Jag har ett släp från 1958. Det är i ok skick men skulle behöva målas. Är det någon som kan rekommendera en bra färg till ett släp. Färgen ska tåla tuffa tag och inte kräva för mycket förarbete.

Jag ska inte lägga ner något jättejobb utan bara tvätta av och måla för att det ska hålla några år längre.

/Anders
 
Gå till färghandlaren.
Där finns särskilda färger för att måla på plåt, t.ex. plåttak.
De duger nog bra på släpvagnar också.
 
Hammarlack!
Den gråa passar bra till chassi och sidor. Liknar galvat på håll, man får gå nära för att se att det är målat.
 
Tänk på att du behöver speciell grundfärg om du skall måla på galvat eller aluminium.
 
Helioz skrev:
Tänk på att du behöver speciell grundfärg om du skall måla på galvat eller aluminium.
Behövs inte om underlaget är några år gammalt.
Måla på!
 
KnockOnWood skrev:
Behövs inte om underlaget är några år gammalt.
Måla på!
Nja, det beror på vilken färg man tänker använda. Alkydfärg reagerar kemiskt med zinken i galvningen oavsett hur gammal den är och kommer flagna om man inte använder grundfärg.
 
Måste man registrera om släpet om man målar i en annan färg?
 
Du kan väl måla i samma färg som det står i registreringen? Eller är det chockrosa? :D
 
Det var inte jag som startade tråden, men jag blev intresserad av ett gammalt släp också och den har en gräslig färg som säkert drar ner priset. Min tanke var att använda det till mitt bygge, måla om det och sälja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.