Hej,

Nyligen köpt villa och har konstaterat att det är dags att byta ut frånluftsvärmepumpen.

Huset är 1½ plans på 146kvm. 2 vuxna och 2 barn. Braskamin finns installerat och kommer att användas. Enligt föregående år ligger totalförbrukningen på 16700kwh/år.

Det är ju omöjligt att veta i förväg om vi kommer att landa på samma siffror. Om värmepumpen blir sämre och sämre för varje dag som går borde elpatronen gå oftare, vilket borde resultera i att årsförbrukningen stiger. Frågan är ju om värmepumpen var i samma skick förra året som idagsläget.

Har fått offert på en F370 och en F750 och jag känner till skillnaderna. F750 kostar ca 30 000:- mer än F370.

Så min fråga är om ni tror att man kommer att spara in de 30 000:- om vi förbrukar 16700kwh?

Ett tillägg: Om jag kör på F370 så kommer jag att behöva låna ca 25000:- av banken. Om jag kör på F750 kommer jag behöva låna 55000:-

Tips mottages!

//Themac
 
Redigerat:
Du kan säkerligen ringa NIBE och be dem om en kalkyl både för 370 och 750.
Då har man ju lite mer att ta på när det gäller hur mycket el det kan gå åt.

Gissar på att du räknat med att du eventuellt får isolera om ventilarionen på avluften för 750 då den går betydligt kallare och kräver PE30 på avluften. Vilket inte då 370 gör.
 
Joens skrev:
Gissar på att du räknat med att du eventuellt får isolera om ventilarionen på avluften för 750 då den går betydligt kallare och kräver PE30 på avluften. Vilket inte då 370 gör.
Japp, det finns inräknat, samt rengöring och justering av ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.