Jag bor nu i en bostadrätt där jag har betongväggar. I sovrummet har jag en vägg mot trappuppgången som jag skulle vilja tilläggsljudisolera på något sätt. Som sedan täcks med gips.
Vad är lämpligt att använda här? Hade tänkt offra 5-10 cm på detta.
Eller det kanske inte ens är lönt för det blir ingen skillnad?
 
Mitt förslag är att du spänner stålreglar från golv till tak. Stoppa in isolering och skruva sen upp 2 lager gips.
Det hjälper mer än man kan tro!
Har gjort det själv flera ggr.
 
Är det tvunget att använda stålreglar?
Går det bra med den vanliga "standard" isoleringen?
 
Det går naturligtvis bra med träreglar också.
Det viktiga är att de inte fästs eller ligger an mot bakomliggande vägg.

Vilken isolering som helst skulle jag tro duger.
Försök att fylla ut facken helt mot reglarna.

 
Då är det smidigast att göra som en ramkonstruktion som jag sedan skruvar i tak och golv eller? Kanske går bra att skruva i sidoväggarna med?
Visste inte att det va viktigt att det inte låg an bakomliggande vägg. Tack så mycket för tipset!!
 
En ram blir bra! Tak+ golv+ sidoväggar OK
 
markus00 skrev:
Jag bor nu i en bostadrätt där jag har betongväggar. I sovrummet har jag en vägg mot trappuppgången som jag skulle vilja tilläggsljudisolera på något sätt. Som sedan täcks med gips.
Vad är lämpligt att använda här? Hade tänkt offra 5-10 cm på detta.
Eller det kanske inte ens är lönt för det blir ingen skillnad?
5-10 cm är inte mycket egentligen...10 är ok....Och rent teoretiskt så ökar du på den sammanlagda ljudisoleringen med runt 10 dB vilket upplevs som en fördubbling...
Skall du göra det ordentligt så använder du Stålreglar framförallt i tak, golv och i anslutningen mot väggar för att få det tätt det är det viktigaste...Du använder en skena som heter SKP
Fogförslut det första lagret gips med latex runt om för att få det najs med tätt.... Förresten hur tjock är trapphus väggen mellan tummen och pekfingret?
 
Har dålig koll på hur tjockt det kan vara är inte där nu så kan inte mäta men skulle gissa på 10-15 cm.
Tror tyvärr det blir närmare 5 än 10 cm tjockt har lite brist på plats kommer sen även placera en skjutdörrsgadrob på den väggen som ska dämpas så alla kläder dämpar ju säkert en hel del med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.