt finns specat i Jordbalken, vilket jag inte anser en gräsklipparrobot kan räknas som. Det är ju t.o.m. så att enligt Jordbalken ingår inte ens diskmaskin men dock tvättmaskin. Därmed kan du innan du går till försäljning plocka bort just diskmaskinen t.ex.
 
MBygga skrev:
Lite långsökt att jämföra med byggnadstillbehör som är nödvändiga för funktion och säkerhet och som därmed tydligt finns specat i Jordbalken, vilket jag inte anser en gräsklipparrobot kan räknas som. Det är ju t.o.m. så att enligt Jordbalken ingår inte ens diskmaskin men dock tvättmaskin. Därmed kan du innan du går till försäljning plocka bort just diskmaskinen t.ex.
Och därmed är frågan besvarad. Roboten ingår inte.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
MBygga skrev:
Lite långsökt att jämföra med byggnadstillbehör som är nödvändiga för funktion och säkerhet och som därmed tydligt finns specat i Jordbalken, vilket jag inte anser en gräsklipparrobot kan räknas som. Det är ju t.o.m. så att enligt Jordbalken ingår inte ens diskmaskin men dock tvättmaskin. Därmed kan du innan du går till försäljning plocka bort just diskmaskinen t.ex.
Jag får känslan av att du vill och hoppas att den inte ska ingå istället för att se och tolka andemeningen i lagen.
Då slingan är unikt installerad för just fastigheten och är till glädje för köparen så har jag mycket svårt att se att den inte ingår.
Jag vidhåller fortfarande att bästa liknelsen är satellitantenn och dekoder.

Att komma med massa saker om att man kan ta bort saker innan objektet går ut till försäljning är ju helt irrelevant då det gäller för så mycket annat som normalt sett nyår i köpet.
 
Nimajneb skrev:
Jag får känslan av att du vill och hoppas att den inte ska ingå istället för att se och tolka andemeningen i lagen.
Då slingan är unikt installerad för just fastigheten och är till glädje för köparen så har jag mycket svårt att se att den inte ingår.
Jag vidhåller fortfarande att bästa liknelsen är satellitantenn och dekoder.

Att komma med massa saker om att man kan ta bort saker innan objektet går ut till försäljning är ju helt irrelevant då det gäller för så mycket annat som normalt sett nyår i köpet.
Känsla och andemening är relativt luddiga och ickerelevanta begrepp när det gäller så stora affärer som fastighetsförsäljning. Det som är viktigt för mig om jag tänker sälja är ju förstås om mitt objekt blir mer attraktivt och därmed mer lättsålt till det pris man föresatt sig. Om inte finns det ju ingen anledning att lämna kvar fullt funktionsdugliga lösören som man kanske själv har nytta av på annat ställe. Detta får man ju förstås bestämma sig för innan man ställer ut fastigheten till försäljning om man vill undvika långdragna och onödiga diskussioner vid affärens genomförande. Bara diskussionen i denna tråd visar ju på de besvärligheter man annars hamnar i pga. olika uppfattningar i frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.