Ska gräva jordvärmeslang och då tänkte jag samtidigt lägga ner en elkabel mellan huset och stranden. Detta för att i framtiden kunna få belysning vid eventuell bastu eller brygga.

Sträckan är ca 150m. Undrar nu vilken kabel och vilken dimension på den som behövs?
 
Du behöver dels fundera på hur stor belastning du vill kunna köra, och dels behöver du veta vilken förimpedans elnätet har. Den sistnämnda siffran kan du få reda på genom att vara envis nog i kontakt med nätägaren ("de som skickar den elräkning du inte kan välja bolag på").
 
För lite belysning på några få 100 W går det med en 1.5 mm², t.ex EKKJ, N1XV, ACEFLEX, men om plånboken tillåter så välj 2.5 mm²
Säkringen ska vara max 6 A (B6A om det är en automatsäkring).
JFB är givetvis också ett krav.
Detta under förutsättning att ni inte bor väldigt långt ut på landet med ett svagt elnät, eller med väldigt långa ledningar mellan mätarskåp osv.
 
ok, vet inte vad som menas med förimpedans. Bor på landet och man har dragit fram kabel från transformator till elskåp vid tomtgränsen (bara vi som är inkopplade på det).

Belastning vet jag inte heller, är princip bara belysning jag tänkt ha.

Kollat runt men inte klar över om jag ska ha 3, 4 eller 5 ledare. En bekant tyckte 10mm2 borde räcka men vad vet en amatör :)
 
Bo.Stiltberg: Bor en bra bit ut på landet men som jag skrev ensamma på ledningen från transformator, om det säger något !!

Vore ju billigare med 2.5mm2 än 10mm2 som du föreslår om det går.

Vill ju inte ta till för snålt när jag ändå gräver så långt, inget jag gör om :( så har en chans få till det rätt !
 
Har du transformatorn så nära så går det bra med 1.5 mm² och 6 A säkring. Vill du ha en 10 A säkring måste du upp till 2.5 mm².
Det blir dock ganska högt spänningsfall om du ligger nära dessa gränser, 6/10 A, så det är inte fel att gå upp ett snäpp i area.
 
OBS också att de här förslagen gäller om bastun blir vedeldad. Med en elektrisk bastu kan det kanske vara läge för grövre dimensioner (och/eller femledare för att köra trefas - jag är osäker på om ett modernt elbastuaggregat kopplas till trefas eller inte).
 
Det är tänkt att vara vedeldad bastu som jag planerat. Men OM det ändå skulle sättas in en el-bastu med 3-fas, ska det då vara 3,4 eller 5 ledare. Och klarar jag mig med 2.5mm2 eller måste jag gå upp på 10mm2? Finns något mitt emellan som kan funka? Är ju ändå ca 150m från elcentralen i huset som ska dras
 
Kolla så att du verkligen får lov att bygga bastun innan du lägger en förmögenhet på kabel. Strandskyddsreglerna är tjuriga..

Fundera även på om solceller och batteri kan vara ett alternativ.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
5-ledare om du ska ha el-bastu...
 
Med trefas elbastu krävs minst 6, helst 10 mm². Räknat på 10 A säkring.
 
mycke_nu skrev:
Fundera även på om solceller och batteri kan vara ett alternativ.
Jag antar att vi då bestämmer oss för en vedeldad bastu. ;) Fast det vore rätt häftigt med en solcellsanläggning och en batteripark som driver en bastu.:wow:;) Någon som vågar gissa på vad som behövs till en normal familjebastu? En fotbollsplan med solceller och några ton batterier borde väl räcka långt... :cool::rolleyes:
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Solvärmepaneler + acktank skulle ju faktiskt kunna driva en bastu för den som vill basta på kvällen efter en solig sommardag ;)

Åter till trådämnet: För trefasbastu behövs i praktiken femledare. I teorin finns det kanske en bastu som klarar sig på fyraledare men då kan du inte ha belysning på samma kabel (utan en mycket underlig installation). Kör alltså på femledare.
 
Tack för så mycket svar :) Självklart får jag kolla strandskyddsregler men en bastu på flotte förankrad vid brygga är alltid ett alternativ :D
Blir troligen vedeldad bastu om det nu blir bastu!!.
Såom jag nu endast vill ha el till belysning samt få lite musik i en stereo (modell liten), då borde väl 2.5mm2 3-ledare duga? Kan ju vara fint att plugga i en högtryckstvätt för att spola av båten nån gång med ;)
 
För högtryckstvätt så kan det vara läge att kolla hur mycket ström tvätten drar.

Jag minns en högtryckstvätt från 80-talet då det var ganska nytt bland privatpersoner, den klarade sig med nöd och näppe på 10A trög propp. Jag vet inte vad en modern drar, jag har själv en budgettvätt (Bauhaus kanske 600:- eller nåt sånt) som aldrig löst ut några säkringar, och jag har 10A i alla uttag jag kört den på.

Sorry att min utsvävning kanske inte gör dig så mycket klokare, det intressanta är om 6A räcker för en högtryckstvätt eller om den behöver 10A.

6A räcker däremot fint både till belysning och en stereo, förutsatt att det inte är någon riktigt stor gårdsbelysning på en bit över 1000W.

(Sidospår: Jag har sysslat med ljud/ljus för scen/discobruk och min erfarenhet är att med rätt grejer så täcker man en hel ishall med discomusik om man har 10A enfas till ljudanläggningen :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.