Jag håller på att börja med övervåningen i mitt hus, och min tanke var att dra slang i väggarna för tv och bredband. Jag tänker att jag ska dra fyra slangar från varje rum till en gemensam punkt vid murstocken (2x coax samt 2x rj45) Är det rätt tänkt?

Fyll på med input, det uppskattas!!!
 
Tror du får bättre svar i teknikforumsdelen, dock känns det inte som det krävs 4 slangar till 4 kablar om det var så du menade.. Inte fel förvisso.
Men du måste väl ha uttag vid platserna också?
Aldrig fel att komplettera, finns alltid för få uttag.
 
2 x coax till en gemensam punkt känns väl lite som overkill? Räcker väl med en seriekopplad slinga? 2 st rj45 kan nog vara en bra idé, typ en till Tv och en till PS3:n. Fokusera på att gödsla med 220v uttag, det kan man aldrig ha för många av.
 
Ett tipps är att du gör uttag för 220v, tv och data på den plats på väggen där du har tänkt ha tv:n. Då slippar du ha fula sladdar hängandes ner under tv:n. Men tänk på att tunna LED-tv har väldigt lite plats mellan vägg och tv:n så du måste sänka ner uttagen för att kunna ha tv nära väggen
 
Köp färdigdragen slang med 2xCat6+1xCoax i och dra det till en dubbeldosa i varje rum.
Easy peasy och framtidssäkert.

Du avslutar samtliga slangar på en gemensam punkt tex någon garderob eller dyl där du sätter en mediacentral eller ett litet 19" rack. Dit drar du 4 st coaxer till taknocken för Parabol samt inkommande tele/fiber.

Det är bättre att köra stjärnnät på TV istället för slinga om man vill ha parabol eller dyl.
 
Separat koax till varje uttag är en utmärkt idé.

Dessa slingor är ett otyg för privatbostäder. I en privat bostad vet man såklart vad som ansluts, och kan koppla på passande sätt vid fördelningspunkten. Att man har en slinga i flerfamiljhus beror på att man ändå behöver ha så hög dämpning i varje uttag för att klanterier i en lägenhet inte ska störa grannarnas TV-bild.


Separat koax är dessutom idag i stort sett ett måste för att dela parabol mellan flera mottagare.

(Ja, det finns ett system där mikrovågshuvudet har separata frekvensomvandlare för varje ansluten mottagare, alla sitter på gemensam kabel, men det är rätt ovanligt. Då heter huvudet för övrigt knappast LNB eftersom B'et står för "block" - det blir ju inget block om bara en transponder frekvenskonverteras)...
 
Jag skulle dragit rejält med rör till taket.

En fet anläggning kan bestå av en 17x16-switch med fyra "quattro"-huvuden för fyra banpositioner, en bautaswitch (med egen nätdel) och eventuellt en marksänd antenn (sjuttonde ingången) och utgångar för 16 boxar. Visst, overkill, men det matchar väl overkill-nivån som folk ibland vill ha när de bygger sina hus.

Det är för övrigt inte bara ointressant dynga utanför de svenska positonerna. Förutom alla sändningar på språk som bara en mindre mängd svenskar förstår (t.ex. tyska) så kan man med lite större parabol ta emot BBC-sändningarna tänkta för UK, speciellt om man har turen att bo på rätt ställe i Sverige. http://www.astra2.org/reception.html
 
Det fungerar ju också :) Ett problem bara... Om man av någon anledning i framtiden vill uppgradera till 6a eller Cat7 eller någon annan standard så blir det lite knivigt byta ut bara nätverkskabeln.
 
Tack för alla svar, dem tar jag med mig!
ps det är inget nybygge, 50-talskås jag håller på att renovera ds
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
noone70 skrev:
Det fungerar ju också :) Ett problem bara... Om man av någon anledning i framtiden vill uppgradera till 6a eller Cat7 eller någon annan standard så blir det lite knivigt byta ut bara nätverkskabeln.
Det är väl bara att knyta på nya kablar på de gamla, på med tunna glidex och sen dra för kung och fosterland.
 
Jag hade dragit en fördragen med 2xCat6 + Coax och kompletterat med ett tomrör för framtida dragning.
 
Första rummet fortskrider:
Det blev 2xrj45 samt en koax + en extra tom slang.
Återkommer med bilder!
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.