billy_baver skrev:
Ny variant. Eftersom TS verkar vara förtjust i befintlig veranda har jag skissat en extra verandagavel på vinklat utbygge i ett plan. Jag behåller envist glasdörrarna mot både fram- och baksidan, därför att hus och trädgård får bättre kommunikation. Observera den breda jättetrappan vid entrén. Trappstegen ska vara så djupa att man gärna sätter sig ner direkt på plankorna med sin kaffekopp.

Detta alternativ har ett par nackdelar jämfört med mitt förra alternativ: 1. Andravåningens gavelfönster KAN bli svårt att krypa under med utbyggets tak. 2. Detta lilla trevliga vinkelbygge i ett plan blir troligen dyrare än att förlänga bygget i 1,5 plan.

Gård & Torps förslag att bygga "ryggsäck" ansluter till en beprövad tradition. Men med denna lösning bidrar utbygget till att trädgården bakom huset ska fortsätta kännas som en "bakgård". Det tycker jag är lite synd.
Trevlig skiss, tack för den! Bra inspiration hursomhelst. Med ryggsäck, menar du då tillbyggnaden på baksidan? Den var mitt eget förslag, inte tidningsarkitektens. Och någon trädgård är det inte att tala om på baksidan, däremot berg och skog.
 
Redigerat:
Per_N skrev:
Kanske det. Men någon ny trappa blir det inte, inte heller någon förändring av den (förutom avsaknad av tvätt och bad) utmärkta planlösningen från 1904. Vi försöker vara rädda om vårt gamla hus, även om vi är i behov av viss varsam modernisering.
Visste är det en liten trevlig stuga. Gissar att stommen besår av stående timmer eller plank. Rent antikvariskt har du en "egnahemsplan" som avslöjar att kåken har den ålder som du nämner. Men är du alldeles säker på att trappan ingick i den ursprungliga planen? De flesta stugor fick sina loft inredda först senare. Åtminstone verandan är troligen tillkommen senare.

Med andra ord finns det redan ganska många "årsringar" i kåken, och du brister inte i pietet vare sig du väljer alternativ #9 eller #25.
 
Per_N skrev:
Trevlig skiss, tack för den! Bra inspiration hursomhelst. Med ryggsäck, menar du då tillbyggnaden på baksidan? Den var mitt eget förslag, inte tidningsarkitektens. Och någon trädgård är det inte att tala om på baksidan, däremot berg och skog.
Ja, det var utbygget på baksidan jag menade. Antikvarierna brukar kalla den lösningen "ryggsäck".

Och att du inte har någon "trädgård" på baksidan idag inser man lätt, eftersom den ligger så offside. Jag bara tipsar om att du har slumrande möjligheter. Har du berg i dagen bakom stugan? Hur nära ligger skogen? Hur långt är det till fastighetsgränsen? En god regel är att den bit av tomten som man upplever som den sämsta ofta blir trädgårdens pärla - bara man gör något åt den!
 
Per_N skrev:
Så man ska gå igenom badrummet för att komma till tvättstugan och grovingången?
Ja, precis. Det är inte heller en ultimat lösning, men eftersom man oftare "inte ska längre än till badrummet" så gör det i mina ögon mindre. Det hänger förstås på att man kan få till planlösningen i badrummet så att det funkar med två dörrar.
 
billy_baver skrev:
Visste är det en liten trevlig stuga. Gissar att stommen besår av stående timmer eller plank. Rent antikvariskt har du en "egnahemsplan" som avslöjar att kåken har den ålder som du nämner. Men är du alldeles säker på att trappan ingick i den ursprungliga planen? De flesta stugor fick sina loft inredda först senare. Åtminstone verandan är troligen tillkommen senare.

Med andra ord finns det redan ganska många "årsringar" i kåken, och du brister inte i pietet vare sig du väljer alternativ #9 eller #25.
Liggtimmer från ca 1880, flyttad till nuvarande plats 1904. Ett ursprungligt rum på vinden. Trappan är inte original, däremot placeringen, med skafferiet under. "Verandan" var tidigare en oisolerad glasveranda. Håller med dig om årsringarna, men jag vill hellre lägga till en ny än radera någon av de tidigare.
 
Tycker personligen att en liten ryggsäck på dagens badrum skulle passa bäst. Gärna med dörr ut eftersom detta brukar kunna saknas i byggnader av den ålder detta har.
funderar du på en utbyggnad i vinkel mittgång huskroppen blir proportionerna viktiga. En fingervisning är att inte låta utbyggnaden nå längre ut än vad sträckan mellan gamla kroppens knutar och nya kroppens anslutning mäter. Detta för att inte ge nya kroppen ett dominerande utryck och ändra känslan av husets riktning.
Av liknande anledning tycker jag personligen att man inte skall göra för breda utbyggnader, de ändrar karaktären så mycket.
kommer med intresse följa denna tråd!
 
Jag undrar hur liten tvättstugan som ni vill bygga till ska bli?Tycker den ser väldigt pyttig ut...Lever själv med en tvättstuga på 3kvm och det är inte det minsta roligt!!

Jag skulle absolut bygga ut bredvid köket för övrigt...det känns mest naturligt
 
Anders_Roslagen skrev:
Tycker personligen att en liten ryggsäck på dagens badrum skulle passa bäst. Gärna med dörr ut eftersom detta brukar kunna saknas i byggnader av den ålder detta har.
funderar du på en utbyggnad i vinkel mittgång huskroppen blir proportionerna viktiga. En fingervisning är att inte låta utbyggnaden nå längre ut än vad sträckan mellan gamla kroppens knutar och nya kroppens anslutning mäter. Detta för att inte ge nya kroppen ett dominerande utryck och ändra känslan av husets riktning.
Av liknande anledning tycker jag personligen att man inte skall göra för breda utbyggnader, de ändrar karaktären så mycket.
kommer med intresse följa denna tråd!
Kloka synpunkter. Vi är rädda om huset, och vill helst inte ändra det alls. Men man måste ju kunna leva i det också.
 
lillalillajag skrev:
Jag undrar hur liten tvättstugan som ni vill bygga till ska bli?Tycker den ser väldigt pyttig ut...Lever själv med en tvättstuga på 3kvm och det är inte det minsta roligt!!

Jag skulle absolut bygga ut bredvid köket för övrigt...det känns mest naturligt

Ja, det kanske inte blir några jätteytor. Men just nu är vi två vuxna och två barn som duschar och tvättar i ett gammalt skafferi under trappen... Omställningen får inte bli för stor, man vill ju inte få torgskräck :)
 
Per_N skrev:
Ja, det kanske inte blir några jätteytor. Men just nu är vi två vuxna och två barn som duschar och tvättar i ett gammalt skafferi under trappen... Omställningen får inte bli för stor, man vill ju inte få torgskräck :)
haha näe det vore ju illa förstås...Men risken för klaustrofobi är större ju större barnen blir...Vår tvättstuga är ett skämt, det blir som en djungel där inne och man kan inte vara där om man råkar ha tvättat två maskiner en dag....Med barn i huset så behövs det ju tvättas ganska ofta, och det måste blir inte mindre ju större dom blir..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.