Vi har precis köpt vårt första hus, ett Borohus byggt 1949.
Jag (vi) är helt novis gällande markarbeten, så här kommer en fråga;

Vår uppfart är en smal asfalterad uppfart. Då vi har två bilar skulle vi behöva bredda den. Bredvid uppfarten finns en bit gräsmatta på ca 3x10 meter.
Hur gör jag här?
- Parkerar på gräset och gillar läget? (kan bli rätt kladdigt, särskilt höst/vår)
- Gräver bort gräset och fyller på med grus? (Ta in entreprenör för detta?)
- Gräver bort gräs, och även asfalten intill och grusar allt?

Hur mycket bör man gräva ur, räcker det med ca 10 cm av gräset/matjorden och fylla på med grus?
 
Jag hade samma problem som du och gör enl följande: Ta bort gräsmatta och matjord, lägg dit fiberduk och fyll upp med bärlager. Toppa eventuellt med gårdsgrus (har inte riktigt kommit så långt ännu).

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Låter "enkelt" =)

Hur pass tjockt lager gräsmatta+matjord tar du bort? räcker 15-20 cm? Behöver det dräneras på något sätt?
 
Blev lite för enkelt.

Gräv bort jord. Ju mer desto bättre. Minst 30cm skulle jag säga, gärna mer.
Återfyll med tex 0-32 bergkross, gärna grövre fraktion men då är det besvärligt att handgräva.
Hyr en padda, minst 250kg och packa ihop bärlagret (googla markvibrator). Minst 6 överfarter på varje ställe.
Vänta en säsong innan du lägger asfalt.
 
MathiasS skrev:
Blev lite för enkelt.

...
Hyr en padda, minst 250kg och packa ihop bärlagret (googla markvibrator). Minst 6 överfarter på varje ställe.
Vänta en säsong innan du lägger asfalt.
Här kommer den gamla paddningstråden till nytta för den osäkre:

http://www.byggahus.se/forum/showpost.php?p=596716
 
Jo, det blev nog lite för förenklat. Jag var mitt uppe i något annat tror jag :)
Det jag glömde ta med var att vi grävde bort matjorden ner till leran (15-40cm i vårt fall), ingen padda här, far har en 13-ton grävare på hjul som han kör fram och tillbaka med medan jag krattar ner de värsta kullarna. Jag är i första hand intresserad av att det blir stabilt, och bedömer att jag kan leva med decimeterprecision åtminstone de närmaste åren. Annars är det Paddning som gäller!
Jag var nog lite otydlig, men med bärlager så menade jag 0-32, är det väldigt mycket som ska återfyllas så är det billigare med 0-90, men då kan du helt glömma spade och kratta.

Detta var för en liten vägsnutt som kommer att användas som parkering och uppställning. Eftersom den ligger i en liten slänt så lade jag en dräneringsslang längs "ovansidan" för att inte göra en damm av det hela. Onödigt? -Kanske, men jag sover bättre med hängslen och livrem:)

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Jag ska också bredda min uppfart och har precis samma förutsättningar som dig.

Jag gör enligt följande:

Schaktar bort matjord 0,3m under nivån på asfalten.
Packar terrassen (om vädret tillåter).
Rullar ut en fiberduk klass N3.
Lägger ut 0,23m bärlager 0-40 (färdigpackat).
Packar med 700kg padda.
Lägger ut 0,02m väggrus 0-18.
Packar.
Nu kan jag välja om jag vill ha asfalt eller marksten (0,05m).

Allt grus läggs ut med en planeringsbalk och laser till grävmaskinen. Matjorden lägger grävmaskinen på ett lösflak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.