Hej.

Att hitta en bra och prisvärd ack. tank upplever jag lite som en djungel. Jag söker efter tips & rekommendationer på en ack. tank med följande egenskaper:

Isolerad
Skicktplåtar (kanske är standard idag?)
Minst 500 L
Solslinga (vi kommer troligen att sätta in solvärme på taket framöver)
Minst 1 el-patron för att stöd värma när vi inte är hemma alt. på sommaren (gärna uttag för 2)
Varmvattenberedare för hushåll. (tank eller slinga spelar ingen roll. Slinga är väl att föredra? legionella o allt det där)

Men nu kommer det till kruxet.. vi har inte 80 dörrar i huset utan snarare 72. Så yttermåtten får max vara 700 x 700 mm. Om isoleringen är avtagbar så kan den vara större. Dock fortfarande max 700 X 700.

Resningshöjden får max vara 1800 mm.

Vi kommer att ha en vattenmantlad kamin (12kW) som kommer att mata den med varmvatten under de kala perioderna.

Kostnad?
10-15 000 hoppas jag på.
 
husqvarna tanksvets fixar de efter dina önskemål
 
Plocka ut dörrkarmen så får du nog in en vanlig 750l ack, de är 750mm breda oisolerade och finns med allsköns utrustning.
 
Om det ändå vore så enkelt som att plocka ut dörrkarmen. Det är tyvärr även källartrappan som inte medger större mått.

huset är byggt på 60 talet. Tydligen var vi mycket smalare på den tiden.

Jag kan tillägga att jag har hittat en tank som passar från Euronom men den kostar 22 000:-
 
Redigerat:
Ajfan, Då var det värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.