Min källare ha takhöjd på ca 205 cm. Inte jättelite. Problemet är att på några ställen så hänger värme- och dricksvattenrören ner mer, så att det bara är 189 cm från nederkant isolering av rören till golv. Särskilt i en passage, där man annars kan ha 205 om inte rören (och elkablar) går där.

Skulle villja flytta upp rören och kablarna, så att de ligger dikt an mot innertaket, det tjänar jag 10 cm på. Kunde man få in de i trossbotten vore det såklart ännu bättre. Har möjlighet att skarva på lämpliga ställen, så det är inget problem med Säkert Vatten etc.

Tidigare självcirk-system för värmen, tror det är 1 1/2" rör. Kan vara 1". 22mm koppar för dricksvatten.

Mycket jobb, så frågan är om det är värt det. Måste ju vara lättare än att sänka golvet i alla fall. :wow:

Någon som har gjort något liknande?
 
fundera på samma sak.. har några rör i källaren som är i pannhöjd.. dock så rekommenderas att göra detta innan vintern smäller på för mycket. det brukar alltid vara någon liten rördel som ska bråka. men som sagt inget svårt bara tömma systemet, byta rör, återfylla o lufta.
 
Kul, hur hade du tänkt göra, vilken typ av rör? Bygga in helt, eller trycka upp dem dikt an taken och måla fint (vitt)?

Bilder från två passager.
 
  • DSC_0668.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0667.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej men ingen annan som har tagit bort eller flyttat "takrören" i källaren?
 
Jag kapade bort alla gamla (-49) järnrör i källartaket i mitt förra hus och drog nytt i koppar.
Inte främst för att få mer takhöjd utan för att snygga upp. Genom åren hade det gjorts en hel del ombyggnationer och omdragningar av värmesystemet.
 
Trevligt, drog du dem i taket ung. som de gamla, eller försökte du gömma i trossbotten? Hur gjorde du med anslutningarna "uppåt" i huset, gamla järnrör eller var det redan bytt?
 
Jodå, jag har tagit bort "takrören". Tidigare har all vvs bytts ut och gamla järnrör i taket har ersatts med nya kopparrör eller dold pex. I pannrum/tvättstuga tänkte jag mig att det skulle vara ok med lite kopparrör i taket men nu när vi började fundera lite mer på nya tvättstugan kändes det fel. Vi bestämde oss för att dra om alla rör i detta utrymme och då flytta det som inte redan låg i bjälklaget till just bjälklag eller väggar. Känns mycket bättre utan rör.

I garage och verkstad får synliga rör hänga kvar men i övrigt är dessa nu helt väck.
 
Gôtt! Var det mycket jobb, eller hade du redan rivit ner nästan alltihopa?
Hur drog du det i bjälklag (trä?), borrade du och drog pex igenom? Vore kul med bilder och mer detaljer, försöker planera lite. Vi vet hur rumsindelningen skall var nu i alla fall. :)
 
Jag har bytt mot prisol, då bygger de bara 3-4 cm
 
-MH- skrev:
Gôtt! Var det mycket jobb, eller hade du redan rivit ner nästan alltihopa?
Hur drog du det i bjälklag (trä?), borrade du och drog pex igenom? Vore kul med bilder och mer detaljer, försöker planera lite. Vi vet hur rumsindelningen skall var nu i alla fall. :)
Ja det var väl en del pyssel får man väl säga i och med att stamledningen i huset flyttades från bjälklag till vägg..... Har man inte jobb så skaffar man sig. Kan försöka få upp lite inspirationsbilder under helgen....
 
Prisol eller pex ja.. Har du bilder, Larsa? Vore snällt.
 
MathiasS skrev:
Ja det var väl en del pyssel får man väl säga i och med att stamledningen i huset flyttades från bjälklag till vägg..... Har man inte jobb så skaffar man sig. Kan försöka få upp lite inspirationsbilder under helgen....
Eller avskräckande bilder... :D

Om du glömmer, så påminner jag dig. Helgen börjar om 10 timmar BTW...
 
De där rören i taket kan ha krökar med asbest i. Bara så att ni tänker på det vid arbete med materialet.
 
Jodå, den frågan är bekant. Får se hur det görs i slutändan. De som bytte pannan brydde sig inte.
 
IOM lite nyinstallatoner så lades en hel del rör dikt an mot taket, blev helt klart bättre då jag bara har 1,98 i tak.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.