Hej!
Funderar på att köpa en Fibaro HC2 och komplettera med olika sensorer för att bygga ett larm. Tänkte att man kunde mer användning av de olika sensorerna än larm om man bygger ett system med z-wave?.
-Det som slog mig är att om någon går in i proppskåpet och slår av huvudströmmen så dör hela larmet direkt eller? Då behövs en UPS?
-En fördel som som ett vanligt larm har är att den ringer upp på telefonen, hur funkar apparna till smartphones? Blir man ordentligt varnad?
-Var köper man billigast Fibaro HC2 och diverse tillbehör till z-wave?
-Har kikat på reläer som man stoppar bakom lysknappen /strömbrytaren, men hur gör man med vanliga eluttag? använder man samma reläer eller var hittar man dubbla uttag?

Tacksam för svar /Andreas
 
Tycker inte att det är ett bra alternativ. Bättre att skaffa ett dedikerat larm, och koppla detta till zwave systemet. Definitivt bättre, förmodligen billigare och enklare.
Zwave leverantörer har diskuterats i andra trådar - använd sök!
 
Kan du utveckla ditt svar? vad jag har förstått bygger en del larm på 868Mhz zigbee alt. z-wave. Vad är det som blir sämre?
 
zwave är ju inte ett larm per se, utan hemautomation. Dvs det följer inte några standarder, och har inte saker som larmuppringare batteribackup, osv inbyggt. Vill man ha enklare övervakning, så kan det funka med zwave men det blir rätt mycket fixande och trixande, och i slutändan blir inte lika säkert och garanterat dyrare.
Ett bättre larm har ju rätt mycket kod just för att hantera larmfunktionen - zwave komponenterna är ju just bara komponenter som lego, du måste själv göra jobbet (och ha kunskapen). Köper du ett larm så funkar det. Skittråkigt, men du kan istället koncentrera dig på snygga hemautomationslösningar (belysning, värme, fläktar osv osv).

Fördelen med att bygga l zwave är dock att man får leka med alla givare och kan göra fett komplicerade regler som kan styra belysning osv. (tex går man in genom garagedörren så tänds belysningen automatiskt, men om du går ut genom densamme dörr, så släcks lyset istället).
 
Säkrare: Både jag och nej...Köper jag ett trådlöst GSM-larm så kan jag störa ut det för några hundralappar, störa ut ethernet är ju svårare...Jag borde få larm då att alla däckare är utstörda och ana oråd, vilket jag inte får av gsm-larmet förän efteråt? Köper absolut resonemanget att det är mycket fixande och trixande, men det är ju det roliga :D
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
OK, men all radio är ju radio. Du kan förmodligen störa ut en zwave-givare ungefär lika enkelt som ett vanligt trådlöst larm, iaf om du inte vill dra spänning till alla deckare, för en zwave deckare kan inte göra detta bättre än en annan trådlös deckare; den skickar bara sin signal när tex rörelse detekteras, eller någon gång då och då, för att spara på batterier.

Det finns alltså inte någon möjlighet att fråga en batteridriven givare om den är med, eller dess status och förvänta sig att få ett svar direkt.Svaret kommer när den vaknar upp nästa gång.

Sedan kan man ju undra hur vanligt det är att någon tjyv pysslar med utstörning osv. Oftast är det väl en sten genom rutan in o hämta, och iväg.

Iom att du gillar fixande o trixande är det ju bara att köra igång, du kan ju börja med några få deckare osv. Dessa har man alltid behov av i ett zwave HA system ändå! :)
 
Syftade på att larmenheten som är uppkopplad på lan borde svara att larmdäckarna är utslagna och då larma mig, någon som inte GSM larmen kan göra då den vill skicka larmsignalen men inte kan (utstörd). Men hur som helst så är det antalet fellarm som jag vill ha ner och det är kanske som du säger att det helt enkelt inte funkar lika bra...
 
Äsch, vill ju inte vara den som stoppar! :) Bygg på vettja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.