Mikael_L
mats_o skrev:
Mikael_L: Inte för att vara taskig men 2-3 jord över 15 cm armering stoppar inte ens en tung granatkastare. För att nu inte tala om vad mina 15,5 cm pjäser skulle ställa till med.
2 meter jord är klart bättre i det perspektivet
OK, jag ska direkt erkänna att jag har nästan noll koll på detta krigsföringsområde.
Men jag har dock lagt märke till hur både värn och skyddsrum kan vara byggda.

Men du har garanterat mer koll.
 
Då har jag inte haft tid att tänka så mycket mer på projektet. Men vad tros om att andvända Thermoblock för bygget? Dem ser mycket ut som Legoklossar och man staplar dem på samma sätt.
Nivå efter nivå tills man nått dem höjd man önskar. Dessa har dessutom cellplastisolering på bägge sidorna. Tror det är något i still med 20 cm på bägge sidor. Borde ju gå att hålla rumstemperatur året runt i ett sådant bygge.

Dessa är alltså tvåsidiga cellplast block med plastbryggor emellan som man placerar armeringsjärnen i.

Verkar vara en smidig lösning som man sedan fyller med betong. Vilken betong ska man använda? grovbetong verkar vara den sorten som klarar mest belastning.

Vad tror experterna?
 
En taken slog mig just. Bunkern kommer att behöva vissa grundläggande elsystem i form av 12 volts applikationer så som belysning, motor för ventilationspump med biologiskt och kemiskt filter m.m..
Om nu bunkern ligger en bit bort ifrån närmaste elcentral så ställer jag mig frågan.
Hur långt kan jag dra en kabel utan att jag får problem och effektförlust? Tanken är att ha en underhållsladdare för att se till att batterierna håller sig i gott skick.

Tack på förhand
Osmosis
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Innan du börjar med väggar och dyl.
Hur många ska rymmas? Under hur lång tid ska ni kunna uppehålla er?
Toalettbehov och mat/dryck är ganska vitalt. Sanitära behov.
Börja planera ytan efter hur många ni är. Blir surt att sitta 5 pers på för liten yta.

Tänk så här:
Livet i en husvagn utan förtält kan knäcka många familjer.
Ponera att er släkt är borta, barnens hamster är toast och ni har ingen aning om vad som sker eftersom sr inte sänder längre.
Den psykiska påfrestningen kommer vara hemsk 2 m under marken. Att få sitta själv kommer vara viktigare än tidigare.
Finns många experiment utförda under 50- och 60-talet om skyddsrum. Spana in dom så får du ett hum om hur stort det behöver vara för en familj, samt vad ni behöver.
Kom ihåg att det inte bara är skyddsrummet som ska hålla. Evakueringsvägen får inte rämna medan ni sitter där.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MathiasS skrev:
en förberedelse för det värsta som kan hända. Vad är det egentligen? Krig? Atombomb? Aliens? Inte sjutton vill man väll sitta i en håla på sin tomt då? Man drar ju fortare än en avlöning härifrån förstås.
Skulle önska att trådskaparen reder ut hur han tänker egentligen. Vad ska denna håla vara bra för? Den ska ju uppenbarligen inte byggas för att vara sprängsäker. Vem fasen går å sätter sig i en håla i marken om det händer något? Verkar bättre att åka till något jäkligt avsides ställe, typ Göteborg eller Luleå. Eller ett helt annat land.
 
  • Gilla
teamlundver och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Skulle önska att trådskaparen reder ut hur han tänker egentligen. Vad ska denna håla vara bra för? Den ska ju uppenbarligen inte byggas för att vara sprängsäker. Vem fasen går å sätter sig i en håla i marken om det händer något? Verkar bättre att åka till något jäkligt avsides ställe, typ Göteborg eller Luleå. Eller ett helt annat land.
Jag håller med i sak men Luleå och Göteborg verkar som osedvanligt dåliga val. Göteborg pga den strategiskt viktiga hamnen och Luleå pga flygflottiljen F21 och stålverket. Båda orterna kommer jämnas med marken när ryssen kommer ;) Hellre då Orsa, Flen eller Jäckvik...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Osmosis skrev:
En taken slog mig just. Bunkern kommer att behöva vissa grundläggande elsystem i form av 12 volts applikationer så som belysning, motor för ventilationspump med biologiskt och kemiskt filter m.m..
Om nu bunkern ligger en bit bort ifrån närmaste elcentral så ställer jag mig frågan.
Hur långt kan jag dra en kabel utan att jag får problem och effektförlust? Tanken är att ha en underhållsladdare för att se till att batterierna håller sig i gott skick.

Tack på förhand
Osmosis
Elkraften lär vara det första som ryker vid krig eller samhällskollaps. Du ska ha ett elverk och en rejäl tank med bränsle.

Sedan älskar jag hela idén även om jag inte förstår hur sen ska vara användbar som skydd mot samhällskollaps eller krig. Vill man kunna överleva något sådant tror jag att det är bättre att investera i skydd mot att viktiga samhällsfunktioner havererar än mot direkt bombning. Dvs skaffa en egen brunn så du kan få färskvatten, vedspis + braskamin + 20 kubik ved så du klarar värmen en vinter, ett rejält lager med konserver, en bunt kontanter hemma, lite ädelmetaller att handla med, ett fat med bensin eller diesel, ett elverk, ett trädgårdsland + växthus samt ett vapen med ammunition.

Bunkern är nog bäst som förråd, vinkällare, hembränningshåla eller porrsurfargrotta/"mancave".
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Kul ide! :)

Jag visste direkt när jag läste TS inlägg att han skulle få diverse halvskeptiska svar här. Vad ska du med en sån till? Varför då? Vem vill sitta i en jordhåla? Det håller ju ändå inte för en direktträff av en kanon, osv, osv. Det finns något väldigt svenskt i att misstro folk som ser om sitt eget hus och ordnar sin egen framtid utan inblandning av staten och kollektivet. Jag tror knappast TS har tänkt rita ett stort rött X ovanför bunkern och sätta upp en skylt där det står "här är jag. Bomba här". Vad det handlar om är att skaffa ett "skit du i var jag är" utrymme att försvinna in i om TS känner för det. Kanske med konserver och förnödenheter, vapen för att skaffa föda, kortvåg. Kort sagt, allt sånt som ser till att han om tiderna ändras inte behöver vara beroende av stat, styrande eller eventuella rövarband. Jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara nåt konstigt.

Det här är en tanke t.ex varje amerikan kan förstå och erkänna även om kanske inte alla agerar på den. Men så är ju landet uppbyggt på själva iden om individuellt oberoende och misstro mot stat och styrande.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
SOCKEPLAST skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara nåt konstigt.
Det enkla skälet till att det är konstigt är att det finns oändligt mycket bätter saker att göra än att sätta sig i ett hål i marken om det börjar bli lite oroligt. Sunda förnuftet säger att man gör något helt annat. Flyr landet, bosätter sig i en stuga i skogen (ok, vi skippar göteborg) osv osv. Jag kan helt enkelt inte se det scenariet framför mig där det verkar vettigt att kliva ner i källaren på hemmaplan. Hoppas fortfarande att trådskaparen kan förtydliga vilka händelser han vill skydda sig mot. Och ännu intressantare kanske det vore att förstå hur han tänkte agera, eller inte agera, innan han låser dörren om sig.
 
MathiasS skrev:
Det enkla skälet till att det är konstigt är att det finns oändligt mycket bätter saker att göra än att sätta sig i ett hål i marken om det börjar bli lite oroligt. Sunda förnuftet säger att man gör något helt annat. Flyr landet, bosätter sig i en stuga i skogen (ok, vi skippar göteborg) osv osv. Jag kan helt enkelt inte se det scenariet framför mig där det verkar vettigt att kliva ner i källaren på hemmaplan. Hoppas fortfarande att trådskaparen kan förtydliga vilka händelser han vill skydda sig mot. Och ännu intressantare kanske det vore att förstå hur han tänkte agera, eller inte agera, innan han låser dörren om sig.
Iden med det hela är att vara dold. Stugan på landet eller fly upp i bergen - varken dolt eller nära tillhands. På 60 sek kan man vara dold och inlåst. Dessutom slipper du hålla koll på en stuga långt borta som kan eldas upp, invaderas eller länsas när du inte är där. Finns heller inget som säger att du inte kan fly landet för att du har en bunker på din mark. Det kan däremot finnas miljoner skäl till att det inte just nu är möjligt att fly landet, men väl ner i din lilla bunker. Osv, osv.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag kan helt enkelt inte se det scenariet framför mig där det verkar vettigt att kliva ner i källaren på hemmaplan.
Idag kan inte heller jag det. På 60-70-talet utbildades småskolebarn för att kunna hantera det scenariot. Vem vet hur världen ser ut om femtio år...
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Idag kan inte heller jag det. På 60-70-talet utbildades småskolebarn för att kunna hantera det scenariot. Vem vet hur världen ser ut om femtio år...
Tar det 50 år att projektera och färdigställa en bunker?
Så det är dags att börja nu, menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.