Hej!

Det börjar bli paneldags för egen del och det är ytterligare en grej jag aldrig gjort.
Pappa pratade om att man kan köpa grundmålad panel -vad tror ni om det? Känns som att det vore ganska skönt tycker jag...

Om man köper grundmålad gissar jag att man gör en strykning med husfärgen (gult i mitt fall), sedan montera och sedan en strykning till. Stämmer det eller måste man göra något mer?
Är den grundmålning som de färdigmålade varianterna har något att hänga i granen eller är det dåligt gjort? Jag vill ju ogärna att färgen börjar flagna efter ett halvår, men att grundmåla allt på alla sidor och gavlar känns ganska omfattande.

De färdiggrundmålade verkar inte vara det på gavlarna -är inte det ett problem? Nog borde det väl i synnerhet vara ändträet som behöver skydd, eller?

Tack på förhand!
 
färdig grundade är ju lite mer än dubbelt dyrare dom finns i vitt, rött å mörkt tror jag... Det står sig bra över vintern sen behöver du nog måla dom ett varv nästa år sen om ca 3-5år igen sen 10-15 år beroende på färg val... ändträet kan du ju fläcka i när du spikar upp det om du måste skarav mm

Den här tiden på året hade jag valt färdig grundade med tanke på att utsidesmålandet börjar lida mot sitt slut tack vare regn och luftfuktighet...
(dom är målade på 3sidor)
 
Såg reklam för helt färdigmålad panel för ett tag sedan. Kommer inte ihåg var dock.
 
Nu är jag ju inte målare, men dagens färgsystem hänger väl ofta ihop, hela vägen från grundolja, grundfärg till ytfärg?
(Beckers har sitt, Nordsjö sitt, osv). Kan man vara säker på att den färdiggrundade panelen ens fungerar bra ihop med den ytfärg man tänkt välja?
 
b8q skrev:
Nu är jag ju inte målare, men dagens färgsystem hänger väl ofta ihop, hela vägen från grundolja, grundfärg till ytfärg?
(Beckers har sitt, Nordsjö sitt, osv). Kan man vara säker på att den färdiggrundade panelen ens fungerar bra ihop med den ytfärg man tänkt välja?
Hade denna diskussionen med ägare av en flugger butik här i stab som sa att det inte gäller någon garanti om man väljer färdiggrundat.
 
Som någon redan sagt så är det ju ändträt som är mest utsatt. och då i synnerhet nedsidan. Jag skulle rekommender att grunda själv. Då kan du med fördel låta panelen stå i en hink/burk grundolja (som är kompatibel med din grundfärg) och suga upp ordentligt innan grundmålningen.
 
Gabbe1 skrev:
Som någon redan sagt så är det ju ändträt som är mest utsatt. och då i synnerhet nedsidan. Jag skulle rekommender att grunda själv. Då kan du med fördel låta panelen stå i en hink/burk grundolja (som är kompatibel med din grundfärg) och suga upp ordentligt innan grundmålningen.
Så är man smart så sätter man panelen liggande.

Då kommer allt ändträ under knutar och fönsterfoder (y)


För att återgå till ämnet, så spikar man upp den grundmålade panelen och färdigstryker sedan två gånger på plats när tid och väder tillåter. Kan gärna sitta uppe bara grundmålat över en vinter.

Om man tänker måla innan uppsättning finns ju inget direkt skäl att köpa grundmålat.
Då kan man ju lika gärna grundmåla själv "på marken" också.

PS:
Gjorde en snabbkoll på 22x120 klädselbrädor hos en byggvaruhandlare.
De grundmålade brädorna kostar 40% mer.
 
b8q skrev:
Nu är jag ju inte målare, men dagens färgsystem hänger väl ofta ihop, hela vägen från grundolja, grundfärg till ytfärg?
(Beckers har sitt, Nordsjö sitt, osv). Kan man vara säker på att den färdiggrundade panelen ens fungerar bra ihop med den ytfärg man tänkt välja?
Hur många element hus kommer ogrundade idag? Har ingen betydelse om det är fabriks grundat någon garanti på färgen får du nog inte iallafall dom har nog tillräckligt med paragrafer och undantag för att slippa betala ut nått sånt (färgtillverkarna alltså) Använder man bara bra kvalite på färgen kan du nog blanda "grund" och "färdigfärg" hur som helst, samma skit i olika förpackningar!

Nä köp du färdiggrundat så hinner du kanske få färdigt till hösten kommer...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har du slängt upp panelen än? Jag har under året spikat upp ungefär en mil s.k Bergslagspanel. (and counting.)
Den går att köpa från bl.a. Karl Hedin i vit eller grå grund. Sen finns den mellanstruken i gul, röd, vit och grå.
Om du har färgkod på den färg du vill måla med sen är det bara att lämna den till din bygghandel så lär dom ha kontakt med någon firma som kan måla mellanstryka panelen i precis rätt kulör.

Det blir dyrare. Men det är rätt mycket roligare än att måla iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.