Jag har en murad rökkanal som slutar en meter från golv, med ett hål utåt rummet, placerat i en hörna (se bild). Jag har en braskamn Nordspies Quadro som är av hörnmodell.
Kaminen går att bakansluta, eller toppansluta. Helst vill jag bakansluta för att slippa varma fula rör plus att kaminen skulle smälta in fint i rummet.

Problemet: Vilka krav finns på sotlucka och vilka alternativ finns för att lösa det. Om jag monterar enligt bilden, alternativ A, måste jag då ta upp ett nytt hål utåt rummet för sotningslucka? Blå respektive gul markerar två alternativ för detta. FInns det snygga sotningsluckor? Har inte hittat någon.

Alternativ B är toppanslutning. Räcker det då med en rörböj med sotningsllucka, eller måste jag mura in en sotningslucka iaf, i murstocken?

(Ursäkta två exemplar av skiss, lyckas inte ta bort den ena)
 
  • kaminsotning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kaminsotning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För det mesta går det att sota genom kaminen om den inte står alltför långt ifrån muren. Är locket över toppanslutningen lätt att ta bort är det enklast att stoppa in dammsugarslangen där. I så fall behövs bara sotlucka i vinkeln i B-fallet
 
Det var ungefär så jag tänkte. Hoppas sotarna tänker likadant, ska höra med dom i veckan.
Kaminen kommer att stå nära väggen, ca 5 cm, så det bör inte bli något problem att nå in i röret vi toppanslutningen, om kaminen är monterad via bakanslutningen.
kaminsotning.jpg
 
Det viktiga är ju att rökkanalen i hela sin sträckning skall kunna sotas och att det finns någonstans att ta ut sot och aska som lossnar .. Sotarn är ju ett fristående företag och inte myndighet , vill han inte göra jobba åt dig mot ersättning får du söka dig till annan sotare om det är möjlit på din ort .Ett alternativ är ju även att ansöka till kommun om att du får sota själv . Sotning måster ju dock ske enligt lag men det är inte fasställt att det skall vara en viss person eller ett visst sotningsdistrikt . Brandskyddskontroll är en annan sak där utförs brandskyddskontrollen på uppdrag av kommun och det är då myndighetsutövening men alltså är ej sotning myndighetsutövning
 
  • Gilla
Rickard0303
  • Laddar…
Bnicke skrev:
Kaminen kommer att stå nära väggen, ca 5 cm, så det bör inte bli något problem att nå in i röret vi toppanslutningen, om kaminen är monterad via bakanslutningen.
Är kaminen godkänd för att monteras så nära väggen? Sotaren skall besiktiga den färdiga installationen innan du får elda i den. Är då väggen av brännbart material och kaminen står för nära så blir det eldningsförbud.
Hör med sotaren om lämpliga mått och placering av ev. sotlucka så blir alla glada när det är dax för besiktning.
 
Nog får man elda med ständig tillsyn och dubbla brandsläckare före besiktning.
 
Avstånd till brännbar vägg är en intressant fråga. Det finns ingen lag, eller förordning som talar om avstånd i svensk lagstiftning utan lagen utgår ifrån att brännbart material inte får överstiga 85 grader.
Vad kamintillverkaren skriver saknar då egentligen mening annat än att det kan ses som en rekommendation och om man avviker från denna skall man ha torrt på fötterna.
Två kaminer som båda har yttemperaturen 85 grader på baksidan vid full effekt kan i ena fallet ha rekommendationen från tillverkaren att den ena skall stå min 10 cm från brännbart den andra tillverkaren kan ha angivit 30 cm. Faktum är att det egentligen räcker med 50 mm till brännbart för båda då ju inte ens ytan på kamin överskrider det som svensk lagstiftning anger.
Det är sedan inte sotaren som skall godkänna utan det är kommunen. Sotare äger inte rätt att utfärda eldningsförbud, men de kan rekommendera kommunen att inte lämna slutbesked efter installationen med då måste kommunen hänvisa till avslaget om lämnande av slutbesked och hänvisa till lag eller liknande .
Sotaren är när kommunen begär in uppgift att installationen följt kontrollplanen och svensk lag egentligen din konsult som du betalar för ett intyg som kommunen kan acceptera om de anser att sotaren har behörighet ( Det har ofta sotare som de senaste 5 åren jobbat med besiktningar. I alla fall har de dispens att betraktas som sakkunniga till slutet av 2012 sedan måste de vara certifierade vilket jag knappt tror att någon sotare är idag (Inte SAK certifierade enligt Boverket ).
Följer du inte rekommendationen från kamintillverkaren kan du begära en proveldning av sotaren och be honom att dokumentera resultatet, Vad han sedan anser har ingen betydelse utan det är det han skriver som t.ex.” proveldning är utförd med max effekt och temperaturmätning är utförd och bakomliggande brännbara vägg kom upp i max 60 grader” med det pappret kan du sedan lämna in om erhållande av slutbesked från kommun.
Olika eldstäder har olika yttemperaturer en plåtkamin med enkelvägg kan bli glödgad på baksidan en annan kamin har ett skal monterat runt sig och inte komma i närheten av 85 grader.
Om det visar sig att temperaturer kan överstiga 85 grader på brännbart kan strålningsskydd monteras Ett sådan skall monteras med en luftspalt så att det finns en ventilation bakom om de är av stål . Vissa brandskivor har certifierats så att det går att visa att om de har t.ex 200 grader på ena sidan så blir inte temperaturen på den andra mer än t.ex. 30 grader . Vet dock ej om det finns någon rättslig prövning av en sådan lösning för att tvinga en kommun att godkänna installation.
 
Erik_X skrev:
Nog får man elda med ständig tillsyn och dubbla brandsläckare före besiktning.
NEJ! Man får inte elda förrän man har fått slutbeskedet från kommunen. Sotaren ska fylla i lite papper, du ska också fylla i ena papperet, sedan ska dessa skickas in till kommunen som beslutar om du får ta eldstaden i bruk eller inte. Om eldstaden tas i bruk innan och det kommer till kommunens kännedom så blir det dryga böter, femsiffrigt belopp.
 
Det är kommunen som avgör om det skall behövas någon fristående som skall besiktiga innan kommunen lämnar slutbesked . Installation av eldstäder och skorstenar är en begränsad byggåtgärd som oftast får utföras under det som kallas egenkontroll. I samband med anmälan av byggåtgärd skall en kontrollplan lämnas av byggherren till kommunen . Kommunen lämnar efter att de godkänt kontrollplanen ett startbesked ibland anges det att kommunen vill att t.ex sotare lämnar ett intyg efter installation som visar att kontrollplanen följts.Ibland kan kommuner lämna slutbesked enbart på information från byggherren . T.ex kan foton styrka att lagen följts , foton som visar att avstång till brännbart i akttagits enligt tillverkares rekommendationer . det finns alltså inget i lagen som säger att sotare skall besiktiga , snarare är det så att det i Boverkets författningssamling framgår att det skall finnas särskilda skäl för att en sotare skall anses behörig att utföra en besiktning då han ej uppfyller den behörighet som Boverket ställer eller som för den delen ställs inom övriga EU .

Det är intressant att Demmpa skriver att det kan bli femsiffirga belopp i böter om en bygghrre eldar i sin eldstad innan han har fått slutbesked . Jag är bekant med mång tusen installationer och har inte stött på något sådant fall,, men skulle gärna vilja få reda på om sådana belopp dömts ut i något rättsfall. Det kan ju annars inte dömmas ut sådana belopp i en rättsstat !

Man skall ha klart för sig att sotare eller andra "besiktningsmän" helt saknar ansvar om något händer , även kommun saknar ansvar och det är Du som byggherre som står kvar med detta vid eventuell skada .
Beakta även inlkedningen på Plan och Bygglagen och vad den syftar till
"med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer.

Sotare och kommuner skall alltså inte ses som några poliser . Sotaren skall vara din goda vän med råd och kommunen skall se till att du följer lagen . Till slut skall ju sedan kommunen beakta plan och bygglagen och alltså värna om den enskilda människans frihet , alltså din frihet. Staten och kommunen är till för dig och inte tvärtom . Självklart är det inte kommunens uppgift att försvåra för den som bygger , men tyvärr förstår inte alla tjänstemän detta och alla sotare har inte heller förstått vad deras egentliga uppgift och deras komptens kan då och då ifrågasättas . Jag har dock funnit att de så som är internutbildade och är SSR godkända dvs godkända enligt Skorstensfejarmästarnas Riksförbund håller en hög klass.
 
HansFrisk skrev:
Det är intressant att Demmpa skriver att det kan bli femsiffirga belopp i böter om en bygghrre eldar i sin eldstad innan han har fått slutbesked . Jag är bekant med mång tusen installationer och har inte stött på något sådant fall,, men skulle gärna vilja få reda på om sådana belopp dömts ut i något rättsfall. Det kan ju annars inte dömmas ut sådana belopp i en rättsstat !
Vi installerade ny eldstad för ett år sedan, både vi och sotaren missade att vi skulle fylla i ett papper som sedan skulle in till kommunen, sotaren lämnade in sina papper. Kommunen ringde oss och efterlyste papperet och sa även att om vi började använda eldstaden innan slutbeskedet var överlämnat så skulle vi få böter med ett femsiffrigt belopp, som dom är tvungna att utfärda pga nya PBLen.
 
Ja det är sorgligt att en kommun skall utrycka sig på det sättet det är
ju inte direkt att stödja kommuninnevånarna utan att försöka visa
maktfullkomlighet .
Det vi talar om är icke lovpliktiga men anmälningspliktiga byggnadsåtgärder
och redan här finns det stora skillander i vilken påföljd som kan uppstå . Har
jag byggt ett hus som inte överstämmer med det jag lämnat in uppgifter om till
byggnadsnämnden och fått startbesked för och att detta hus kanske hindrar utsikt
för grannen, eller hindrar andra att utnyttja t.ex officialservitut så måste det
naturligtvis finnas rejäla påföljder om inte rättelse sker .

Stöd för att föra talan mot byggherren har kommunen genom texten i Plan och
bygglagen " Ett byggnadsverk får inte tas i bruk i de delar som omfattas av ett
startbesked för byggåtgärder förrän byggnadsnämnden har gett ett slutbesked, om
nämnden inte beslutar annat.

Vad som nu kan hända beror på arten av byggåtgärd .

Kommer kommunen sedan att stödja sig på

[h=4]Åtgärdsförelägganden[/h]
19 § Om en byggherre, ägare,
nyttjanderättshavare, väghållare, kontrollansvarig, sakkunnig eller huvudman för
en allmän plats låter bli att vidta en åtgärd och därigenom bryter mot en
skyldighet enligt denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats
med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga denne att inom en viss tid
vidta åtgärden (åtgärdsföreläggande).

I så fall kommer ju kommunen att först komma ut med ett föreläggande om
ansökan av slutbesked . Jag förutsätter att startbesked erhållits och att
åtgärden utförts enligt kontrollplan . När man erlägger ett föreläggande från en
myndighet ja då skall man följa detta naturligtvis , men något vite dimper det
inte ner utan vidare på 5 siffirga belopp för att du missat att lämna in om
slutbesked om installation av eldstad!

Det finns oerhört många som utför byggåtgärder som i efterhand får söka lov
eller göra anmälan om åtgärden , kanske får man föreläggande om att återställa
och t.ex riva och då är det bara att överväga att göra det eller överklaga om
man anser sig ha fog för det . Chanserna att "vinna" lär nog vara låga .

Eller är är det byggsanktionsavgifter som Byggnadsnämnden menar kommer att tillämpas dvs som det står om i kapitel 11 Där man ju kan läsa om detta.

T.ex finns det uppgifter om när byggsanktionsavgift inte tas ut
I pragaraf 58 framgår " Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en
byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra
sig.
En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den
som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år
efter överträdelsen.

Jag har aldrig hört talas om att någon drabbats av byggsanktionsavgifter
för att de inte lämnat in uppgifter om slutbesked för en icke lovpliktig åtgärd och efter att startbesked erhållits
Någon som känner till att så skett ?. Jag har sökt efter rättsfall men ej funnit det . Några 5 siffriga belopp är det inte heller frågan om om man bara genomför det myndigheten sedan ber en
om efter att förhållandet är känt .

Hot kan ju förekomma från en tjänsteman , då känner man att man har något att bestämma om . Det fanns en parkeringsvakt på 80 talet i Stockholm som satte parkeringsböter på sin fritid för sitt stor nöje skull så alla typer finns , men hjälp till att ifrågasätta kommuner och deras beslut och begär allt skriftligt och acceptera inte muntlig information den saknar i verkligheten rättsverkan.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.