Hej

Vill gärna höra lite vad ni har att säga om denna skiss.
http://denholm.se/filer/huset.jpg

försöker få ner det till cirka 150kvm.
Tacksam för svar och idéer :)
 
Hur ser familjen ut som ska bo där?

Spontana reaktioner.

Väldigt stort kök o matplats
Vilken funktion har allrummet
Litet vardagsrum
Ska inte walking closet vara i anslutning till master bedroom
Små sovrum
 
Hej
2 vuxna 2 barn-
Stort kök för att det är där vi är :)
mindre vrum för film och mys.(personligt)
vår garderob är inte en walking closet.barnen har en stor garderob.
sovrum är för oss enbart ett sovställe.
 
Hej igen
Har lyssnat lite och märkte att köksdelen var allt för stor.
Gjorde om till en mindre altan. Solen går nämligen upp i den hörnan.
http://denholm.se/filer/huset2.jpg
 
Redigerat:
Fortfarande för små sovrum samt fundera på funktionen vardagsrum vs allrum.
Altan är ju trevligt att ha med dags o kvällsol
 
Mikael_L
Jag tycker det ser fullkomligt skit ut.

Men om det verkligen beror på en dålig planlösning eller om det beror på en väldigt dålig skiss är lite svårt att säga.
I mina ögon ser en delutrymmen märkta 5kvm precis lika stora ut som andra märkta 10kvm.

Jag tror du helst får se till att anstränga dig lite mer i dina skisser om du vill att vi på forumet ska anstränga oss att hjälpa.
 
Sovrummen är för små. Speciellt de som skall vara barnens !
Minska allrum/tvrum och ta en del av förrådet.
Försök att använda ex. Google Sketchup så att proportionerna syns tydligare.
Personligen tycker jag inte om att "kliva" in i köket som jag upplever att man gör i denna planlösning och med barn så är det viktigt med en rymlig hall.
Antar att rektangeln i köket är ett matbord... då upplever jag matbordet i vägen för passagen till badrum och sovrum.
 
Hej

Tack för dina synpunkter scout.
Vi tror på att sovrummen som de har idag är perfekta för ändamålet, sova,studera.
Deras allrum är luftigt och det finns plats för dem med kompisar.
Jag förstår inte det med att man kliver in i köket, jag tror man kliver in i centrum och snabbt kan navigera dig till platsen du vill till. Hallen finns även i tvättstugan där vi i familjen säkert kommer nyttja mest. Den utmärkta hallen har gott om förvaring och det är den gästerna kommer genom. Det du sa om matbordet kan vara ganska sant... men så är det oftast bara jag och frugan som nyttjar den delen av huset..
Sedan funderar jag på att sänka vrummet med ett par trappsteg, och sedan att det är öppet till nock i kök och vrum.
?


Sedan till Mikael .. lägga ner massa tid på design,, när jag inte ens är säker på min planlösning är den jag verkligen vill ha är ganska misslyckat. Det jag vill är att få in så mycket mer vinklar och tankar till planlösningen så man kan hitta rätt till slut. Ni vet vad jag letar efter, men om ni missa detta så är det, 1 plan, minst 3 sovrum ,2 vrum, gott med styvplats, stor tvättstuga, avskärmat från barnen, stora samlingsplatser, inga stora fancy pency vårutrymmen.

Twoamigos
 
Mikael_L
Testa roomsketcher.com
 
Jag håller också med om att planlösningen ser ganska rörig ut. Håller dock inte med om att 10kvm är för litet till barnrummen. Vad hade du tänkt under "walk-in" utrymmet? Skall det vara någon dörr där? Ser ut som en 5kvm omotiverad passage. Utan dörrar inritade är det ganska svårt att få grepp om planlösningen. Har du kollat något på färdiga hus och de planlösningar som erbjuds? Titta t.ex. på detta som inspiration:

http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Opalen/

150kvm boyta. "Barnavdelning" med 2 sovrum och allrum, toa och garderober, kan stängas av mot kök/matplats. Vardagsrum för vuxna i andra änden av huset. Extra sovrum/arbetsrum som skulle kunna ersättas med stor walk-in closet. Inte så stor tvätt dock.
 
Till Mikael_L
Det var annorlunda .. men det är inte avskärmat mellan vuxendelen och ungdomsdelen. Allrummen är för nära varandra.
och det skulle bli svårt att sova som förälder om barnen hade kompisar hemma.
Men det skulle lösas genom att göra arb.rum till sovrum. men då har man inte någon toa i närheten.
Tvättstugan med anslutning till kök är min värld snuskigt. Vill gärna ha en stor separation mellan tvättstuga och kök.
Sedan alla vinklar? Finns det några fördelar med det? tror bara underhållet och kostnaderna sticker iväg en massa.
 
Mikael_L
MMR skrev:
Titta t.ex. på detta som inspiration:

[länk]

150kvm boyta. "Barnavdelning" med 2 sovrum och allrum, toa och garderober, kan stängas av mot kök/matplats. Vardagsrum för vuxna i andra änden av huset. Extra sovrum/arbetsrum som skulle kunna ersättas med stor walk-in closet. Inte så stor tvätt dock.
Den var inte så dum heller.


Den här gillar jag också, ger mer avskildhet mellan barnrummen och det andra:
http://www.lbhus.se/hus.php?id=912
 
Mikael_L
twoamigos skrev:
Sedan alla vinklar? Finns det några fördelar med det? tror bara underhållet och kostnaderna sticker iväg en massa.
Skulle jag själv bygga det där huset skulle jag förutom en lätt anpassning av planlösningen för att passa mig och tomten antagligen rensa rejält på alla vinklar och vrår i fasaden. Bara onödigt fördyrande.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Den här gillar jag också, ger mer avskildhet mellan barnrummen och det andra:
[länk]
Sen behöver du inte fundera så mycket på vilket slags tak (pulpettak på detta exempel) det är, det går ju att göra på många olika vis om man ritar huset själv.
Och just detta hus skulle jag nog dra en rak fasadlinje bakom entrén, och göra en klädkammare eller garderobvägg av det nya utrymmet.
Sen skulle samma tak som går över kök/v-rum även fortsätta över entré-delen och alltså ge väderskydd vid ytterdörren, då det alltså bara är själva vägglivet som blir indraget en bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.