Ska runt fönster och på alla hörn i huset hitta något lämpligt att förstärka med. Har gipsat men letar någon alu-list eller pappremsa eller lämpligt för att få ett hållbart och rakt hörn.

Vilka är bäst och mest prisvärda?

Biltema?
http://www.biltema.se/ProductImages/87/large/87-070_l.jpg

Gyproc AquaBead självhäftande hörnskydd
 
  • GAB90_150.gif
Redigerat:
Jag testade för någon vecka sedan Gyproc Aquabead som du refererar till, väldigt smidigt! Bara att klippa till, fukta med en sprayflaska och "limma" på plats, mycke smidigare än stålförstärkta pappremsor som jag tidigare har använt!

Kör med AquaBead så blir du nöjd! :)
 
  • Gilla
MGN1
  • Laddar…
Provade en Lindab för 45kr med min rabatt.
Men sen blev det Biltema för 9.90kr istället. Lite sladdrigare men den gör sitt jobb.
 
Måste ställa en dum fråga.
När det gäller ytterhörn på gips tar man då dom fasade kanterna mot varandra?
 
Jag kan inte ge ett svar men: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar =P
 
Ja, helst. Precis gjort detta hemma. Tog fasade kanterna mot varandra så ofta det var möjligt då det minskar spacklingsarbetet vid hörnen.
Funkar dock utmärkt även om det inte finns fasning men då får du jämna ut utbuktningen med spackel någon decimeter...
 
Går Gyproc AquaBead att använda på hörn som inte är 90 grader? Jag har några 45 gradershörn som behöver förstärkas och funderar på om den är så pass flexibel att den kan vändas även här.
 
Så här ett år efter har det funkat bra. Viktigt att skruva ganska tätt då jag sett att när väggarna rört sig så har den på vissa ställen släppt ut ur spacklet. (nybyggt hus)
 
Jag har kanter med gipsbruk som jag tänkte förstärka funkar gyproc AquaBead bra till det?
 
Det gjorde det tydligen inte, testade nu, någon som har ett bra tips på hur man kan fästa dem förutom med skruv/plugg?
 
erikje skrev:
Går Gyproc AquaBead att använda på hörn som inte är 90 grader? Jag har några 45 gradershörn som behöver förstärkas och funderar på om den är så pass flexibel att den kan vändas även här.
Nope. Den har en "kärna" av plast som är förvånansvärt hård och stabil. Om du ska vika ihop den till hälften får du jobba, med tveksamt resultat. Men det funkar väldigt bra till 90-gradershörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.