Hej, efter en överlåtelsebesiktning påpekade besiktningsmannen att balkongen (lite större) behöver repareras. Den börjar bli lite av en risk då det finns sprickor i betongplattan vid infästningar till betongpelare. Balkongen är förmodligen från -45 och allmänt sliten, behöver förstärkas.

Innan besiktningen såg man ju att den va rätt sliten, men förväntade mig inte att det va så viktigt att fixa detta direkt eller att livslängden var helt slut.

- Vad kan detta arbete tänkas kosta om man anställer någon på ett ungefär?
- Är det rimligt att man kan pruta på huspriset i och med att besiktningsmannen bedömde detta som en större riskfaktor och viktigare fixa direkt än vad man hade förväntat sig innan budgivningen? Vilken summa / del av reparationspriset är då rimligt att pruta?

tack för svar!
 
Att pruta för att en 67 år gammal balkong börjar bli sliten tycker jag inte känns ok, det är sånt man får räkna med.
 
harry73
Om det finns risk at balkongen rasar och om reparationen är kostsam eller kan bli kostsam (om ni hittar andrafel under arbetet) tycker jag att ni ska dra er ur köpet.
Som lekman behöver man inte se skillnaden mellan en sliten yta som böver spacklas eller målas och en betongkonstruktion som hålle på att rasa. Det är därför ni utförde en besiktning, och då får man agera efter den.

Om det är mindre åtgärder för att undvika att det blir rasrisk någon gång i tiden, behöver ni inte dra er ut köpet, men kan det fortfarande pruta. Det här är husets konstruktion, så det är viktig. Och om ni inte köpte huset som renoverings eller rivningsobjekt kan man förvänta sig att konstruktionen är ok
 
IMG_6961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkong; gissningsvis 14 m2

Tackar, skulle inte säga att den håller på att rasa utifrån det jag hört. Men huset kräver en hel del renovering i allmänhet. Sprickan i balkongen är alltså uppkommen utifrån en spricka i betongplattan som skedde när villan byggdes, vilket medfört vissa defekter på förhand (som inte verkar ha försämrats med åren).

Jag tycker det svåra är gissa på ett ungefär kostnaden för denna reparation?
 
Helt ärligt, med vattnet inpå sådär ska du verkligen ha kvar den betongbalkongen alls. Utan att alls veta prioriteringarna för renoveringar som komma skall hade jag bara stöttat upp den med en regel samt en stolpe under så länge. Du kan kosta på en byggmax 90 x 90 limträ som håller bra.
 
Angående vattnet så ser jag att bilden kan verka jäkligt lurande, det är en schaktad sluttning på tomten, från balkongen = 2,5m gräs -> trappa med några meters fallhöjd efter sedan en brygga.
Så 2,5m till vattnet är cirkus 15m egentligen.
 
Som sagt, skulle nog fimpa balkongen helt i alla fall till slut, schysst trädäck istället när tid finns. Dvs tillfällig reparation ala extra stolpe.
 
Vi hade en liknande pjäs på huset som jag bilade bort på 2:a våningen (numera fransk). När vi bilat färdigt kunde vi konstatera att den inte hade ramlat ner av en vindpust iaf!

Men jag håller med föregående inlägg, säkra nu, riv vid lämpligt tillfälle och bygg er en snygg altan när det passar er. Jag tycker inte att det finns prutmån pga detta, då den ser inte helt fräsch ut och ni med all säkerhet hade fixat den iaf!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.