Hej.

Har ingen "aktiv" ventilation i dagsläget, tidigare sköttes frånluften av självdrag via uppvärmd skorstensstock.
Jag har två våtrum som är sammanbundna med samma ventilationskanal som via kallvind går oisolerad in i skorstenen.

Nu är hur jag på bästa sätt ska sköta ventileringen av dessa utrymmen.
1. Kanalfläkt på befintligt spirorör.
2. Nya vägggenomföringar och vanlig paxfläkt, en i varje våtrum.

Jag lutar åt alternativ 1. Men då uppstår vissa frågor, nämligen;

a) Jag antar att jag behöver isolera spiroröret på kallvinden (~6 meter), för att undvika kondens i röret.
b) Vilken kanalfläkt väljer jag? Hur räknar man? På hela husets volym eller endast våtrummens.
c) Ska man ha någon form av fuktstyrning på fläkten och kan man i så fall ha dubbla sensorer. Eller ställer man bara in ett okej varvtal, tidsstyrt?

Något annat jag missar?

Tack på förhand.
 
Alternativ 1 ger en snyggare och tystare lösning.
Alternativ 2 kan vara enklare att installera beroende på hur det ser ut.

a) Ja röret skall isoleras. Minst 50 mm lösull, nät- eller lamellmatta. Skall du montera själv är nog nätmatta det enklaste, lamellmatta är lite billigare.
b) En som är så tyst som möjligt. Du kommer säkert att behöva ljuddämpare mellan fläkten och badrummen också. 15 l/s i varje badrum. Lägg på 1l/s för varje m2 över 5m2 om det är stora rum.
c) Låt den gå hela tiden men sätt dit en regulator så du kan ställa varvtalet för injusteringens skull.

Glöm inte att se till att det är en springa över eller under dörren in till rummen.
 
b) Man räknar på den volym som skall ventileras via våtrummen. d v s skall du ventilera hel huset via våtrummen så räkna flödesbehov för hela huset. Har du självdrag men som du anser otillräckligt, så kan du dra av med uppskattat självdrag.

Alla boutrymmen skall byta luft 2 ggr/time, våtutrymmen mer som sagts. Det senare åstadkommes "gratis" genom att ventilera huset via våtutrymmen (tänk dock på ökad ljudnivå vid ökat flöde). Överluft mellan våtutrymmen och alla rum krävs.
 
Redigerat:
Nja omsättningen enligt byggnormen är 0,5 luftomsätting/timme om jag inte mins fel.
 
Tack Fredrik du har rätt!

Jag vände på siffrorna. På 2 timmar skall all luft bytas skulle jag skrivit.
 
Menar ni att fläkten ska gå konstant med 15 liter / min räknat endast för badrummet? Det ger ju över 50 kubikmeter per timme! Väldigt högt i tak i det badrummet.
 
Matte_Nörden skrev:
Menar ni att fläkten ska gå konstant med 15 liter / min räknat endast för badrummet? Det ger ju över 50 kubikmeter per timme! Väldigt högt i tak i det badrummet.
Du menar 15 l/s. Ja 50 kbm /timme. Enligt byggnormen skall det vara min 10 l/s i våtrum. Jämförelsevis motsvarar det ventilationskravet på 40 kvm boyta.
 
Eller 15 l/s om det inte går att öppna fönstret ;-)

Det är ofta frånluftsflödena i våtrumm och köks som blir dimensionerande för hela huset, i alla fall i mindre hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.