Vad folk tar i när det gäller hantverkare. Jag har bytt stamm i en större fastighet och det var inte så dyrt. Beror alltid på hur det är uppbyggt och det vet vi inte här.


Det här snacket om besiktningsägande eller inte. TS, jag har valt att lägga ut det på säljaren att besiktiga och sover gott om natten med det. Tycker ni skall försöka, precis som eminenta Pelpet föreslår, att förhandla ned priset. Sedan tycker jag väl att säljaren kan betala besiktningen också. Besiktningsmannen duckar ju i princip samtliga viktiga frågor i en fastighet och lägger över det på andra. Elen ser lite skakig ut behövs nog fördjupad undersökning etc etc. De säljare som har gjort besiktning inför en försäljning ser jag bara positivt på. Det är en indikator om att det rejäla och ärliga människor. Ibland tolkar man det man läser här i forumet som att man absolut inte skall köpa ett sådant hus för då är det inte ditt protokoll. Det tror jag är ett fundamentalt felaktigt synsätt vad gäller fastighetsaffärer. Jag har sett många protokoll i samband med visning där flera anmärkningar har åtgärdats av säljaren direkt.
 
Det är nog ingen framkomlig väg att försöka få säljaren att betala besiktning. Kinglolle beskriver det bra.

Däremot har ni ett rätt bra läge att pruta på huset, med de samfällighetskostnader som säljaren mörkat och övriga fel ni har hittat. Det är ju naturligtvis beroende av om det varit budgivning och det finns andra intresserade. Formulera det bra, och beskriv de ekonomiska förutsättningarna.

Jag antar att ni har ett lånelöfte idag. Om ni kan pressa priset, går det kanske att få in renoveringarna inom samma summa, dvs att ni inte utnyttjar allt nu. Det ni bör göra är att gå till banken och prata med dem face-to-face.

Det är synd att mäklaren är på semester, men finns det inte någon stand-in på hans firma? Åtminstone någon som kan kontakta säljaren och framföra ert bud på prisnedsättning så att säljaren är förberedd när mäklaren kommer tillbaka. Om det inte finns det hade jag kontaktat säljaren direkt om det går. Ni behöver inte börja förhandla och nämna siffror, räcker med att säga att ni kommer att lämna ett förslag på prisnedsättning och att enda realistiska alternativet är att bryta, men kanske kan det skrämma fram mäklaren?
 
Hej
Den stora anledningen till att man INTE vill att säljaren ska vara den som besiktigar är att man rent juridiskt inte har uppfyllt sin undersökningsplikt.
En riktig besiktning gör tyvärr ingen av dom stora bolagen.När vi skulle köpa pratade jag med både Anticimex och Eminenta om deras besiktningar var att se som jordabalksbesiktningar och svaret var nej varpå jag tackade för informationen .
Om du inte gör en jordabalksbesiktning är det svårt att kunna hävda något mot säljaren.
En annan finess med att göra besiktningen genom egen försorg är att besiktningsfirman tar över undersökningsplikten och förhoppningsvis betalar för fel dom borde ha upptäckt.
Fredrik
 
Jo men det är ju i princip ingen som gör sådan besiktning Fredrik och frågan är om det överhuvudtaget är nödvändigt på 80 % av objekten som finns på marknaden om du har en bra besiktningsman som du talar ordentligt med. Jag tror inte det. Jag vet flera bra besiktningmän här på västkusten som jag tycker är bra. Sedan man måste vara beredd på oförutsägbara utgifter om man äger fastighet. Kan man inte ta det skall man köpa sig en fastighet så att man har råd med det snarare än att ligga och fundera över om man kan vältra över kostnader för huset på tidigare ägare och lägga massvis med pengar på olika besiktningar som istället kunde användas till huset.

Jag ser det som oerhört mycket mer positivt att människor engagerar sig i överlämningen än att man per automatik misstänker den som säljer för att inte göra rätt för sig.

TS tycker jag skall begära in pengarna för förändringarna som säljaren inte skaffat sig. Sedan när det gäller besiktningen så begär ni att säljarna betalar det nästa gång ni köper hus för jag tycker du tänker rätt i den frågan.
 
Tack för all input! Våra funderingar går just nu så här.

Det är tre stora (extra) saker som framkommit sen vi vann budgivningen.

Fuktskada i det helårsfixade "uterummet". Omfattningen är oklar. Kanske går det sätta en avfuktare och med det lösa problemet. Då blir det inte så dyrt. Måste vi riva upp golvet och gräva ur under etc räknar vi med runt 25 000, har ytterväggen på huset skadats har vi större problem framöver.

Asfaltering och upphöjdning av brunnar i hela området som ska betalas som en klumpsumma på ca 30 000 per hus inom de närmsta åren.

Stambyte (oklart hur omfattande) av gemensamma ytor som ska bekostas genom inbetalning av klumpsumma (ännu ej klart i vilken omfattning) och troligtvis även byta av vissa stammar inne i huset. Omöjligt att räkna på en kostnad där, men vi har måttat runt 70 000 för det kalaset.

Alternativet vi tittar på nu är att erbjuda dem 125 000 mindre för huset med dessa punkter som motivering. Accepterar de inte det så får det gå till nästa budgivare. Vi var två som budade om huset. De andra la sig vid 2,2 miljoner. Vi köpte för 2,225. Nu vill vi ge 2,1. Lite riskspel, men om den andra budgivaren får reda på dessa saker så är jag rätt säker på att även de drar sig ur, eftersom vi fått intrycket av att de nått ett tydligt tak där.

Har pratat med banken som ska diskutera hur man skulle kunna lägga upp ett huslån som innefattar dessa renoveringar (först som topplån - sedan förhoppningsvis inbakat i vanliga lånet när ny värdering har gjorts).

Vad tror ni? Är vi på rätt väg eller helt ute och cyklar???
 
Om ni köper ett hus för 2,2 miljoner och inte har möjlighet att lägga ut 100kkr i reinvesteringar när de dyker upp, tror jag er budget är för tight.

Om stambytet hade kommit ett år senare, hade ni fått betala det ändå. Vem vet, om 5 år är det nog dags för nåsta grej, kanske nytt tak behövs? Eller nytt värmesystem?

Så jag tror inte ni är på rätt väg med det här huset.
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
MH: Vårt problem är inte de löpande kostnaderna, dvs att kunna betala lån och amorteringar. Vi har med hjälp av banken gjort upp en kalkyl som tillåter räntan att stiga 3% och ändå ha 3000kr kvar i månaden efter man gjort en schablon på hur mycket ett hushåll med 2 vuxna och ett barn (inklusive billån, CSN osv) har för levnadskostnader.

Vårt problem i frågan är att vi har 400 000 i kontanter. Dessa kommer gå åt till de 15% man måste lägga kontant, pantbrev, lagfart och flytt. Sen kommer det ta oss ett tag att spara upp till en ny buffert för större reparationer.

Jag tror vi har råd? Eller är det för lite utrymme att gå på?
 
NH: Just ja, ovanstående uppgifter är om vi köpt huset för 2,5 miljoner - nu blir det ju lite mindre än så (fast fortfarande lika mycket kontanter eftersom det är väldigt lite pantbrev lösta i just detta huset).
 
Jag tycker kalkylen ser sund ut. Med dessa siffror borde ni ha ett överskott på 6000:- per månad med dagens räntor. Om ni sätter av hälften av detta till ett buffertsparande så har ni en buffert på 36000:- efter ett år. Det borde kunna hantera de flesta oförutsedda händelser. Frågan är bara om schablonen stämmer - hur ser era verkliga utgifter ut?

Det är sällan som man verkligen behöver slanta upp 100000:- på ett bräde. Många plötsliga händelser kan lösas billigt via blocket. En 2-4 år gammal begagnad spis, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin kan oftast fås för 1000-2000 kr. Större saker som död värmepump eller havererad bil kan oftast lösas via avbetalning. Och måste man verkligen ut med pengarna så finns det blancolån. Det viktigaste är att man har ett stabilt överskott i ekonomin.
 
Redigerat:
Jag tycker det ser tajt ut men det funkar ju helt klart. Tycker inte att man skall vara rädd för köpet. Däremot måste ni jobba med att spara ihop en buffert omgående. Viktigaste är att man har ett löpande överskott. Pajar saker på bilen så är det oftare dyrare än vad det är i huset känns det som i och med att du kan göra lite själv eller köpa begagnat som Pelpet lyfter fram.
 
En sak ni bör ta i beaktande är att när ni väl börjar åtgärda felen (om ni köper) är att ni med all säkerhet kommer hitta fler saker som måste åtgärdas eller är bra att åtgärda när ni ändå håller på(vi råkade ut för många sådana grejer under vår renovering). Så lägg på minst 50% på det belopp ni har räknat ut att det ska kosta att åtgärda de fel ni har hittat
 
TS har ju undersökt! Han har uttryckligen frågat säljaren och fått ett svar. Svaret visade sig vara felaktigt eller till och med lögnaktigt. Det är klart att han har ett case!
 
Beror väl på hur säljaren uppfattat frågan.
Asfalteringen var ju tydligen lagd på is och det pågick nån form av undersökning om stammarna ska bytas.
Alltså finns det ju inga beslut om kommande inbetalningar och säljaren kan ha ansett att han svarade ärligt iom att han inte kunde garantera några kommande sådana
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Att sälja en fastighet utan att ta reda på vad som gäller i samfälligheten för att kunna informera potentiella köpare tycker iaf jag är dåligt. När man säljer vill man ju själv kunna svara på så mycket som möjligt för att slippa hamna i såna här situationer. Testa med er prutning och går inte det så dra er ur, med all rätt. Lycka till oavsett!
 
Riggen skrev:
Att sälja en fastighet utan att ta reda på vad som gäller i samfälligheten för att kunna informera potentiella köpare tycker iaf jag är dåligt. När man säljer vill man ju själv kunna svara på så mycket som möjligt för att slippa hamna i såna här situationer. Testa med er prutning och går inte det så dra er ur, med all rätt. Lycka till oavsett!
Vi är olika som människor och kan olika saker, bara för att man äger ett hus som man vill sälja så betyder det inte att man kan eller förstår vikten av att besvara eller hur/vad man svarar.
Det är här som mäklaren finns som mellanhand och ska kunna medverka i dialogen.
Så svaret är Nej, man ska inte lita på att en säljare förstår vad vad man frågar efter utan kanske svarar utifrån sin förmåga, Därav så bör man i dom i detta fallet kolla direkt med föreningen, det kan ju t.o.m. finnas sådana delar här som gör att man avstår från köp.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.