Bygger gäststuga och har monterat en pardörr som sitter i liv med fasaden så dörrarna kan öppnas upp helt. Stormhasp är väl det vanligaste men jag skulle vilja slippa skruva fast ngt i dörrarna. När jag målade dörrarna så öppnade jag dem och låste dem med en träkloss som jag skruvade fast i fasade.

Jag skulle nog kunna klura ut ngt men tänkte först kolla om ngn här redan sitter på en finurlig lösning! Jag tänker mig att den ska sitta på fasade och när dörren öppnats till sitt yttersta läge vrider man in ngt som på så vis låser dörren utan att repa färgen.

Finurliga lösningar mottages tacksam.
 
Ingen som satt på en bra idé?
 
En varvel på en kloss bara? Tekniknivå = låg.

Eller vill du ha något high-tech som en mobil-app?

Eller kanske något så'nt här (från IKEA)
 
  • patrull-lad--skapsparr__0087529_PE216876_S4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • childsecurity.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En app som håller dörrarna på plats vore super!

Vad är en varvel? Jag ville ju INTE skruva ngt i dörrarna, annars hade jag ju kört med vanlig hasp bara. Tycker dels att det skulle bli fult och så vet jag hur det brukar se ut efter några år i väder och vind.
 
Nu vill du ju inte fästa ngt på dörren, men jag kom att tänka på lösningen som finns på husvagnar och vissa hästtransporter. Där sitter det en liten "pigg" på dörrbladet och på väggen bakom så sitter en liten kloss med en gummipackning i. När man öppnar dörren så trycks "piggen" in i gummipackningen och dörren stannar i öppet läge!

Jag vet inte vad det kallas men det finns säkert ngn husvagnskunnig här som kan svara på det. Det blir i alla fall en ganska diskret lösning även om man måste fästa "piggen" dörrbladet.
 
Maveric77 skrev:
Nu vill du ju inte fästa ngt på dörren, men jag kom att tänka på lösningen som finns på husvagnar och vissa hästtransporter. Där sitter det en liten "pigg" på dörrbladet och på väggen bakom så sitter en liten kloss med en gummipackning i. När man öppnar dörren så trycks "piggen" in i gummipackningen och dörren stannar i öppet läge!

Jag vet inte vad det kallas men det finns säkert ngn husvagnskunnig här som kan svara på det. Det blir i alla fall en ganska diskret lösning även om man måste fästa "piggen" dörrbladet.
Denna är väl inte gjord speciellt för husvagnar, men jag antar att den liknar den Maveric77 menar:

http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/2740/dorrhallare_fix_440_gra
 
Om det finns dörrhandtag så funkar det kanske med en ögla som sitter fast i väggen och som krokas runt dörrhandtaget.
Annars funkar det kanske med någon form av L-formad hasp som sitter på väggen och som vrids för att "hålla tag" om dörren. Haspen bör väl ha någon form av "foder" t.ex. av gummi för att inte riskera att skava färgen.
Ett enkelt alternativ är förstås att stoppa in en kil under nederkanten av dörren.
 
Bläckfiskrep! (Gummilina kallar båtägarna det) om handtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.