Min sambo och jag funderar på att lägga ett bud på ett gammal hus från 1948, 1-plan med källare. Huset är "fräscht" men det är bara gammalt. Säljaren har bott där sedan 1948 och nu gått bort. Elcentral är relativt ny men mycket annat behöver renoveras, ungefär hela huset mer eller mindre. Detta kommer bli en resa men planen är att vi skall försöka ta en sak i taget..

Jag har alltid haft mentaliteten att jag vill kunna allt innan jag har fått chansen att lära mig något. SÅ jag undrar lite hur det är med gamla hus? Ny elcentral men måste all el dras om? Hur är det med vattenledningar etc? Grund och utsida är stabil, visst fönster behövs bytas någon gång framöver, men de är hela och täta.

Detta blir vårt första hus och både min sambo och jag är ganska duktiga på att greja så planen är att göra så mycket som möjligt själva samt med kunniga vänner.

Vad skall man tänka på? Det är en djungel för oss noviser..

Tacksam för hjälp!
 
Går det att få reda på vad den hädangångne husägaren hade för diftskostnader (uppvärmning tex)
Vad är det för uppvärmning idag (olja ,ved ,el) Saker som kanske måste uppgraderas /bytas
Vad är det för isolerings standard , 10 cm träspån på vinden kanske

Ett hus kan vara billigt att köpa men dyrt att bo i med skenande olje/elräkningar

Ett gammalt hus går också att renovera (tillägisolera ,byta uppvärmning):rolleyes:
 
Ja, driftskostnaden ligger på ca 30000/år. Det finns vattenburen värme samt en pelletspanna som uppvärmning.
Sambon kröp runt och hade sig och isoleringen i huset är relativt bra (för att vara ett gammalt hus).

Jag är mest osäker på vattenledningar och elledningar? Någon som har kunskap om detta? Såvitt jag vet är inget bytt sedan -48...
 
Om el ,vatten /avlopp är från -48 behöver den definitivt bytas:eek:
Isoleringen på tex elledningarna har/håller på att vittra sönder ,vatten rör som är rostiga och pajar porslin och diskmaskin m.m .Stopp gjutjärns rör/läckor
 
Du får nog räkna med att byta all VVS (vattenrör och avlopp), men om ni ändå skall renovera kök och badrum brukar det inte vara några konstigheter.

Samma gäller antagligen elen, ni behöver dra om allt. Men det är inget jättejobb att dra i nya trådar och byta uttag och brytare. Om ni däremot vill utöka med mer uttag mm så kan det vara ganska mycket jobb med att spåra väggar mm.

Om det behöver grävas för nya rör i trädgården kan det kosta en slant om det är trixigt förutsättningar. Är det bara ett dike i gräsmattan är det inga större kostnader...
 
Vår tanke är att all VVS samt el skall bytas.. Vad skulle något sådant gå på?
 
Räkna med att åtminstone avloppsledningarna (troligen gjutjärn) sjunger på sista versen och bör bytas. Vatten- och värmeledningar kan dock ha många år kvar.
När det gäller el så är det inte ovanligt att så gamla ledningar funkar OK så länge man inte petar i dem, men börjar man dra och bända i sladdarna så finns risk att det isolerande höljet spricker. Troligen vill ni ändå göra om en hel del som har med elen att göra (fler jordade uttag, golvvärme i badrummet, spottar i taket eller nåt) så om jag var ni skulle jag nog räkna med att byta elen helt.

Du säger att huset har källare, upplevs den som fuktig? Isåfall kan säkert dräneringen behövas göras om,
 
Okej!

Källaren är helt torr.. Det var det första vi kikade på! Kikade överallt på insidan samt utsidan. Så det klarar sig bra för stunden.. Planen är väl i så fall att köra "övervåningen" först och sedan fokusera på att renovera källaren.. Huset är i stort renoveringsbehov så allt kommer behöver bytas men det får tas i etapper så vi slipper arga snickarn på besök... :)
 
Om centralen är relativt ny så är troligen inte ledningarna i huset sååå gamla. Om man har trådar från 40 talet så går det nästan inte att röra dem utan att isoleringen förintas. Och det skulle inte ha gått att byta centralen.

Så antingen har man bytt mycket samtidigt med centralbytet, eller så är ldningarna troligen bytta någon gång i modern tid.

El ledningar är numera PVC isolerade, och det började man med såvitt jag vet på 50 talet. De ledningarna är oftast ganska OK, även om de är från 50 talet.
 
Att tänka på är att renovera ett gammalt hus är mycket dyrare än att bygga ett nytt. Så tro ej att ni kan spara pengar på att köpa ett gammalt hus. Det går ej heller att få i nyskick. Om man nu skulle vilja det... Det tar också extremt mycket tid. Men ni verkar ha rätt inställning. Ta det viktigaste först, och en sak i taget.
 
hempularen skrev:
El ledningar är numera PVC isolerade, och det började man med såvitt jag vet på 50 talet. De ledningarna är oftast ganska OK, även om de är från 50 talet.
Mitt hus från -57 har sådana ledningar och elektrikers bedömning är att de inte behöver bytas. Kanske har ni samma tur? Öppna och titta.

Det finns heller inget skäl att byta en fungerande elcentral med porslingssäkringar. Jordfelsbrytare kan man koppla in ändå om inte det redan finns.
 
Frågan är ju säkert om planlösning och läge etc är det ni vill. Har ni tid och ork att renovera själva och framförallt att ni tycker att det är lite roligt också. Inte bra om det bara blir en pina. Jag håller själv på att renovera ett hus från -44 och vi skaffade det framförallt för läge och för att vi tycker att äldre hus har en annan charm än nybyggda. Att få ett nytt hus att se 70 år gammalt ut är säkerligen lika svårt som att få ett gammalt hus att se nytt ut.

Vi har än så länge dränerat, bytt vattenledningar och en större del av elen, men vi tar det successivt rum för rum, vi försöker max ha ett par rum "igång" i taget, annars är det lätt hänt att det spårar ur och att man inte har någon oas nånstans. Hellre några rum i gammal standard som är hela och rena än ett totalt kaos kan man ju lätt sammanfatta det med.

Som tidigare nämnts så kommer ni säkert att sakna uttag i huset, i vårt hus var det i stort sett bara ett eluttag per rum och i vissa fall inga alls så planera renoveringen noga och tänk igenom alla steg vartefter ni går framåt.

Viktigast är att ni gillar huset från början och att man har en kalkyl som håller. Räkna på vad allt kostar och dubbla det så brukar ni komma nära och det slår sällan fel, dessvärre.
 
Ja, vi älskar huset och det är på grund av läget och omgivning som vi valt det. Inte för att vi har tänkt oss göra ett kap. För pengar kommer gå åt. Det vet vi!

Vad har ni andra lagt ner i renoveringskostnader?
 
Det är ju väldigt svårt att jämföra. Jag har gjort allt förarbete själv, och vissa grejor blev förvånansvärt billiga, och andra dyra som attan..... Lite exempel (hus i totalt renoveringsbehov, 100m2 byggt 1907, inga skador utan bara gammalt och omodernt). Gjorde de största renoveringarna år 1 (2003), har hållit på med trädgård, småfix och två utbyggnader sen dess

Ny elcentral (2st) ny el i hela huset. Ca 35.000 (tyckte jag var billigt)
VVS och förändringar i värmesystemet, ca 50.000
Byggmaterial för ombyggnataioner och ytskikt, skulle gissa på 2-300.000
Fixa skorsten och vedkamin, 60.000
Markarbeten för att byta avloppstam i oländig terräng, 80.000
Utbyggnad 2x12m2, 200.000
 
I mitt hus från -43 har jag väl plöjt ner ca 320 000 kr hittills, fördelat på (ungefär)
- Omdränering och isolering (pordrän) av källaren: 40 000:-
- Gräva ur halva källaren, byta avloppsstam, gjuta igen med nytt isolerat golv med golvvärme och klinker: 45 000:-
- Byta avlopp hela vägen till gatan (ca 20 m): 25 000:-
- Bygga nytt helkaklat badrum 6 kvm : 65 000:-
- Utbyggnad ny entre + förråd (2x7 kvm): 50 000:-
- Diverse elektrikerjobb (ny elcentral med jfb, elgolvvärme i badrum, spottar i badrum etc): 30 000:-
- Byte av fasad, tilläggsisolering, 3 nya fönster och altandörr: Hittills ca 50 000, blir nog 15-20 000 till

Jag har haft tur och fått bra pris med grävning (har en bekant med grävmaskin), och gör annars i princip allt själv utom el och mer avancerad VVS (enklare grejer som att koppla in en blandare eller toalettstol fixar jag själv), annars hade priserna nog varit minst de tredubbla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.