Hej, jag har varit och tittat på en del begagnade hus med uppreglade golv på betonggolv. Till min förskräckelse rör frågorna till mäklaren eller besiktningsmannen INTE frågor kring konstruktionen som grunden och eller andra typiska byggtekniska frågor. Jag tittade på ett hus idag där jag efter att ha läst anticimex rapport att 9 av 10 hus byggda med denna byggnadsteknik (alltså reglar uppe på betonggolv) har fukt eller fuktproblem. Jag tänker mig riva ut regelsystemet och om plattan är relativt jämn lägga platonmatta och eventuellt uppe på den någon celllplast för isolering? Är det kanske fel att ha isolering uppepå?
Några synpunkter? Jag tänkte alltså ha platon, isolering uppe på platon och sedan ventilerad golvsockel.

/Andreas
 
Överskatta inte anticimex rapport. De lever på att åtgärda fukt. Bara för att det är en riskkonstruktion så behöver det inte finnas problem.

Mitt hus har just denna riskkonstruktion och besiktningsmannen sa att om det skulle uppstå problem så kan man sätta in en ventilerad golvsockel och en fläkt som suger ut luft under golvet. Då ventileras utrymmet med inomhusluft vilket tar hand om fukt- och mögelproblem.
 
Jag vet/har sett hur det byggdes hus på slutet 60 mitten 70-tal. Det var sågspån som låg kvar till och med delar av gjutformen togs inte bort. Betongplattor som bara skottades av och som inte var täckta och sedan byggdes fukten in. Det är en riskkonstruktion och min fråga rör hur man bäst bygger bort problemet. Är det platon och cellplast insida och ventilerade socklar?

Att sätta in en fläkt som suger ut luften är ingen hundraprocentig lösning. Det kan finnas stora delar av golvet som inte ventileras alls trots fläkt.
 
Redigerat:
Kör med Nivell eller Granab istället.
Det är en bätttre konstruktion.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.