Om man har funderingar på att vilja ha ett källarplan. Av olika skäl. kanske vill man ha ett musikrum, utan minsta chans att kunna störa grannar. Eller så kanske man har väldigt tight med bygglov på sin tomt.

Går det att få källaren tät ? Om man kör med hängslen och livrem, vad för teknik finns att tillgå idag ?

Om vi tänker oss en källare som inte ligger under grundvatten, -det verkar onödigt riskfyllt. Om vi leker med tanken att vi är ovanför grundvatten, en bit, allt från 40 - 100 cm. Typ..

Man murar med Leca eller lättbetong, eller formgjuter med betong. Vad gör man sedan för att vara på den säkra sidan? Det kan få kosta lite, men inga astronomiska summor, det skall fortfarande vara tämligen försvarsbart.

Jag har sett trådar som handlat om vattenfast betong, glasvatten, om hur man rollar muren med bitumen eller asfalt, hur man klär in grunden i bitumen/asfaltmatta och värmer med brännare så den smälter ihop. Jag har läst om platonmatta. Någon har även haft någon idé om att plasta in, verkar dock som det med inplastningen tangerar orimligheten rent ekonomiskt.

Att bygga en källare kommer antagligen alltid vara dyrare än att bygga på platta på mark. Men om vi leker med tanken att vi ändå VILL ha en källare. Ett krav är att källaren ej skall vara fuktig, det skall inte kännas som en källare, utan som resten av huset.

> Med dagens teknik, hur bygger vi ?

Jag har nämt:
  • Lättbetong
  • leca
  • Betong
  • Platsgjuten betong
  • Vattenfast betong
  • Asfaltmatta, bitumenmatta
  • Rolla med tjära, asfalt, bitumen ?
  • Vattenglas
  • Inplastning
  • Finns säkert ännu fler saker som jag inte tänkt på eller känner till

Hoppas på en tråd där vi skippar källare vs bygga på platta på mark, alla vet redan att källare innebär mer risk och strul, så det behöver vi inte avhandla ännu en gång .

Källare bör antagligen alltid undvikas vid nybyggnation, men en källare kan samtidigt vara en mycket trevlig resurs att tillgå. Svalt, tyst, ingen risk att störa grannar, extra boyta om man inte får bygglov för mer än vad man behöver ! :)
 
Hmm, det är väl inga problem m källare !
Leca, isolering, platoon, ftx är väl bra. Blir aldrig nått problem.

sänt from my fån
 
largab skrev:
Hmm, det är väl inga problem m källare !
Leca, isolering, platoon, ftx är väl bra. Blir aldrig nått problem.
Hmmm, det där var ett väldigt tvärsäkert uttalande. Om du får det torrt eller inte beror mycket på vad du har för mark runt om källaren. Om grundvattnet står upp på halva väggen är det väldigt svårt att hålla fukten ute.

Jag hade en gång en källare som, trots att den var helt i avsaknad av Platon och liknande, var helt torr. Det berodde på hur huset var grundlagt. Förmodligen hade de byggt källaren helt uppe på marken och sedan fyllt upp med sprängsten runt om. Väldigt mycket sprängsten, åtminstone 500 m² av tomten var upphöjd ett par meter. Men som sagt, en torr källare blev resultatet.
 
Naturligtvis en fungerande dränering oxå, men det är ju en självklarhet
sänt from my fån
 
Enda lösningen är nog att bygga ovan mark :).
 
Håller man varmt och har rejält isolerat i golv och väggar (utifrån), samt forcerad ventilation så blir det nog riktigt bra... tveksamt om man skulle tänka på att det var under mark då förutom avsaknaden av fönster.
 
Vill man verkligen ha en _tät_ källare? Är det inte en torr man är ute efter?

Jag kan ju konstatera mina egna erfarenheter av hur en källare beter sig. Mitt hus ligger relativt högt på en kulle (inte ända på toppen men nära), så grundvattennivån ligger långt under källargolvet. Något jag fått bekräftat både när jag dränerade om och när jag bilade bort och grävde ur golvet i källaren.

Jag har gammal betonghålsten i väggarna, så det är ju långt ifrån optimalt. Men på utsidan är det nu omdränerat och isolerat med pordrän, så ingenstans upplever jag längre några fuktiga källarväggar. Och i de rum där jag bilade bort golvet, isolerade, och gjöt nytt golv med vattenburen golvvärme är det nu hur torrt och bekvämt som helst, ingen "källarmiljö" alls att prata om. Däremot är det några rum där golvet lämnades, dvs där är det än idag en 70 år gammal, 10 cm tjock betongplatta direkt på underliggande moränjord, som inte är särskilt kapillärbrytande. I de rummen känns det märkbart råare, även om väggarna som sagt är omdränerade och isolerade.

Så mitt svar blir; ligger du över grundvattennivån, har en bra dränering, isolerar väggar utifrån, har kapillärbrytande skikt och isolering under golvet, och till det golvvärme - ja då borde du få en torr källare. Forcerad ventilation, FTX och avfuktare kan nog öka detta ytterligare.
 
Om du gör källarväggen så här:
INSIDA
150 mm betong
Cellplast (se nedan)
Makadam
JORD

Finns cellplastskivor som har fiberduk, dräneringsspår och isolering i ett. T.ex PERIMATE DI-A(N) är en sådan produkt.

Kombinera det med forcerad ventilation (och korrekt dränering så klart) enligt tidigare kommentarer så blir det riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.