Hej.

Vi håller på att bygga ut vårat hus och i "källaren" blir det garage och ovan på det blir det entrévåning.
Taket på källaren kommer vara med självbärande plåtar och betong gjutet i/på det.
I denna betong kommer entreprenören att gjuta in vattenburen golvvärme.
Den totala tjockleken på bjälklaget kommer att bli ca 16cm (lägst 12cm ovan plåten och 16cm i "dalen" av plåten).
Jag kommer inte att värma upp källaren till mer en 10-15 grader.

Frågor:
*Borde det ligga någon form av isolering i betongbjälklaget?
*Hur är standard att man gör?
*Kan jag vika ner alla golvvärme rör till källaren och sätta en shunt/fördelare där, eller måste den sitta högre en slingan? Jag kommer att ha ytterliggare en fördelare till övervåningen, men det blir en separat matning dit.

Tack på förhand för åsikter!

Mvh
Niklas
 
Det är knappast nödvändigt med isolering, men det kan ju öka komforten. Det värmespill som du förlorar i golvvärmen på entreplanet blir ju till vinst för källaren och minskar förbrukningen där. Personligen, som amatör, skulle jag funderat över en tunn isolering 20-30 mm cellplast, alt 50-60 mm EPS-cement.

Många sätter fördelare i källaren, enda problemet som uppstår är avluftning av systemet. Om du kan sätta avstick för avluftningen som ändå går uppåt så går det säkert bra. Det kan fungera ändå
 
Jo det är ju just frågan om hur mycket "takvärme" det blir i källaren.
Jag misstänker att man måste gjuta i två omgångar om man ska ha in isolering i bjälklaget och det tror jag inte att dom har tänkt göra, jag vill egentligen mest veta vad man brukar göra!? =)
 
  • Gilla
swo
  • Laddar…
Du måste ha isolering under golvvärme slingorna om du ska få ett väl fungerande system. Värme går mot kyla, oavsett om det är uppåt eller nedåt. Det innebär att mycket av värmen du tillför i golvvärmen kommer att gå ned i källaren. Det som då uppstår är dels att du inte får upp värmen på övervåningen med den tilltänkta energin från golvvärmen, dels kommer du att få överenergi i källaren. Om du då har t.ex. radiatorer i källaren, så kan dessa stänga av eftersom det är för varmt där nere. Då får du ett moment 22, eftersom det då kommer att gå ännu mera värme nedåt från mellanbjälklaget, och mindre uppåt.
Det avråds att lägga golvvärme i ett mellanbjälklag utan isolering under.
Det finns 3 varianter att göra. Antingen isolerar man i källartaket när bjälklaget är gjutet. Eller så kan man lägga en isoleringsskiva på plåtarna innan gjutning (alternativt göra en som du du själv sa en sandwichkonstruktion). Och det sista alternativet är att först gjuta, och sedan lägga spårade isoleringsskivor med rören i ovanpå gjutningen.
 
Tror inte du kan lägga in isolering i bjälklaget om du använder typ trp-plåt alt combideck. För att få bärning i bjälklaget behövs hela de 'stående' balkarna som bildas i dalen på plåten.
Är nog lättats att i efterhand isolera bjälklaget från undersidan.
 
Man kan inte isolera ovanpå plåtarna. Den kvarsittande formen är en del av armeringen i dragzonen.

Gjut som vanligt och lägg slingorna i spårad cellplast. Se exempelvis Uponors systemlösning.
 
Tack för synpunkter.
Jag har nu fått det till att de ligger armering och skenor för värmerörer 5cm under överkant, det innebär i princip mitt i konstruktionen istället för i botten!
Det blir ju ingen isolering neråt, men om jag känner att det går för mycket värme neråt eller liknande så får jag väl isolera taket i källaren med en 5cm frigolit eller liknande.

//Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.