Den nya fina datorn stör ut SVT1 o 2 men ingen annan kanal på min boxer. Det gör att hustrun blir lite irriterad när hon tittar på TV och jag sitter och spelar. Det är inte alls mitt område men jag antar att det har med sändningsfrekvenserna att göra. Frågan är om jag kan göra något för att slippa störningarna. Typ skärma datorn på något sätt. Några tips?
 
pröva att vända stickkontakten ett halvt varv så du byter nolla & fas.
Kan hjälpa.
 
Inte så att din nya fina dator har ett trådlöst nätverkskort som är aktivt? Använder du inte det så är det ju bara att stänga av annars blir det att flytta router eller dator.
 
Inget trådlöst nätverkskort! (Om det inte finns mer i burken än jag betalat för...)

Ska prova tipset om att vända kontakten. Det har man ju hört/läst om ett antal gånger, men att komma på det när man behöver det är en annan sak.
 
T
Mysko.  Digital-TV muxarna (frekvenserna) ligger i UHF-bandet, vet du vilken hastighet (klockfrekvens )din dator jobbar med ?, hur nära är det mellan din boxerdekoder och dator och har dom någon mer gemensam koppling än elen ?
 
Platt skärm eller gammeldax ? Gamla skärmar som är dåligt skärmade har ju rätt
kraftiga elfält - sära på dom i så fall.

Kolla att det inte finns mera i burken än du betalade för (nätverkskort)
Kolla att inte grannens ungar har trådlöst....
Kolla att störningen INTE finns när datorn INTE är igång - dvs se till att du är säker på
att det är datorn :)

Sätt datorn på ett eluttag från en annan grupp i säkringsboxen
Skaffa avstörningsjack till datorn eller boxern.
Koppla ut tv-kortet mellan datorn och tv om du har det.
 
Tack för många bra tips! Tyvärr har jag inte hunnit kolla alla än eftersom det är mycke övertid just nu på jobbet. Snart helg  :D  :D :D

Lite kompletterande info:

- Ny platt skärm.

- Datorn och TV:n står på olika våningsplan och sitter inte på samma grupp i säkringsskåpet.

- Grannarna har trådlöst, men det har inte stört förut. (Ska givetvis kolla om det finns något nytt trådlöst nät uppe)

- Hustrun påstod att det var i samma ögonblick som jag slog av datorn som störningarna försvann.

- Inget TV-kort
 
....hmmm - kolla hustrun ;D - gillar hon inte att du spelar så kanske datorn stör tv:n :-/

Dvs - se till att du får se störningarna så att det inte var grannungarnas mopeder som åkte förbi - eller din mobiltelefon, den kan störa när den pratar med basstation.
 
gillar hon inte att du spelar så kanske datorn stör tv:n
;D ;D ;D

Får se till att "jobba" nästa gång, gäller bara att komma ihåg att använda hörlurarna istället för högtalarna  ::)

Boxern har vi haft i ett par år så vi vet hur det brukar vara med störningar. Den här gången var det en markant skillnad.

Missade info till TN-Funkis:

- Processorn är på 1,8 Ghz (AMD Sempron 3000+)
- Ingen annan gemensam koppling mellan burk o box
 
T
Processorn (klockhastigheten) fungerar i direkt närhet som en sändare, ev kan din processor stråla ut en svag radiobärvåg som stämmer överens med den UHF-frekvens där SVT:s mux ligger på, tror att 3:e undertonen blir runt 600 mhz och då är du på UHF-bandet.

Testa och kör SVT, starta och stäng av dator och se efter om det verkligen är just datorn som stör. Om detta är fallet, börja vrid datorn 90* mot tv:n och se om störningarna blir större eller mindre, sen får du då börja flytta runt boxerboxen eller dator tills störningarna försvinner.

Kolla också att antenningångarna och kontakterna på antennkabeln är just, har du t.ex skarvat på antennkontakter med plasthylsa där centerledaren dras med en skruv- då plockar kontaten upp en jäkla massa störningar. då ska du byta till s.k F-kontakt som man vrider på antennkabel och sen skaffa en f till IEC kontakt hona samt hane så har du fått ner ev störningar rejält.

Också stora "nystan" av antenkablar, splitters, förstärkare och speciellt TV-Spel:s anslutningar för antenner bakom TV:n kan fånga upp datorer, så har du detta bör du rensa upp lite.
 
Funderar på om det kan vara ett dåligt nätagg som stör. Och du har väll datorn i ett jordat uttag?

Kolla förresten att plåten i chassit har kontakt med jordstiftet i kontakten. Plåtskalet borde släcka processorstrålningen rätt effektivt men nättagget har ju egna öppningar ut så det bör kunna stråla lite mer
 
Problemet löst! Tack för hjälpen allihop!

Det var helt enkelt bara att vända stickkontakten ett halvt varv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.