Tajmade fel i gräsklippningen och står nu med en 8-10 cm hög matta. Vädret är inte på min sida och jag är rädd att gräset inte hinner torka för en sista klippning?
Ska man bara låta det vara långt och hoppas på det bästa till våren eller ska jag försöka dra av mattan när den är lite småvåt alternativt halvtorr?
 
Gräs växer väl så länge som det är över 7 grader varmt så det kommer nog växa ytterligare ett par centimeter innan vintern får det att gå till ro. Klipp det en gång extra så slipper du få en tovig ängsmark framåt våren. Du får dessutom mer risk för snömögel om du har en lång gräsmatta som håller kvar fukten.
 
KLIPP! Kratta eller gör vad som helst om det är blött för att få bort gräset. Jag gjorde bort mig förra hösten och hela denna sommar har gått åt till att få väck allt bös som kvävt mattan. Lämnade gräset allt för långt när snön kom.
 
Ja, men vågar jag klippa när det är fuktigt. Vädret vill inte låta det torka upp ordentligt om dagarna.
 
Törs man fråga vad problemet är med att klippa när det är lite fuktigt? Det gör jag flera gånger om året och varken jag, gräsklipparen eller gräsmattan verkar må dåligt av det. Fast vad vet jag, har inte direkt gröna fingrar....
 
Titta på hur kommunen sköter sina/våra mattor: det klipps i ösregn...
 
Bara jag som fått för mig att man skulle undvika att klippa vått gräs. Men är det lugnt så drar jag nog av mattan och krattar upp spillet idag.
 
Det enda som kan hända är att en mulcherklippare får svårare att finfördela gräset så det försvinner ned i gräsmattan.
 
Som sagt inga fara att klippa vått gräs, värsta som kan hända är att det inte blir lika snyggt klippt som om det vore torrt. Finns en risk att det kan bli lite tuffsigt.
 
Fixhjälp skrev:
Ja, men vågar jag klippa när det är fuktigt.
Ja det handlar nog mest om hur rädd du är för att bli blöt och om du har tillgång till vettiga regnkläder. ;) Gräsmattan bryr sig nog inte mer än att resultatet kanske inte blir lika snyggt som när det är torrt.
 
För gräsmattan tycker jag det verkar värre att klippa i stekande sol. Den brukar få fula gula toppar när man gör det.
 
Det som kan hända är att gräsklippet lägger sig som en våt filt över gräsmattan. På sommaren klarar gräsmattan bryta igenom filten, men så här på hösten kan det bli problem. I värsta fall överlever bara maskrosorna.
 
Det är bara mitten av september än...några fler klippningar blir det väl i år??
 
Vet ju inte vart i landet du bor eller hur stor yta det handlar om men visst går det att klippa trots att det är vått men man försöker väl vänta tills det torkat upp någorlunda.Bättre att ta tag i det innan det blir tok för högt speciellt denna sommar om jag säger så.Klippa i omgångar kan vara ett tips annars tror jag nog om du håller utkik på vädret som man följer stadigt i gräsklipparbranchen så lär luckan dyka upp.Blir det ändå tussigt är det ju bara till och kratta eller om man har uppsamlare till klipparn.Att lämna allt för kort är väl inge bra heller för vårsolens strålar men så där lagomt 4-5cm kanske är lagomt enligt vad man läst i diverse media.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Tack för input. Mattan är nu klippt och krattad inför vintern. Ser ut att ha tagit det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.