Har nyss köpt hus med bergvärme, ett gammalt underdimensionerat system.

Skitsamma, frågan är hur denna kulventil skall stå? Förra ägaren verkade osäker själv så kan ej fråga honom. Han sa bara att den skulle stå lite öppen.

Det är alltså en ventil som blöder över från tillopp till returen från radiatorerna om den öppnas. Verkar dumt iom att man vill ha så kall retur som möjligt.

uploadfromtaptalk1347261265694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att du har en extern cp och termostater på elementen. Om du ser till att alla termostater är öppna hela tiden så kan du stänga ventilen för bästa drift annars får du se till att den externa cp snurrar fortare än den interna i vp så inte vattnet vp just värmt går igenom bypassen till vp direkt utan att ha värmt huset.
 
Alla termostater är öppna, om inte nån kärvat fast. Extern cp sitter det men vet ej om den flödar mer än interna.

Men om kulventilen är stängd och växelventilen också stängd, så kan ju aldrig vattnet cirkulera genom radiatorsystemet? Alltså all tid vp inte går kommer cp pumpa mot stängd växelventil?
 
D
Växelventilen står väl mot radiatorsystemet all tid förutom då den går för stt producera varmvatten. Har du en extern cirkulationspump så kommer den att pumpa mot stängt flöde när värmepumpen producerar varmvatten, om du stänger bypassen.

Bypassen är där för att vattnet i radiatorsystemet alltid skall cirkulera med den externa cirkulationspumpen dom dkall ha ett högre flöde än den interna cirkulationspumpen i vpn. Den interna cpn i sin tur tar bara in radiatorvatten för att känna av temperaturen och när vpn är igång pumpa ut det varma vattnet i systemet.
 
Ja de är nog sant som du säger att ventilen är öppen mot radiatorerna hela tiden utom när vp värmer tanken.

Men hur ska då denna ventil stå för bästa effekt? Jag vill helst ha den helt stängd, om inte, hur mycket öppen? Antar att den inte skall vara helt öppen.
 
Jag skulle ha den helt stängd och stänga av den externa cp och låta den interna gå hela tiden så brukar det köras numera om man inte har tank.
 
Ja den interna går ju bara tillsammans med vp i nuläget. Du menar att brygga denna så den går konstant och bryta den externa helt? Kan man bara göra så utan vidare?
 
Vet inte om du behöver brygga den interna på en del vp ställer man hur vp ska gå i styren och sen bryter du strömmen till den externa den stoppar inte flödet märkbart om den står still. Den enda nackdelen blir att styren inte känner framledningstempen eller kanske returen om det är en ivt som brukade styra på returen tidigare när den bereder vv men så är det på de flesta nyare vp och det är inget problem den korta tiden.
 
På min gamla häck kan man inte få interna cp att gå kontinuerligt vad jag vet. Står inget om det i manualen heller. Kb pumpen går att flytta ett stift på ett kretskort för att få den att gå för att underlätta påfyllning av brine om det varit tomt.

Som det är nu med bypassventilen helt öppen verkar det inte smita förbi varmt vatten till returen om man mäter temp. Snarare ett svagt flöde åt andra hållet.
Den blandar alltså in returvatten genom bypassen och ut på raddkretsen igen. Skiljer ett par grader mätt under och över bypassens t-kors på tilloppssidan.
 
Då är det ju bara att köra vidare så.
 
Ja jag tänkte det. Men varför har ägaren innan haft ventilen nästan stängd? Vad kan anledningen ha varit?
 
Vet inte säkert men det bör bli högre framledning när inte framledningen späds lika mycket med returen.
 
Vad tusan händer med returen då? Varmare eller kallare?
 
Den blir ju lika i börja men sen vattnet snurrat ett varv i huset kommer den bli högre eftersom framledningen höjs men flödet över radiatorerna kanske blir högre när båda cp går eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.