S
Hej
Vi Har en Eryl Typ: DP panna men hittar inga papper på den tyvärre,
sen använder vi en IVT Greenline jordvärmepump för värmen men nu ska vi renovera och måste då flytta det öppna expansionskärlet som sitter på övervåningen (2våningen) och pannorna står i källaren.
Vi har då tänkt installera ett slutet expansionskärl (tryckkärl) istället och då ta bort expansionskärlet som sitter på övervåningen.
Min fråga är då är detta ett "vettigt" beslut eller bara dumt?
Är det bättre att helt enkelt skrota pannan istället?

Vi har en vedspis i köket och en öppenspis med insats på övervåningen idagsläget.

och kan man elda i vedpannan samtidigt som man kör jordvärmepumpen? eller slår värmepumpen bakut om returvattnet är högre än vattnet den skickar ut?
 
sätta dit slutetkärl skulle jag gjort..(du kommer nog få neggativa synpunkter på pannan av en viss här på byggahus)

att skrota pannan är dumt när de blir svinkallt ute kan du ju stöd elda :)
 
S
Exakt så jag tänkte skönt att få stöd för det och inte bli dumförklarad.
Rörmokaren får är antagligen den som får koppla in och räkna ut hur stort som behövs.
 
De gamla vedgubbarna som pyreldarn och Elffors börjar bli aggressiva och förargar sig på saklig och faktagrundad information. Men sådant har man ingen nytta av på ett informationsforum.
Där är det bara kunskap som räknas.
En Eryl DP är iofs. ingen dum panna för att vara så gammal. Jobbig att sota i alla skrymslen.Frågan är hur det ska kopplas för att du ska kunna utnyttja pannan som reservsystem Hur går jordvärmepumpen. Är den inkopplad direkt mot värmesystemet eller är den kopplad mot en acktank?
Som du säger går det knappast att köra båda systemen samtidigt utan att värmepumpen stänger ned när returvattnets temperatur från panneldningen blir tillräckligt hög.
Tar du varmvatten från en beredare kopplad till jordvärmepumpen hur blir det då med varmvattnet om värmepumpen anser att värme har du tillräckligt? Troligen slår den på en elpatron i varmvattenberedaren.
Med en hel del rördragning och ventiler går det att ordna så att du eldar mot värmesystemet endera med jordvärmesystemet eller med pannan. Varmvattnet tar du då alltid från värmepumpen.

Själv har jag en liknande konstruktion. Pelletseldning och manuell omskiftning via kulventiler till luft-vattenpump mot värmesystemet när det passar bättre. Varmvattnet tas från pellets på vintern och via elberedare när luft-vattenpumpen går.
 
S
johanpelle skrev:
De gamla vedgubbarna som pyreldarn och Elffors börjar bli aggressiva och förargar sig på saklig och faktagrundad information. Men sådant har man ingen nytta av på ett informationsforum.
Där är det bara kunskap som räknas.
En Eryl DP är iofs. ingen dum panna för att vara så gammal. Jobbig att sota i alla skrymslen.Frågan är hur det ska kopplas för att du ska kunna utnyttja pannan som reservsystem Hur går jordvärmepumpen. Är den inkopplad direkt mot värmesystemet eller är den kopplad mot en acktank?
Som du säger går det knappast att köra båda systemen samtidigt utan att värmepumpen stänger ned när returvattnets temperatur från panneldningen blir tillräckligt hög.
Tar du varmvatten från en beredare kopplad till jordvärmepumpen hur blir det då med varmvattnet om värmepumpen anser att värme har du tillräckligt? Troligen slår den på en elpatron i varmvattenberedaren.
Med en hel del rördragning och ventiler går det att ordna så att du eldar mot värmesystemet endera med jordvärmesystemet eller med pannan. Varmvattnet tar du då alltid från värmepumpen.

Själv har jag en liknande konstruktion. Pelletseldning och manuell omskiftning via kulventiler till luft-vattenpump mot värmesystemet när det passar bättre. Varmvattnet tas från pellets på vintern och via elberedare när luft-vattenpumpen går.
Idag är både jordvärmepumpen och pannan inkopplade på samma "slinga" man kan öppna för pannan och stänga för pumpen, det finns tyvärr ingen acktank.
Köpte huset i vintras och förra ägaren kommer inte ihåg vilka vred som skulle åt alla håll.
Även varmvattnet är ihopkopplade så om man ex skulle vilja tappa upp ett bad och stöd elda skall detta fungera. hur vida det är med elementen vet jag dessvärre inte.
Jordevärmepumpen är kopplad direkt mot värmesystemet.
 
Då har du ju allt du behöver redan.:)
Acktank ska du inte koppla värmepumpen till utan den ger bäst ekonomi om den går direkt mot värmesystemet.
Ett slutet expansionskärl på minst 10 % men gärna lite mer av värmesystemets volym.
25 liter brukar räcka i en normalstor villa men det skadar knappast att gå upp till näst storlek.
 
S
Så bra, det är mest storleken på expansionskärlet som gör att jag blir osäker men behövs inte större än så är det inga som helst problem, men det får rörmokaren ordna med och säga vilka av alla spakar som ska hit och dit.
135m2 2våningar + liten källare 6 gammeldags radiatorer, dvs dom lite djupare, och 1 nyare mindre i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.