Hej, tänkte bygga en bokhylla där jag sågar hyllplanen och de vertikala delarna som pusselbitar som klickas i varandra. I princip borde varken spik, skruv, plugg eller lim behöva användas, vid flytt dras bokhyllan isär.

Undrar om konstruktionen ser ut att hålla bra i era ögon?

Tänkte använda MDF 19mm tjocklek, 2440mm i största bredd 2300mm i höjd.

Tacksam för svar
Mvh Robert Bokhyllan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bokhyllan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bokhyllan3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hyllplan closeup.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Garanterat inga problem.
 
Om du inte har någon som helst sammanfogning annat än att skjuta ihop bitarna, så tror jag att hyllan kommer att bli ranglig i sidled. Du får göra ett vinställ eller dyl med en "krysshylla" nånstans mitt i ;)
 
Ett kryss på baksidan hade nog varit bra för att skapa trekant i konstruktionen, det hjälper stabiliteten avsevärd. Kanske i tunn stålvajer om det skall vara diskret.
 
Jag tror också definitivt att det kan bli problem med ranglighet, det är som sagt ett gigantiskt parallellogram du ska bygga. Särskit som böcker väger en hel del. Krysstag på diskretast möjliga vis rekommenderas.

Sedan ser det ut som att du högst upp ska ha en hylla som endast har en infästning. Det kanske går, men du får vara väldigt noga med att inte ha nämnvärt olika belastning på olika sidor.
 
istället fär kryss så kan du fästa hyllan med en skruv i väggen för att få den stadig
 
Tackar för svar! Får nog bli skruv i väggen på några ställen tror jag.
 
Om du säkrar den längsta stående med en skruv på vardera sidan rätt högt upp så blir det stadigt.
Tänk även på tippningsrisken framåt, en sån där hylla kan nog fresta småbarn att använda den som klätterställning.
Du slår båda flugorna i en smäll med ett par vinkelbeslag som du kan gömma bakom böckerna sedan.
 
  • Gilla
tecknaren
  • Laddar…
Kan bli väldigt snyggt, uppdatera gärna tråden löpande med hur det går :)
 
  • Gilla
tecknaren
  • Laddar…
harry73
Enligt ditt förslag kan man dra ut hylplan ur skåpet. Kanske inte så bra om det skulle hända
 
Ser en annan sak, hyllan längst upp kommer väl inte kunna hålla sig så utan något fäste i sig?
För så tjock MDF lär du inte ha så den blir stabil, eller tänker jag fel nu?

EDIT: Eller du, det kanske kommer hålla men värt att ta upp för diskussion kanske :)
 
Ja det är frågan om det översta håller. Jag har inte supermkt erfarenhet av att bygga saker i MDF.. får väl se, bara ha några pocketböcker på den.
Tanken är att hyllplanen ska gå att dra ut, men att jag ska såga så pass tajt att det kommer vara rätt jobbigt och inget man råkar göra, annars får fästa dem med ngt minibeslag längst bak i varje hyllplan.
 
tecknaren skrev:
Ja det är frågan om det översta håller. Jag har inte supermkt erfarenhet av att bygga saker i MDF.. får väl se, bara ha några pocketböcker på den.
Tanken är att hyllplanen ska gå att dra ut, men att jag ska såga så pass tajt att det kommer vara rätt jobbigt och inget man råkar göra, annars får fästa dem med ngt minibeslag längst bak i varje hyllplan.
Om du vänder hylla åt "rätt" håll kommer det inte gå att dra ut hyllplanen, då det blir inåt väggen. Då blir det å andra sidan så att man rent teoretiskt kan dra ut sidorna, men det lär man nog inte lyckas med i praktiken. Ett vältskydd i toppen av dom förhindrar ju dessutom det med.
 
Här är slutresultatet !
bild (5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rock_fc och 5 till
  • Laddar…
Grattis, den blev ju riktigt bra!
Både livlig och lite lekfull, riktigt trevlig hylla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.