Hej!

Jag håller på med en utbyggnad av stugan med tillhörande inkoppling av vatten och avlopp. Nedgrävt är en 110mm's avloppsledning som jag sen via ett grenrör tar in köksavloppet samt fortsätter upp till wc och strax före den ytterligare ett grenrör som går vidare till handfat samt därefter två golvbrunnar, en för duschen och en för en tvättmaskinen.

Phu, var det rätt kopplat eller har jag gjort bort mig?

Kan jag koppla golvbrunnarna i serie eller måste varje golvbrunn ha en egen anslutning till 110mm's stammen? (Finns det såna golvbrunnar?)

Avluftningen slutligen, är det ok att sätta den i anslutning till WC'n (alltså antingen före eller så efter på den stamen) eller måste den sitta sist?

Kändes otydligt, hoppas det går att förstå hur det var tänkt...

/Lasse

:eek:
 
Vanliga golvbrunnar är inga problem att seriekoppla, sätt en T-koppling under den ena (om utloppet sitter i botten) och dra sedan vidare till den andra.
Ett annat alternativ kan vara att koppla en spygatt på en golvbrunn med extra ingång, men det brukar vara rätt klena anslutningar (typ 32 eller 40mm) på dessa extra ingångar.
 
Det är bättre att sätta Y-rör istället för T-rör. I Y-rör blir det mjukare böj och man minskar risken för backflöde till det andra inloppet.

Det går sätta Y-rör oberoende om utloppet från golvbrunen är på sidan eller i botten.

Golvbrunen för tvättmaskinen kan vara en spygatt.
 
Redigerat:
Ok, tack för svaren!

Så till några frågor till;-)

Kan jag låta avloppsröret (110'an) gå en bit i luften eller är det korkat på riktigt? Avloppet delar sig nämligen och badrummet behöver en par meters rör som jag antingen då kan borra genom ett större antal golvreglar eller låta en par meter av markavloppet som sagt gå i luften en bit.

Avluftningen till sist, måste den vara sist?

/Lasse
 
Undvik 90 böjar och T i avlopp överhuvudtaget. Liggande får man inte ha det dessutom.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar med att avloppet går i luften? Kan du göra en enkel ritning i paint eller något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.