En fundering om skjutdörrarna. Du har ett stort parti dubbelskjutdörrar och jämte dem en till skjutdörr som om jag läser rätt skjuts in mot varandra. Kommer utrymmet i väggen att räcka till för bägge? De tar ju rätt stor plats även inne i väggen, om man väljer den modellen.
 
Parskjutdörrarna ska inte gå längre än där fönsterpartiet slutar, dvs där pilen slutar. Så skjutdörren till lekrummet ska få plats.
 
Vi ska bygga ett 1,5-planshus med vidbyggt garage. Jag har inte hört något om att det ska vara en sluss, även om vårt hus av en slump kan tyckas ha något åt det hållet. "Det enda" kravet som vi noterat är att väggen mellan huskropp och garage, inklusive dörr, ska vara brandklassat enligt EI 30. Detta gjorde valet av dörr mellan dessa utrymmen enkelt; Trivselhus erbjöd en enda dörr med denna klassning så det var inget att orda om...

Vår planlösning:
http://nummeriv.blogspot.se/2012/08/godkanda-huvudritningar.html
 
Mikael_L
Dumt att ha VVB och VP så långt bort som möjligt, det tar mååååånga sekunder extra att spola fram varmt vatten.
Jag är själv redan irriterad över tiden det tar innan jag får varmt i kökskranen, som har ca 12 meter rör.

Men annars börjar det faktiskt bli lite fason på det hela, med detta senaste förslag.
Vi prioriterar alla olika, så jag ska inte ha synpunkter på sånt som antagligen bara har med det att göra. (t.ex. antal sovrum vs total boyta.)
Jag ska kolla lite mer bara.
Säkert går det att finputsa också, men som sagt, så börjar det se vettigt ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Jag tycker planlösningen i stort är intressant med bra features men det är ffa två saker jag skulle se närmare på.

Det ena är utrymmet runt master bedroom. Kanske jag lurar mig på färgerna på ritningen men jag får lite intrycket att det ligger bland "biutrymmena". Det skulle inte heller funka för oss med småbarn att ha barnens rum så långt från vårt. Men era barn kanske är större.

Det andra är väggen till vänster där dörr till biorum etc finns. Här känns det inte klockrent. Dels tror jag också att man snabbt ledsnar på att klampa igenom grusiga ytterskor för att komma in till bion. Sen tror jag också att man har mycket nytta av en toa nära ytterdörren om man kan få dit den ( i st f förrådet du ritat in). Kanske kan dessa ytor kastas om på något klurigt sätt?

Bara synpunkter - när allt kommer omkring bygger ni för era behov och önskemål ...:)

Det blir spännande att följa detta ...
 
Jo, jag har idag ett hus perfekt för småbarnsfamiljen, men om ett par år ser jag gärna att vi får separat avdelningar för föräldrarna och barnen.

Dörren till biorummet är inte optimal, kom gärna med förslag här. Ett alt. är att gå genom förrådet med "hemlig" dörr men jag vet inte. Jag har skjutit fram den lite så den inte står direkt i entrén iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.