Börjar närma mig sluttampen på badrumsrenoveringen och kommer strax till listerna i taket.
I taket sitter faspanel och en hålkärlslist skall upp i mötet vägg(kakel)/tak(faspanel).
Bör man täta runt denna list och hur gör man i så fall på dom sidorna där faspanelen bildar hål?
Det känns extra viktigt i duschhörnet och dessutom har jag lågt(213 cm) till tak!
 
Varför vill du täta?

Försök bara låt bli att duscha uppåt.
 
Skall panelen/listerna målas? Om du ska det så är det bara att "täta" med en latexfog innan du målar, men det är somjag ser det bara av estetiska skäl.
 
Kombinationen lågt till tak och småbarn kändes som att det gäller att täta både högt och lågt!
Visserligen har vi takdusch, men man vet aldrig vad som händer när dom får fatt i handduschen...

Det kanske bara är svårt att få det snyggt med fog vid "hålen", så det lutar åt otätat.
 
Det är väl bra att det är tätt i taket så inte fukt går in där, man tätar väl alltid tak i badrum. Fukten kan tränga upp på eventuell vind. Men skall man inte täta under panelen?

Nu har ju vi gipsskivor i taket, men där målade man med tät badrumsfärg för att stoppa fukten.

Men du kanske har tätt under redan och bara ville hindra att stänk på panelen skulle förstöra?
 
Taket är tätat med plast mot vinden och panelen sitter med en luftspalt på ca 5 cm under plasten.
Tanken är lite tätningen mot väggen där panelen möter kaklet, men kanske tätar lite extra mellan panel och tätskikt innan kakel.
 
T
Takdusch i ett badrum med takhöjden 213 cm, hur är det möjligt? Man måste ju ha munstycket rakt i huvudet om man är normallång??
 
Reglerna säger att tätskiktet får sluta upp till 10mm nedanför vägg/takvinkel. Här är en svag punkt! Om man skall följa resonemanget med ett behov av tätskikt i ZON 2, bör man definitivt täta tak/väggvinkeln i ZON 1. Men gör det inte svårare än det är. Innan du monterar taklisten tätar du vinkeln med silikon. Du får då ett bra skydd mot att vatten, rinnande längs taket kommer in i skarven mellan tak och vägg och därmed bakom skivorna. Bör inte vara ett stort problem men denna modell gör jag ALLTID innan montering av lister i badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.