Har börjat öka bruksvärdet på framsidan genom att ÄNTLIGENbörjat få klart altanen!

Några bilder på konstruktionsfasen.
bild-14.jpg
bild-15.jpg

Sedan en bild på svågern med gipsad hand på däcket, borren nöp när han borrade i berget för stolpskorna och slag/borrmaskinen snurrade runt sin axel och han bröt ett ben ovanpå handen....
bild-16.jpg
 
Helt rätt där på andra bilden, 5-6 brädor räcker för att kunna börja använda den! Vi satt på varsin pall med en tredje lite rejälare pall som bord och drack kaffe när vi satt 4 trall :)

Några timmar senare gick alla möblerna på.
 
Jag tror "vita huset" menar att ni blev glada för en dörr från slutet av 1800-talet, men renoverar (gipsar) hela kåken som om det vore en modern lägenhet. 1909 är årtalet som skrivs i fastighetsregistret på alla hus som är äldre än systemet (infördes 1909), dörren och en del detaljer tyder på att det är lite lite äldre än så, kanske 10-20 år

Det var verkligen intressant att få veta, eftersom mitt hus också "är från" 1909. Då kanske det är äldre än så?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Precis, likabra att använda grillen så fort den får plats :)

Huset är jag ganska säker att den är från 1909, kanske något år äldre, har kopior på alla pantbrev och att det var föräldrarna till han vars dödsbo vi köpte huset av.
Men idag är det inte ovanligt att man använder begagnade grejor även i nya byggen.
 
Kommit en bit till på vägen, stommen är 99% klar, ska skruva mer trall i morgon
bild-18.jpg
bild-19.jpg
 
Då var trädäcket klart!!!
blev 60-61m2 :)

bild-31.jpg

Ramade in altanen med 2 brädor runt hela altanen så några ändträ ligger blottade samt oljat alla ändor.
Ska olja allt med olja med pigment i för att få den ljusbrun.
bild-30.jpg
bild-28.jpg

Första koppen på "färdiga altanen
bild-29.jpg
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Fötterna på bordet är belöningen för gott arbete!
 
Hej! Intressant att följa ert projekt då vi nyligen börjat med ett liknande. Det jag är nyfiken på är hur blev det med vedspisen. Vi har lika mur och liknande spis på gång så det skulle vara kul med ett foto. Går det att ordna :rolleyes:
 
har haft för mycket att göra för att komma i mål med vedspisen, men den står högt på att göra listan.

har bytt oljepannan som var från 60/70 talet mot en från 2000-talet (en polare som bytte till bergvärme och då blev denna över). hoppas att den drar ner förbrukningen :)

kommer även tvätta av väggar och tak och måla vitt för att få det lite ljusare och frächare där nere i källaren.

bakom pannan till vänster så kommer centraldamsugaren att placeras (stått i källaren i över 1 år och väntat på att jag skulle få ändan ur och montera in nya pannan...)


gamla pannan (dock utan skyddsplåtar och kringutrustning) bortflyttad.
296500_10151210410026241_748548766_n.jpg

pannan borta och bara rökröret kvar (som fick svetsas om för att passa nya rökröret)
551874_10151210410651241_1065812773_n.jpg

bara rördragning och elen kvar att koppla...
558226_10151210727686241_50597954_n.jpg

nya pannan installerad och driftsatt (lite kabelklammning och kringfix kvar, men den fungerar)
199664_10151211475836241_304412702_n.jpg
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Nu när mörkret börjar komma så passade jag på att provbeställa 2 LED strålkastare à 10W st, får se vad de duger till (var så billiga att man kan chansa :) )

bild_zps889ab301.png
 
då har jag pillat lite med huset i helgen och fått klart fasadbelysningen (3W LED spottar ala kina import, ca 30:-/st inkl frakt)

bild-32.jpg
bild-33.jpg
bild-34.jpg
 
Sommaren känns ganska avlägsen...
satte upp lite belysning ute igår


bild-35.jpg

har även renoverat vedspisen och ska börja mura in den i veckan (när dottern inte ha feber längre)
 
Redigerat:
Hur blev de där 10W led-strålkastarna? Någon bild? Funderar på 50W till pulkabacken i samfälligheten.
 
har inte monterat upp dem ännu, men tog ut skarvsladd och var ute och lös på lite träd :)
men 50W till pulkabacken låter vettigt (tänkte göra samma själv i vår pulkabacke)
 
Nu säljer de 50w på kjell.com för en tusenlapp. 30w för hälften. Skall bara få tag på en elpulare som kan koppla in dem på befintliga lysstolpar.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.