Du skrev ju själv "totalentrepenad", då är det EN firma som är ansvarig inför kunden. Det är själva finessen med totalentrepenad. Sedan kan det vara olika konstellationer av underentrepenörer som samarbetar.

Blir det å en läcka så är totalentrepenörena alltid ansvarig oavsett vilken av entrepenörerna som gjort fel. Sedan får de göra upp sinsemellan. Men efterssom de då ingår i ett proffsnätverk, så blir den entrepenör som strular inte långlivad.
 
Då hade jag tur då för jag fick enbart tätskikt monterat av en stor firma utan en kommentar och sen gjorde jag resten själv!
Eller så hade jag otur för händer något så verkar det ju vara kört för mig försäkringsmässigt! (y):thumbdown:
 
Det är ju fortfarande så att alla parter har ansvar för det som de har gjort.

Jag sparade rejält på att konkurrensutsätta delar istället för att välja entreprenad. Det viktigaste är att man är aktiv som köpare.

Jag tror inte att det är kört för dig försäkringsmässigt.
 
Jugend skrev:
Förstår fortfarande inte var skillnaden är för det är ju som sagt fortfarande olika firmor som gör jobbet ...
Jag förstår inte hur du kan få mitt inlägg som jag citerar nedan att tolkas som att det är annat än EN och samma firma som gör alla momenten... :x

Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen har jag aldrig hört talas om det i min närhet i alla fall...

En firma är totalentreprenör och tar in t.ex VVS- & EL-firmor för de bitarna men det är i alla sammanhang jag känner till samma firma som bygger om & reglar väggar samt sätter skivmaterial, som sedan tätskiktar och sätter plattorna.
Sen är det ju som det påtalas också helt ointressant om det är samma firma eller inte som göra tätskikt och plattsättning så länge det är totalentreprenörens ansvar, men jag skulle ALDRIg sätta tätskikt i ett badrum där jag inte känner plattsättaren och vet till 100% att denna person är försiktig och inte skadar tätskiktet för då är det ju jag som är torsken och det är ju ganska ointressant så länge man bara får normal timpeng för jobbet... ;)
 
Tror det råder stort missförstånd här. Jag förstår vad totalentreprenaden är men jag hävdar bestämt att det inte är en garant för att du kommer att ha en walk in park upplevelse med ditt försäkringsbolag och min erfarenhet är att det är ett högre pris. TS frågar om han kan använda olika firmor och jag bedömer att han kan det. Det viktigaste är att alla komponenter godkänner varandras arbete och att det är bra folk som arbetar.
 
Visst, men nu pratade vi inte om Försäkringsbolagens bemötande utan hur vi som är hantverkare ser på saken och det är inte många av oss som är intresserade att t.ex bara tätskikta av just de anledningar vi nämnt ett flertal ggr nu... ;)

Men visst... MAN KAN ha en hel hög olika hantverkare från lika många olika företag som gör olika moment i ett badrum, men den dagen det händer något kan jag garantera dig att det blir BRA mycket mer komplicerat ärende att reda ut för dig och försäkringsbolaget, än om det finns EN ansvarig... ;)

MEN det lär du aldrig märka förrän den dagen du hamnar i situationen...
 
Jag tror TS gör klokt i att lyssna lite mer på de som svarar som konsumenter, än på svar från protektionistiska hantverkare med inställningen att "det är ju ganska ointressant så länge man bara får normal timpeng för jobbet... "

...

;)
 
Tack för den kängan Experten ;)

Bryr mig ganska lite om din åsikt i sammanhanget faktiskt eftersom du inte har så mycket kött på benen. ;)

När jag skrev det så åsyftade jag på att INGEN är intresserad att lämna garantier på ett jobb där man inte kan garantera slutresultatet eftersom andra ska in och klampa där innan det är klart och att lämna garantier på sådana jobb finns det inte ekonomi till om man bara kan debitera en normal löpande timpeng för den behövs för att täcka alla normala omkostnader... ;)

Ska man kunna lämna garantier på saker så vill man också ha möjlighet att påverka slutresultatet på arbetet alternativt ha betalt så man har råd att bekosta om ett problem skulle uppstå men det är ju ingen intresserad av att betala OM det skulle beträffa något... Vilket är fullt förståeligt...
MEN just detta är en anledning till att man som liten egenföretagare inte tar på sig sådana jobb... ;)
 
  • Gilla
Swappe och 1 till
  • Laddar…
Som Paul sa är det mycket bra om samma firma, gärna samma människa, gör både snickring med regling och skivmont. och sätter keramiken.

jag kaklade en wc där en bra snickare/firma varit, efter ca 1år ringer ägaren till mig och vill att jag ska åtgärda två sprickor på två olika väggar, åker dit och konstaterar att plattorna sitter fast men har spruckit lodrätt på två ställen, ringer kunden och talar om att det är snickaren som gjort fel inte jag/plattsättaren, var för ett år sen och jag har inte hört nått mer än...
hade jag gjort snickring och plattsättning så hade det, antagligen inte hänt och om det hade gjort det så hade det iaf varit ordnat nu.

bytte 4plattor förra veckan åt en annan firma, där var det också snickarens fel, men plattsättningsfirman fick "skulden"

så nog är det bästa att samma firma gör det mesta (om dom kan)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kan ju bara hålla med dig men sådant begriper vi som råkar ut för skiten... ;)

Jag kan bara tala för egen del men ja skulle som sagt aldrig lagt tätskikt och låtit några andra härja efter detta...
Jag skulle aldrig komma och sätta plattor när jag inte varit med och gjort underarbetet så jag vet det är korrekt...

Köp läget och försök inse poängen med att ha samma person/firma till alla momenten istället för att jaga enkronor vilket ofta slutar med stora sedlar på motsatta hållet i slutänden när problemen hopar sig... ;)
 
Jag håller inte med er. Dessutom är ni som sysslar med det här jäviga. Problem skall inte hopa sig. Det är fel inställning om man äger hus anser jag. TS behöver råd. Mitt råd är att inte lita blint på de som hävdar att hantverkare inte gör rätt för sig om de inte har totalentreprenadansvar. Jag kanske har fel, men det får framtiden utvisa. Jag menar ödmjukt att du trots allt inte skall lita på ditt försäkringsbolag och att alla renoveringar handlar om hur du är som upphandlare och att du lägger ned tid på ditt hem. Har man tjock plånbok, rädd för försäkringsbolagen och saknar tiden så kanske totalentreprenad är rätt. Men jag tycker mina olika enskilda individer var mycket mer seriösa än de olika totalentreprenadfigurerna var när jag undersökte investeringen. Det var klart avgörande för mig. Totalentreprenadkonceptet kostade mer och de lyckades inte övertyga mig om varför det var mycket bättre för mig som konsument. Att det var bättre i deras riskmodell, som ni lyfter fram här, och i deras fakturering förstår jag mycket väl. I övriga samhället fungerar det dock så här att om risken minskar så skall priset/avkastningen minska - hence tyska statsobligationer jämfört med grekiska. Så funkade det inte med totalentreprenad utan jag får betala för servicen att de fixar dit en elektriker etc mot att jag får en garant att de gör rätt för sig och kommer att komma dit och fixa till något om de gjort något fel. Jag valde en annan väg och litar på att mina olika firmor som jag valt istället också gör rätt för sig, vilket de alla säger att de kommer att göra. Och jag sparade mycket pengar på att jag valde vem som lade rör etc. Nu får vi väl hoppas att det håller. Lovar avbön om det sedan visar sig att dessa trevliga olika firmor, mot förmodan, inte gör rätt för sig i framtiden.
 
Kan jag som inte är hantverkare utan tvärtom ser problematiken när något inte blir helt korrekt få ge min synpunkt.

En duktig beställare kan absolut hitta rätt hantverkare och skippa totalentreprenad. Faktiskt så är det vanligt att plattsättare lägger tätskikt och ytskikt ev river o sätter skivor. Rörmokare drar rören, elektriker gör elen och kunden får själv sköta projektplanering och samordning. Visst man har inte totalgarantin men det är en avvägning man får göra. Det som talar emot är om man inte har kännedom om bra hantverkare så är det ibland lättare att hitta 1 duktiga plattsättare och sedan använda hans kontaktnät då han inte vill smutsa ner sitt rykte eller samarbeta med klåpare, plus att de oftast har bra kommunikation och vana att jobba tillsammans vilket ibland sparar lite tid. Men hittar rätt personer är detta inget problem.

Däremot så hamnar diskussionen lite utanför delad entreprenad kontra totalentreprenad. En plattsättare kan absolut säga ja till endast tätskiktning eller tvärtom bara plattsättning. Precis som Thomasx nämnde faller inga garantier bort i teorin utan ansvar enligt ktjl är förstås densamma. Men och här finns tyvärr ett stort MEN, problematiken blir att den klagande parten alltid innehar bevisbördan. Kunden skall alltså kunna utreda och göra gällande var felet uppkommit och hur. De flesta tror på sin förmåga och kunskap så självklart kommer den som satt tätskiktet hänvisa till att detta var korrekt o måste ha skadats i ett senare skede. Rörmokaren menar att han monterat manschetterna korrekt eller plattsättaren att han skyddat golvet så skadan måste ha funnits i tätskiktet redan etc etc.

Det är fortfatande inte omöjligt eller ens så att jag avråder från andra lösningar än att samma yrkesman utför både skivmontering, tätskikt och plattsättning. Man bör dock vara medveten om var bevisbördan ligger och att det finns en viss risk om man har otur.

I slutändan är det tom så att de flesta av de riktigt seriösa plattsättarna inte tar på sig ett sådant jobb bara för att slippa hamna i en diskussion där deras rykte blir påverkat utan att ha gjort fel.

Ts du får fundera och diskutera med de hantverkare du känner förtroende för. Ingen kan säga säkert om någon är villig att dela upp arbetet eller inte. De 4-5 jag samarbetar med gör det inte men det finns andra jag vet som tar vilka jobb som helst
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Om jag förstått det hela rätt så är det väl ändå så att en eventuell plattsättare alternativt firman denne jobbar för tar över ansvaret för våtutrymmet iom att denne sätter upp plattor samt lämnar kvalitetsdokument? Det torde innebära samma princip som att en lös rörgenomföring inte är rörmokarens ansvar när det väl är tätskiktat? Har plattsättaren väl godkänt tätskikt och konstruktion borde tätskiktsmontören stå fri?

Personligen skulle jag inte vara ett dugg nervös att bara tätskikta ett utrymme och genom adekvat fotodokumentation sedan lämna över själva plattsättandet på någon annan. Att däremot sätta plattor på ngn annans tätskikt är mer tveksamt.

Rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Kvalitetsdokumentet avseer tätskiktningen inte plattsättningen.
men visst är det så att "näste man " tar över ansvaret

Det är ju även så att tätskiktar någon när rörkrökaren gjort fel så är det tätskiktarens fel...
samma sak när det gäller skivmonteringen, sitter skivorna i 3st skruvar så är det inte ok att tätskikta
 
Hur har du nu gjort? Har du anlitat en firma för bara tätskiktet?
Jag är nämligen i husköp och funderar i samma bana. Att någon auktoriserad firma tar på sig tätskiktsjobbet och en plattsättare jag känner sätter kakel.

Är det inte så att bara man har dokumentation på att allting görs fackmannamässigt och dokumenteras så är man grön? Förutsatt att du har rätt försäkringsbolag vill säga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.